UOKiK kontra spamerzy

Co może zrobić polski internauta, który otrzymuje niechcianą korespondencje?

JK: W sytuacji otrzymania spamu należy przede wszystkim upewnić się, czy inernauta nie wyraził wcześniej zgody na otrzymywanie korespondencji od nadawcy lub też czy na podstawie umowy o świadczenie usług elektronicznych ze swoim dostarczycielem usług internetowych nie wyraził przypadkiem zgody na przekazanie jego adresu poczty elektronicznej w celach reklamowych innym podmiotom. Należy bowiem przypomnieć, że przy zakładaniu darmowych kont internetowych na popularnych portalach warunkiem koniecznym do dokonania pełnej rejestracji jest wyrażenie zgody na otrzymywanie określonego rodzaju informacji handlowych. W związku z tym dopuszczalne jest wysyłanie komunikatów handlowych na takie konto.

ŁW: Jeżeli natomiast nie mamy do czynienia z wysłaną zgodnie z regulaminem świadczenia usług przez danego ISP informacją handlową, przepisy przewidują odpowiedzialność karną zarówno za bezprawne wykorzystywanie danych osobowych, jak i przesyłanie niezamówionych informacji handlowych. Kto przesyła za pomocą środków komunikacji elektronicznej niezamówione informacje handlowe, podlega karze grzywny (art. 24 ust. 1 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną). Ściganie wykroczenia przesyłania niezamówionych informacji handlowych następuje na wniosek pokrzywdzonego.

Internauta ma w związku z tym kilka możliwości działania: może złożyć zawiadomienie na Policję w związku z popełnieniem wykroczenia lub złożyć skargę do: Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Federacji Konsumentów, Powiatowego (Miejskiego) Rzecznika Konsumentów, Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

JK: Dla wygody internautów przygotowywana jest obecnie w Ministerstwie Transportu i Budownictwa centralna skrzynka antyspamowa, do której będzie można zgłaszać spamy. Przypadki zagrożenia lub naruszenia bezpieczeństwa w sieci Internet możesz też zgłosić do zespołu CERT Polska (www.cert.pl) lub swojego dostawcy usług. Należy jednak pamiętać o tym, że sama treść wiadomości wyświetlana przez program pocztowy nie wystarcza do ustalenia rzeczywistego źródła listu. W szczególności wszystkie informacje zawarte w polu "Od" i "Do", a więc dane nadawcy i odbiorcy, mogą być sfałszowane przez nieuczciwego wysyłającego.

ŁW: Więcej informacji na temat obrony przed niechcianą informacją handlową i spamem można znaleźć na specjalnie w tym celu utworzonej platformie internetowej UOKiK, dostępnej pod adresem:pytanie1" rel="nofollow"pytanie1" target="_blank" class="link">http://www.uokik.gov.pl/pl/ochrona_konsumentow/konsument_w_sieci/spam/pytanie1">pytanie1" target="_blank" class="link">http://www.uokik.gov.pl/pl/ochrona_konsumentow/konsument_w_sieci/spam/pytanie1 .

Kilka lat temt Bill Gates prognozował, że spam wkrótce zniknie z Sieci. Nic takiego niestety jak do tej pory się nie wydarzyło - czy sądzą Państwo, że kiedyś to nastąpi? Co będzie do tego niezbędne?

"Kiedyś to sie spamowało..." - rozmawiamy ze spamerem

"Interes najlepiej szedł w latach 1997 - 2000 r. - wtedy na wysyłaniu spamu mogłem zarobić nawet 40 tys. USD miesięcznie. To były piękne czasy... Teraz wszystko się popsuło - filtry antyspamowe robią się coraz skuteczniejsze, a poza tym za spamowanie można zostać w USA aresztowanym" - mówił w rozmowie z PCWK Mike, 40-letni amerykański spamer. Nasz rozmówca wyjawił, jak zarabia się na spamie, a także wyznał, że rozważa wycofanie się z branży. Zachęcamy do zapoznania sie z wywiadem.

ŁW: Nie wydaje się aby udało się całkowicie wyeliminować spam z sieci. Jak wynika ze statystyk, o których mówiliśmy, w krótkim czasie ilość wiadomości wysyłanych jako spam przerosła ilość pożądanej korespondencji, powodując tym samym wzrost kosztów oraz wymierne straty zarówno dla dostarczycieli usług, świata biznesu jak i końcowych użytkowników. W związku ze wzrostem zależności użytkowników od Internetu oraz komunikacji e-mail dla ich osobistych oraz profesjonalnych potrzeb komunikacyjnych, zjawisko spam może poważnie szkodzić rozwojowi gospodarki cyfrowej oraz społeczeństwu poprzez utratę zaufania do działalności on-line.

Naszym zdaniem pogłoski o "śmierci spamu" były zdecydowanie przesadzone. Ilość spamu rośnie mimo, iż pojawia się coraz więcej skutecznych narzędzi antyspamowych. Wszelkie rozwiązania techniczne będą jednak zawsze o jeden krok do tyłu za cyberprzestępcami. Dla przykładu, według analityków firmy Commtouch, rozsyłający wirusy ma 8-10 godzin przewagi nad firmami antywirusowymi, które produkują uaktualnienia do oprogramowania antywirusowego.

JK#: Należy ponadto zaznaczyć, że obecnie korespondencja zaliczana do spamu coraz częściej wykorzystywana jest posiłkowo do działań kryminalnych w świecie internetowym, takich jak próby wyłudzeń informacji finansowych (numery kont oraz hasła dostępu), czy wysyłanie zamaskowanych wiadomości podszywających się pod zaufanych nadawców ("brand-spoofing", "phishing"). Przykładowo można wskazać, iż ze statystyk zgłoszeń przypadków phishingu do ITU (Interentional Telecommunication Union) wynika, iż tylko w styczniu 2005 r. odnotowanych zostało 12 845 wiadomości z tej grupy. Stanowi to 42% wzrost w stosunku do analogicznych przypadków zanotowanych w grudniu 2004 r. Ataki te były wspierane za pomocą 2560 specjalnie w tym celu utworzonych stron WWW, co stanowiło wzrost 47% w stosunku do danych pochodzących z grudnia 2004r. i prawie 300% w stosunku do skali tego problemu obserwowanej w październiku 2004 r.