UOKiK kontra spamerzy

Czy głównym problemem polskich użytkowników jest spam polski? Czy raczej największym utrapieniem są e-maile reklamowe przysyłane przez zagraniczne firmy?

ŁW: Ze względu na masowy i globalny charakter sieci, problem spam w wydaniu krajowym stanowi w zasadzie ok. 20% niechcianej korespondencji, która trafia do polskich użytkowników Internetu. Na szczęście Polska jest obecnie członkiem kilku międzynarodowych organizacji rządowych walczących z problemem spamu, co może nam pomóc w skutecznym egzekwowaniu przestrzegania praw polskich konsumentów przez zagraniczne firmy. Przykładem na to może być uczestnictwo Polski w CNSA (Siec Kontaktowej Krajowych Organów Antyspamowych) działającej przy Komisji Europejskiej, w której interesy RP reprezentuje Minister Transportu i Budownictwa. Kolejnym takim międzynarodowym gremium jest ICPEN (Międzynarodowa Sieć Ochrony Konsumentów), której członkiem jest Prezes UOKiK.

Czy dysponują Państwo jakimiś konkretnymi danymi statystycznymi dotyczącymi polskiego spamu? Czy wiadomo, jaki odsetek wysyłanych codziennie polskich e-maili stanowi spam?

ŁW: Niestety, jedyne posiadane przez nas statystyki dotyczą zgłoszonych przypadków spam. Jak była już o tym mowa wcześniej, z danych udostępnionych przez CERT Polska wynika, że w 2004 r. zostało zgłoszonych 1222 incydentów w sieci. W roku 2005 ilość incydentów, o której CERT został powiadomiony, wzrosła dwukrotnie (ponad 2500). Wszyscy jesteśmy jednak tego świadomi, że statystyki te nie są reprezentatywne dla skali problemu w Polsce.

Walczymy ze spamem

Aby ochronić się przed denerwującymi reklamami w poczcie elektronicznej, można zainstalować jeden z wielu dostępnych klientów antyspamowych.

Z ich listą można zapoznać się w artykule "Bądź Polakiem, ale nie spamerem".

Walka ze spamem toczona jest nie od dziś - jakie działania w tym kierunku podejmuje UOKiK (poza akcją "Miesiąc Przeciwdziałania Oszustwom")? Dlaczego w ogóle UOKiK podejmuje działania przeciwko spamowi?

JK: Misją Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów jest prowadzenie aktywnej działalności edukacyjnej i podwyższanie poziomu ochrony praw konsumentów w Polsce. Działania te wynikają w szczególności z rządowego dokumentu kreującego politykę konsumencką rządu RP - "Strategia Polityki Konsumenckiej na lata 2004 - 2006". Należy ponadto podkreślić, iż zobowiązanie Prezesa UOKiK do przeprowadzenia akcji edukacyjnej w zakresie niechcianej korespondencji wynika z decyzji KERM podjętej jesienią ubiegłego roku, kreującej współpracę międzyresortową w zakresie przeciwdziałania spamowi.

Poza organizowanym w marcu 2006 "Miesiącem Przeciwdziałania Oszustwom" - poświeconym spamowi, UOKiK bierze udział również w innych akcjach dotyczących bezpieczeństwa sieci m.in. projekcie, który również odbywa się w ramach prac ICPEN - Internet Sweep Day - czyli dzień przeszukiwania Internetu. Zeszłoroczny projekt był właśnie poświęcony badaniu ilości spam. Raport z tego badania dostępny jest na stronach ICPEN (www.icpen.org).

ŁW: Kolejnym przykładem działań w tym zakresie jest przyłączenie się przez Prezesa UOKiK w lipcu 2005 r. do prowadzonej przez amerykańską Federalną Komisję Handlu międzynarodowej inicjatywy "spam zombie", mającej na celu przeciwdziałanie wykorzystywaniu komputerów konsumentów (zombie) do rozsyłania niechcianej korespondencji elektronicznej. Trzydzieści sześć instytucji rządowych odpowiedzialnych za zwalczanie niechcianej korespondencji wysyłanej drogą elektroniczną podjęło inicjatywę mającą na celu przeciwdziałanie praktykom przejmowania kontroli nad komputerami konsumentów przez podmioty masowo wysyłające niezamówione listy elektroniczne. Warto podkreślić, iż na stronach Federalnej Komisji Handlu poświęconych spamowi zombie dostępny jest list przygotowany dla przedsiębiorców z branży internetowej w języku polskim informujący o możliwościach ograniczenia spamu.