E-biznes od kuchni: Merlin.pl

Merlin.pl to jeden z największych i najstarszych polskich sklepów internetowych. Przez ponad osiem lat działalności zbudował silną markę, sto razy zwiększył swoje roczne obroty oraz stał się najważniejszym dystrybutorem książek, muzyki i multimediów w polskiej sieci. Jak udało się to osiągnąć? Twórcy Merlina twierdzą, że dzięki ludziom, pracy i konkretnej wizji przyszłości sklepu.

Handel to jeden z pierwszych pomysłów na biznes w sieci. W 1994 r. analityk finansowy Jeff Bezos przeczytał raport o wspaniałych perspektywach raczkującego wówczas amerykańskiego rynku e-commerce i postanowił uruchomić internetową księgarnię.

Amazon.com, bo tak Bezos nazwał swój sklep, oficjalnie ruszył w lipcu 1995 r. Dwa lata później zadebiutował na NASDAQ, a w 1998 r. jego oferta poszerzyła się o płyty z muzyką, filmy i elektronikę. Następne lata to okres dynamicznego rozwoju i ekspansji na zagraniczne rynki - Amazon otworzył swoje filie m.in. w Kanadzie, Chinach, Niemczech i Japonii. Dzisiaj sprzedaje już nie tylko książki i multimedia, ale też meble, ubrania, artykuły spożywcze i produkty z wielu innych branż.



Dla polskich przedsiębiorców księgarnia Bezosa była impulsem, który wywołał zainteresowanie nowym kanałem sprzedaży. Jak głosi legenda, w 1996 r. Zbigniew Sykulski, jeden z twórców i właścicieli wydawnictwa Prószyński i S-ka, zamówił w Amazonie książkę. Gdy dwa tygodnie później książka trafiła do jego rąk i okazało się, że sprzedaż internetowa naprawdę działa, Sykulski postanowił przenieść pomysł Bezosa na polski grunt. Tak się zaczyna historia sklepu Merlin.pl, który już kilka lat temu został ochrzczony "polskim Amazonem".

Historia

Gdy Zbigniew Sykulski podjął decyzję o wejściu w nową branżę, polski rynek e-commerce praktycznie nie istniał. Sklep internetowy to przede wszystkim baza logistyczna, sprzęt, oprogramowanie i ludzie z doświadczeniem. W czasach gdy powstawał Merlin dwa ostatnie elementy układanki stanowiły poważny problem.

Siedziba Merlina w PiasecznieKliknij, aby powiększyćSiedziba Merlina w Piasecznie Przygotowywanie przedsięwzięcia do startu trwało kilkanaście miesięcy. Przez ten czas grupa informatyków pracowała nad stroną WWW i oprogramowaniem do obsługi sklepu, a jego właściciele nawiązywali kontakty z wydawnictwami i hurtowniami, które później miały dostarczać towar.

Merlin pojawił się w sieci 11 października 1998 r. i, co ciekawe, już tego samego dnia otrzymał trzy zamówienia. Przez następne sześć miesięcy sklep działał w fazie testowej, za oficjalną datę urodzin uznaje się zatem 1 kwietnia 1999 r., dzień w którym na specjalnie zorganizowanej konferencji prasowej dowiedziały się o nim media.

Ile kosztowało uruchomienie sklepu? Tego nie udało się nam ustalić. Merlin od początku działał jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, której kapitał zakładowy wynosił ponad 8 mln zł. Pieniądze pochodziły od wydawnictwa Prószyński i S-ka, ale jak zaznacza Sykulski, Merlin nie był nigdy działem wydawnictwa i zawsze funkcjonował jako odrębna firma.

Nowe książki trafiają do bazy danychKliknij, aby powiększyćNowe książki trafiają do bazy danych Przez osiem lat działalności liczba produktów w asortymencie sklepu wzrosła od 30 do 300 tysięcy. Cztery podstawowe segmenty, czyli książki, płyty z muzyką, filmy i multimedia, obecne są w ofercie Merlina od początku. Od początku też książki stanowią ponad 50% dostępnych produktów. Z czasem oferta Merlina została wzbogacona o elektronikę, sprzęt komputerowy, upominki i zabawki. Przez pewien czas sklep sprzedawał również kwiaty i wino, jednak ze względu na mały wybór szybko się z tych pomysłów wycofał.

Ciągłe inwestycje i konsekwencja sprawiły, że Merlin szybko pokonał swoich konkurentów i już parę lat temu stał się niekwestionowanym liderem, jeśli chodzi o internetową sprzedaż książek, muzyki i multimediów. Jesienią 1999 r. ruszył Empik.com, który ze względu na silną markę mógł być dla Merlina poważnym zagrożeniem, jednak już dwa lata później problemy finansowe jego właściciela (Elektrim) doprowadziły do zawieszenia działalności sklepu.

Poniżej prezentujemy procentowy zasięg Merlina i kilku wybranych sklepów w ostatnich miesiącach 2004, 2005 i 2006 r. Jak widać, konkurencja pozostawała daleko w tyle z ponad połowę niższym zasięgiem. Trudno szacować udział w rynku poszczególnych sklepów, ponieważ brakuje miarodajnych badań na ten temat. Merlin z przychodami rzędu 60 mln zł w 2006 r. na pewno jest w czołówce polskiego e-commerce.

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.