Dawanie wzbogaca
- Izabela Bogdanowicz,
- 31.12.2007
Biznes i kultura, zwłaszcza ta określana jako wysoka, to dwa różne światy. Wspólną płaszczyznę uzyskują co najwyżej działania typu inwestowanie w sztukę. Jednak to tylko część prawdy.
Biznes i kultura, zwłaszcza ta określana jako wysoka, to dwa różne światy. Wspólną płaszczyznę uzyskują co najwyżej działania typu inwestowanie w sztukę. Jednak to tylko część prawdy.
Nauczyć się mecenatu
Pierwsza konferencja naukowa na temat sponsoringu kultury była inicjatywą studentów poznańskiej Akademii Ekonomicznej. Marketingowe ujęcie znalazło wyraz m.in. w wystąpieniu dr. Marka Datko, który do walorów istotnych dla relacji zewnętrznych zaliczył m.in. kształtowanie wizerunku firmy jako solidnej i społecznie odpowiedzialnej. Pozytywny rozgłos (dzięki skojarzeniom z wydarzeniem kulturalnym) zwiększa poziom znajomości marki oraz prestiż. A to ma wpływ na społeczną akceptację wobec firmy i jej działalności oraz na relacje biznesowe i kontakty ze środowiskami opiniotwórczymi. Nie bez znaczenia są swoiste uruchomienie dodatkowego kanału kontaktów z mediami i możliwość dotarcia do klientów, których nie przekonuje tradycyjna reklama.
W obszarze oddziaływania wewnątrz firmy nie do przecenienia są takie walory, jak możliwość kształtowania kultury w strukturach firmy, co przekłada się między innymi na wzrost poziomu identyfikacji pracowników z firmą. Każdy z wymienionych walorów można wykorzystać do zwiększenia sprzedaży produktów i usług.Nikt nie obiecuje łatwych sukcesów - bez profesjonalnych działań w zakresie PR, a zwłaszcza bez dobrych relacji z mediami, trudno uzyskać pozytywny rozgłos. Chociaż w sektorze finansowym nie brakuje firm i instytucji angażujących się w sponsoring, działalność charytatywną czy mecenat, to nadal wyjątkiem są te, które czynią to poprzez własne fundacje. Fundacja Bankowa im. L. Kronenberga - Citi Handlowy, Fundacja Warta, Fundacja Sztuki Polskiej ING, Bank Dziecięcych Uśmiechów - Bank Zachodni WBK, Fundacja im. dr. M. Kantona - Pekao SA, to przykłady godne uwagi, co nie znaczy, że efektywne wspieranie sztuki leży poza zasięgiem działu marketingu czy służb PR w danej firmie.
[…] "Dobroczynność, sponsoring i mecenat są czasem wrzucane do jednego worka z napisem "cele charytatywne". Różnią się jednak zasadniczo. Pierwszą można opisać słowami: "daję, abyś miał", sponsoring - "daję, abyś dał", a mecenat - "daję, abyś był".*
[…] Często wskazuje się na mecenat jako pierwowzór działalności sponsoringowej. Określenie to wywodzi się z przełomu naszej ery, kiedy arystokrata i przyjaciel cesarza Oktawiana, Gaius Cilnius Mecenas (73 lub 63 - 8 p.n.e.),wpływając odpowiednio na artystów, w tym pisarzy i poetów, wspierając finansowo i nagradzając ich twórczość, wykorzystywał ich działalność do kształtowania zaplanowanego wizerunku cesarza. Wbrew pierwotnemu wzorowi, współcześnie rozumiany mecenat ma charakter bezinteresownego wspierania kultury, nauki, sportu czy innych dziedzin.**
Od nazwiska tego rzymskiego polityka pochodzi nazwa "mecenat" (pojawiła się dopiero w czasach Odrodzenia, chociaż za inicjatora otaczania artystów opieką uważa się króla Izraela, Salomona).
Źródło: *Adam M. Grzegorczyk, "Sponsoring kultury", Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2003 [za:] M. Biegluk, "Dawać z głową" [w:] Businessman Magazine, nr 4, 1999.
** op. cit. [za:] "Mały słownik kultury antycznej", praca zbiorowa,Wiedza Powszechna, Warszawa 1976.
La Caja de Ahorros y Pensiones de Barcelona "la Caixa"
- największa kasa oszczędnościowa w Europie; trzecia wśród największych jednostek finansowych w Hiszpanii; 12 mln klientów, 5 200 oddziałów
- pod względem wielkości budżetu na działalność społeczną Fundacja "la Caixa" zajmuje 1. miejsce wśród tego typu prywatnych fundacji w Hiszpanii, 3. w Europie i 6. na świecie
- 400 mln euro "la Caixa" przeznaczy na działalność społeczną w 2007 r. (25% zysku z działalności finansowej)
- kolekcja sztuki współczesnej, jaką posiada fundacja, należy do największych w Hiszpanii
Są już bowiem na polskim rynku firmy, które oferują różne formy pośredniczenia między środowiskiem biznesu a światem sztuki (np.: Fine Art Communications; Stowarzyszenie Promocji Kultury Polskiej im. Franciszka Ryksa, notabene Ryx, kamerdyner króla Stanisława Augusta, uznawany jest za pierwszego menedżera sztuki).