Większe zwroty z internetowych inwestycji
- Anna Meller,
- 13.01.2006, godz. 08:29
W minionym roku jednym z najważniejszych trendów były przełomowy wzrost wartości rynku reklamy internetowej oraz zwiększenie penetracji komputerów PC i łączy szerokopasmowych w polskim społeczeństwie. Spodziewam się, że 2006 rok przyniesie silniejszą monetaryzacje działalności czy usług w sieci. Może będziemy również świadkami ciekawych fuzji i przejęć e-spółek - mówi Michał Kreczmar, wydawca serwisów online IDG Poland SA.
Co było najważniejszym wydarzeniem w 2005?
Kluczowym posunięciem na rynku było...
Google powoli zaczęło wygrywać z Wirtualną Polską i z Onetem. Ważne było też rozwiązanie problemu właścicielkiego w WP.pl. Dużym echem odbił się debiut Travelplanet na giełdzie. Ciekawie zapowiedziały się ruchy zabezpieczające portale przed Google (współpraca WP z Netsprintem, adkontekst Onetboxy).
Najpopularniejsze usługi 2005 roku, nowinki, wdrożenia
Wymienię tutaj jednym tchem: AdOcean, GT, AdSense/words, Megapanel, FF, śmierć pop upów, 12 MB łącza UPC, WoW, VoiP (czyli Skype, Tlenofon, Gadu), Onetboxy/banery, 1GB skrzynki mailowe, Wireless: WiFi, WiMax, GPRS/UMTS - blueconnect. A do tego rozwój blogów, upowszechnienie RSS, adblocków, e-wydań, TV w internecie (streaming w Onet i Lemon TV), behawioralna reklama w Gazecie.
Najważniejsi ludzie minionego roku?
Powiedziałbym tak: Dominik Kaznowski, Jacek Kawalec i Maciej Grabski, Sławomir Lachowski, Łukasz Wejchert
Czego możemy się spodziewać w 2006?
Konsekwentnego wzrostu i jego silniejszej niż w ubiegłym roku monetaryzacji, dyskontowania offline/online, integracji w przypadku click & bricks. Może papierowi wydawcy się wreszcie obudzą? I może pojawią się jakieś ciekawe fuzje i przejęcia.
Zobacz też: