Większe zwroty z internetowych inwestycji

W minionym roku jednym z najważniejszych trendów były przełomowy wzrost wartości rynku reklamy internetowej oraz zwiększenie penetracji komputerów PC i łączy szerokopasmowych w polskim społeczeństwie. Spodziewam się, że 2006 rok przyniesie silniejszą monetaryzacje działalności czy usług w sieci. Może będziemy również świadkami ciekawych fuzji i przejęć e-spółek - mówi Michał Kreczmar, wydawca serwisów online IDG Poland SA.

Co było najważniejszym wydarzeniem w 2005?

Większe zwroty z internetowych inwestycji
Do najistotniejszych wydarzeń zaliczyłbym wejście do Polski eBay oraz Google. Upowszechniły się w końcu jednolite badania internetu. Przełomem był z pewnością wzrost reklamy online oraz wysokości penetracji komputerów PC w społeczeństwie oraz wzrost liczby domostw posiadających stały dostęp do sieci (10%). Z kolei do negatywnych wydarzeń zaliczyć należy utrzymywanie wciąż wysokich kosztów internetu w Polsce, monopol TPSA oraz brak efektów unijnych. Nienajlepiej wyglądały również przemiany w IAB.

Kluczowym posunięciem na rynku było...

Google powoli zaczęło wygrywać z Wirtualną Polską i z Onetem. Ważne było też rozwiązanie problemu właścicielkiego w WP.pl. Dużym echem odbił się debiut Travelplanet na giełdzie. Ciekawie zapowiedziały się ruchy zabezpieczające portale przed Google (współpraca WP z Netsprintem, adkontekst Onetboxy).

Najpopularniejsze usługi 2005 roku, nowinki, wdrożenia

Wymienię tutaj jednym tchem: AdOcean, GT, AdSense/words, Megapanel, FF, śmierć pop upów, 12 MB łącza UPC, WoW, VoiP (czyli Skype, Tlenofon, Gadu), Onetboxy/banery, 1GB skrzynki mailowe, Wireless: WiFi, WiMax, GPRS/UMTS - blueconnect. A do tego rozwój blogów, upowszechnienie RSS, adblocków, e-wydań, TV w internecie (streaming w Onet i Lemon TV), behawioralna reklama w Gazecie.

Najważniejsi ludzie minionego roku?

Powiedziałbym tak: Dominik Kaznowski, Jacek Kawalec i Maciej Grabski, Sławomir Lachowski, Łukasz Wejchert

Czego możemy się spodziewać w 2006?

Konsekwentnego wzrostu i jego silniejszej niż w ubiegłym roku monetaryzacji, dyskontowania offline/online, integracji w przypadku click & bricks. Może papierowi wydawcy się wreszcie obudzą? I może pojawią się jakieś ciekawe fuzje i przejęcia.

Zobacz też:

Artur Banach

Michał Brański

Adam Dyba

Krzysztof Łada

Benita Jakubowska

Tomasz Jażdzyński

Sławomir Stępniewski

Adam Wysocki

Ludzie e-commerce

Rynek reklamy internetowej w 2005