Raport eCommerce 2012 już dostępny!

xray hand

W tegorocznym raporcie prezentujemy: ranking największych firm działających na rynku e-commerce; 100 najpopularniejszych e-sklepów pod względem oglądalności; profil e-zakupowicza; sposób na wykorzystanie serwisów social media przez e-sklepy; dane o sprzedaży e-gazet; rynek e-delikatesów; wyniki 5. badania e-sklepów; pierwsze badanie dostępności e-sklepów; analizę bezpieczeństwa sklepów internetowych; zastosowanie Web Analytics w e-commerce, a także zmiany w prawie polskim i unijnym wpływające na rynek e-commerce.

Profil e-zakupowicza

Na potrzeby naszego raportu, Gemius przygotował profil społeczno-demograficzny użytkowników sklepów internetowych, zakupów grupowych i porównywarek cen. I co się okazuje? Wśród użytkowników stron internetowych zagregowanych w kategorii "E-commerce" przeważają przedstawiciele płci pięknej. Kobiety stanowią ponad 52% odwiedzających tego typu serwisy. Ten sam rozkład sił dotyczy także analizowanych podkategorii: sklepy internetowe, porównywarki cen oraz zakupy grupowe. W każdym z wyżej wymienionych segmentów e-handlu prym wiodą internautki. Wśród osób odwiedzających e-sklepy ponad 56% stanowią kobiety; porównywarki cen - 51%, a serwisy zakupów grupowych - 56%.

Z kolei najliczniejszą grupę użytkowników witryn zgrupowanych w kategorii "E-commerce" stanowią internauci w wieku 25-34 lat. To prawie 27% wszystkich użytkowników tego typu serwisów. Z wyników badania Megapanel PBI/Gemius za lipiec 2012 wynika, że ponad 84% wszystkich internautów w wieku 25-34 lat przynajmniej raz w miesiącu odwiedziło tego typu witryny. Młodsi użytkownicy (7-34 lat) chętniej korzystają z porównywarek cen niż e-sklepów, czy serwisów zakupów grupowych. Widownia tego typu stron jest tworzona w prawie 60% przez takich właśnie użytkowników. Starsi internauci stawiają z kolei na strony zakupów grupowych. Ta podkategoria cieszy się większym zainteresowaniem użytkowników powyżej 35 roku życia. Internauci w wieku 35-44 stanowią prawie 20% użytkowników, w grupie 45-54 ponad 13%, a w wieku 55+ blisko 13%.

e-gazety i e-delikatesy

Na rynek elektronicznej sprzedaży zarówno wydawcy prasy, jak i właściciele sklepów spożywczych dopiero wchodzą. Jak na razie obie branże radzą sobie równie źle. Po upadłości sieci sklepów Bomi upadłość ogłosił także a.pl. Z kolei pojawienie się tabletów, w tym iPada, prasy jeszcze nie uratowało.

Przychody z papierowych wydań topnieją z miesiąca na miesiąc, a e-wydania na razie nie rekompensują tych strat, choć ich sprzedaż rośnie.Od lipca 2011 roku do lipca 2012 roku sprzedaż e-wydań rosła dynamicznie w przypadku wszystkich wydawców, którzy zdecydowali się śmielej eksperymentować z elektroniczną prasą. Cały rynek płatnych dzienników i czasopism odnotował wzrost na poziomie 6%. W niektórych przypadkach - Wprost i Puls Biznesu - sprzedaż e-wydań wzrosła jednak aż o ponad 90%. O 64% wzrosła sprzedaż e-wydań Gazety Wyborczej, o 48% Newsweek Polska, o 33% cyfrowej wersji Polityki. Ale już sprzedaż elektronicznych wydań Dziennika Gazeta Prawda i Gazety podatkowej wzrosła zaledwie o kilkanaście procent.

Ten dynamiczny wzrost odbywa się jednak z bardzo niskiej bazy. Udział e-wydań w sprzedaży ogółem oscyluje wokół 0,8% i nawet wzrost o 100% na przestrzeni roku nie jest w stanie zrekompensować spadku sprzedaży papierowej (26% w ciągu ostatniego roku). Łącznie wszystkich e-wydań w Polsce w lipcu 2012 sprzedano 526 tys. sztuk, przy prawie 63 mln sztuk wydań papierowych.

Rynek e-delikatestów w Polsce to zaś ok. 200 mln zł. Za pięć lat ma to być nawet 2 mld zł. Być może wejście na niego Tesco - a także Biedronki - spowoduje gwałtowny wzrost, bo na razie rynek ten rozwija się raczej powoli. Obecni są na nim m.in.: Alma, Frisco.pl, Piotr i Paweł, Tesco, Auchan Polska, E.Leclerc i Foodini.pl.

Wykorzystanie social media w e-commerce

Z naszego raportu wynika, że branża e-commerce nie oparła się fenomenowi mediów społecznościowych. Okazuje się bowiem, że w ostatnich latach odnotowaliśmy trzykrotny wzrost popularności social media. W dobie ciągłego rozwoju nowych technologii, powstaje coraz więcej rozwiązań wspierających e-commerce. Budujemy aktywną społeczność, a fani stają się naszymi klientami. Tutaj nie chodzi już o stronę sklepu internetowego, lecz o to jak przygotowana jest ona do interakcji z użytkownikami - integracji z kanałami, na których znajdziemy społeczności - potencjalnych klientów. Według ostatnich statystyk, aż 90% sklepów internetowych prowadzi działania w social media. Niestety polski e-commerce w mediach społecznościowych nie rozwija się aż tak szybko. Jedynie ok. 38% polskich e-sklepów deklaruje prowadzenie komunikacji na istniejących kanałach. W dobie popularności narzędzi społecznościowych wciąż pytamy o ROI. Jest to czynnikiem braku zaufania w kontekście wyboru social media jako kanału marketingowego. Jednak wykorzystując właściwie potencjał mediów społecznościowych - w kontekście e-handlu - coraz częściej przynosi zwrot z inwestycji w tę formę marketingu.

Dlaczego social media? Ponad 70% osób ufa opiniom znajomych dotyczących zakupów. To one są dla nich najbardziej wiarygodne. Niestety ostateczną decyzję zakupową Polacy podejmują tylko w 32% dzięki rekomendacjom. Dla innych krajów średnia ta jest wyższa i wynosi 45%. Dlaczego tak jest? Należy pamiętać, że komunikacja marka-klient w przypadku promocji produktów musi być prowadzona w sposób subtelny. Według danych ekspertów związanych z mediami społecznościowymi, informacje na temat produktów - w stosunku do innego rodzaju kontentu na Facebooku (posty autorskie, posty udostępniane z innych źródeł) - powinny stanowić ok. 10% całej zawartości fanpage’a. Jak więc zainteresować produktem i zwiększyć konwersję? Zapraszamy do tekstu "Social media w służbie e-commerce" w raporcie.

E-sklep z wywieszką "zamknięte"

Czy to możliwe? Okazuje się, że tak! Badanie czy aby na pewno polskie witryny są dostępne 24 godziny na dobę przeprowadził specjalnie na potrzeby naszego raportu Monit24.pl. W celu weryfikacji działania stron polskich sklepów internetowych zbadanych zostało 100 witryn największych e-sklepów. Bazowaliśmy na danych badania Megapanel PBI/Gemius z czerwca 2012 r. Serwisy zostały poddane stałemu monitorowaniu prowadzonemu z czterech niezależnych lokalizacji w internecie - trzech w Polsce i jednej zagranicą. Zdarzenia na stronach uznawane były za awarię po ich odnotowaniu przez przynajmniej 3 z 4 stacji monitorujących. Wyniki okazały się dość zaskakujące. Podczas realizacji badania trwającego cztery tygodnie na przełomie sierpnia i września br. wykryto łącznie ponad 25 tys. błędów dostępności. Najgorzej radzący sobie sklep internetowy nie działał przez 10% analizowanego czasu (67 godzin!), a jedynie 14% sklepów nie odnotowało w tym okresie żadnej awarii.

Średnia dostępność analizowanych stron sklepów internetowych wyniosła 99,622%. Na pierwszy rzut oka liczba ta wygląda dobrze, ale jeżeli się jej przyjrzymy zobaczymy, że oznacza to średnią niedostępność na poziomie niemal 3 godz. miesięcznie. Jeżeli na potrzeby wyliczenia realnych strat do jakich doprowadziła awaria witryny przyjmiemy, że średni koszyk zakupowy ma wartość 100 zł przy liczbie 100 klientów na dobę, to strata każdego ze sklepów w okresie badania wyniosła statystycznie 1248 zł. Łącznie badane e-sklepy utraciły z powodu niedostępności serwisów internetowych sumę 125 tys. zł.

Jest to jedynie prognoza bezpośrednich strat spowodowanych technicznym brakiem możliwości dokonania zakupu. Do tego należy jeszcze wziąć pod uwagę inną kwestię. Zniknięcie witryny w sieci odbija się mocno na wizerunku sklepu i rodzi pytania o poziom jego zabezpieczeń, co może się przełożyć na spadek poziomu zaufania i liczby zakupów.

To tylko niektóre, poruszone w naszym raporcie tematy. Po resztę zapraszamy do lektury w pełnej wersji.

Aktualizacja: 09 października 2012 14:32
Dodaliśmy cztery kolejne firmy do zestawienia największych firm e-commerce (strony 82-82) pod względem przychodów: Internet Shop s.r.o. (pozycja 23), Grupa Bayzone Wieliczka (33), euroaQua (47) i M-Partner (55).

Zaktualizowaliśmy także artykuł "Znaczenie Web Analytics dla e-commerce" (strona 75).
Aktualizacja: 02 października 2012 15:59
Dodaliśmy na stronie 12 informacje o jeszcze jednej firmie oferującej usługi płatności elektronicznych (Espago) oraz na stronach 82-85 informacje o przychodach internetowych kantorów (pozycje 2, 3, 25 i 30).
Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.