INFOR PL: ze spółki wydawniczej w holding internetowy

"To prawda, w tym roku udało się zrealizować kilka akwizycji. Być może uda się jeszcze w tym roku zamknąć kolejne, nad którymi prace w zasadzie zostały już zakończone" - mówi w rozmowie z Internet Standard Jan Jaworowski, Członek Zarządu i Dyrektor Centrum Internetu, Badań i Rozwoju w INFOR PL.

Niedawno powołano Pana w skład zarządu INFOR PL. Jak zamierza Pan wykorzystać swoje obecne stanowisko w holdingu?

Chciałbym, aby przy moim udziale Grupa INFOR PL odnosiła kolejne sukcesy w internecie. Sądzę, że kluczem do budowania wysokiej pozycji Grupy INFOR PL będzie trwała zmiana wizerunku grupy ze spółki wydawniczej w holding internetowy oraz nasz pomysł na stały wzrost udziałów w rynku.

W sumie aż sześć różnych spółek składa się na holding INFOR PL. W tym momencie aż trzy z nich, czyli INFOR Biznes (posiada m.in. Dziennik.pl, GazetaPrawna.pl), INFOR Ekspert (właściciel m.in. serwisów eksperckich) i Infornext.pl (WieszJak.pl, Prawnik.pl) w mniejszym lub większym stopniu działają w internecie. Jaką część przychodów holdning czerpie obecnie z sieci?

W najdynamiczniej działających w internecie spółkach naszego holdingu już ok. 30% przychodów osiąganych jest z tego kanału. Pomijam tu naturalnie Infornext.pl, który jest spółką prowadzącą działalność tylko w internecie.

Większość naszych przychodów jest generowana przez sprzedaż płatnego kontentu, oczywiście nie zapominamy również o reklamie i e-commerce. Tu chciałbym dodać, że INFOR Training- spółka nie wymieniona w zestawieniu przez Pana - sporą cześć swojej działalności prowadzi w sieci pod postacią szkoleń i kursów e-learningowych.



Koniec roku to bardzo aktywny okres dla INFOR PL w sferze internetu. W listopadzie poinformowaliście o akwizycji sporego Gotujmy.pl (760 tys. ru) i mniejszego (130 tys. ru) TotalMoney.pl, a w październiku trafił do waszego portfela Dziennik Internautów. Od jak dawna planowaliście te przejęcia i jak długo trwały rozmowy z przedstawicielami serwisów?

To prawda, w tym roku udało się zrealizować kilka akwizycji. Być może uda się jeszcze w tym roku zamknąć kolejne, nad którymi prace w zasadzie zostały już zakończone. Bardzo szybko udawało się nam porozumieć co do tego, że chcemy razem pracować i w związku z tym rozmowy w większości przypadków trwały krótko. Warto podkreślić, że INFOR PL najczęściej wybierał model dalszej współpracy z dotychczasowymi właścicielami.

Jakie akwizycje planujecie w najbliższym czasie?



Wszystkie akwizycje będą zgodne z dotychczasową strategią, uzupełniając grupę naszych serwisów i produktów.



Podobno transakcja za Gotujmy.pl oscylowała w okolicach 100 tys. zł, a z DI zapłaciliście ok. 200 tys. zł. Czy może się Pan do tego ustosunkować?


Jest to tajemnica handlowa. Nie możemy zdradzić szczegółów transakcji.

We wrześniu wyprzedziliście w kategorii "Biznes, finanse, prawo" badania Megapanel PBI/Gemius grupę Bankier.pl. Przejęcie DI i TotalMoney daje wam dodatkowe ponad 300 tys. RU, które najprawdopodobniej wystarczy wam by przeskoczyć w omawianej kategorii Wirtualną Polskę. Czy taki był cel akwizycji?

Celem akwizycji nie było samo w sobie prześcignięcie w rankingu Bankier.pl czy WP.pl, lecz wsparcie działań i rozwoju dotychczasowych naszych serwisów internetowych, chcemy być znaczącym graczem w kategorii BFP. Realizujemy długofalową strategię budowania silnej Grupy INFOR PL w internecie, dysponującej serwisami, które w swoich kategoriach będą liderami na polskim rynku. Chciałbym podkreślić, że dużo energii poświęcamy także na rozwój naszych obecnych serwisów i tworzenie nowych w ramach holdingu. Widać to po wzrostach oglądalności - około połowę zawdzięczamy akwizycjom, ale drugą połowę dynamicznemu rozwojowi wewnętrznemu.

Z kolei akwizycja Gotujmy.pl pozwoli wam przeskoczyć kilka pozycji wzwyż w innej kategorii Megapanelu, a mianowicie w "Styl życia".

Jednym z rozwijanych serwisów, który zanotował bardzo duży wzrost oglądalności jest wydawany przez spółkę Infornext.pl serwis wieszjak.pl. INFOR PL stara się urozmaicić i rozszerzyć swoją ofertę nie tylko o informacje specjalistyczne, ale również o wybrane dziedziny życia codziennego. Akwizycja gotujmy.pl komponuje się ze strategią spółki Infornext.pl i zakup ten należy rozpatrywać w kontekście rozwoju serwisu wieszjak.pl. W tej chwili w skali całej Grupy INFOR PL jest on liczącym się serwisem.

Kiedy dokładnie przejęliście Gotujmy.pl, skoro serwis wliczany był do waszego zasięgu już w wynikach wrześniowych Megapanelu PBI/Gemius?

Transakcje zawarliśmy w takim momencie, który pozwolił nam spełnić wszystkie formalne wymogi, by serwis gotujmy.pl został zakwalifikowany do wrześniowego zestawienia badań.

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.