INFOR PL: ze spółki wydawniczej w holding internetowy

Ponad 60 % przychodów generowanych przez serwisy grupy kapitałowej INFOR PL są to przychody z opłat za płatne serwisy. O jakich dokładnie serwisach lub usługach mowa. Które z nich są najbardziej dochodowe?

Więcej, 70% przychodów z internetu w serwisach grupy kapitałowej INFOR PL jest generowanych przez kontent. Praktycznie niemal każdy z naszych serwisów posiada część płatną. Zawierają się w tym różne rodzaje opłat, nie tylko za serwisy płatne, ale i za usługi. Często jest to tak, że mały serwis, ale o bardzo specjalistycznym kontencie przynosi większe przychody niż dużo bardziej popularny serwis o mniej specjalistycznych treściach.

Dokonując akwizycji zwiększacie jednak wasz zasięg reklamowy? A może DI będzie płatny?

Dokonując akwizycji kupujemy nie tylko zasięg ale też zasoby kontentu, które będziemy mogli po odpowiednim konfekcjonowaniu sprzedawać. Rośnie nasz zasięg reklamowy, który możemy wykorzystać do zwiększenia wpływów z reklamy internetowej w kolejnych latach. Dzięki większemu zasięgowi, większej liczbie naszych użytkowników możemy prezentować nasza ofertę płatną.

W którym więc kierunku będziecie się rozwijać: w stronę treści płatnych czy darmowych serwisów opierających model biznesowy na reklamie?

Dalej będziemy realizować naszą strategię utrzymania dwóch głównych źródeł przychodów Grupy INFOR PL: kontentu i reklamy. Nie zapominamy również o e-commerce. Grupa INFOR PL urosła o ponad 211 proc. rok do roku pod względem ilości realnych użytkowników, a to znaczy że w tej chwili mamy ogromną rzeszę osób, którym możemy oferować wiele naszych płatnych produktów. A reklamodawcom dotarcie do ogromnego audytorium.

Wróćmy na chwilę jeszcze do jednej z waszych usług płatnych, która daje możliwość zablokowania na serwisach eksperckich reklam (za 5 zł na okres roku). Przecież do tego wystarczy AdBlock?

Prawdopodobnie wystarczy, ale nie wszyscy użytkownicy internetu korzystają z tego rodzaju oprogramowania, a są gotowi uiścić niewielką opłatę za zablokowanie reklam w serwisie z którego korzystają. Chcę zwrócić uwagę, że możliwość blokady reklam dajemy na serwisach specjalistycznych. Takiej możliwości nie ma na dużych płatnych serwisach zasięgowych.

W październiku wygraliście pierwszy proces z plagiatorem. Nawet wasza konkurencja przyznaje, że Infor przetarł szlak do likwidowania tego typu podmiotów.

Rzeczywiście przetarliśmy szlak. Naszym celem nie było zamykanie jakichkolwiek serwisów, a wyegzekwowanie należności i podpisanie umów na udostępnianie naszej treści w sposób zgodny z prawem. Zaczynamy przyzwyczajać wydawców serwisów internetowych do tego, że za cudzą treść należy płacić. Jeśli chodzi o mechanizmy, to jest to procedura prawna, którą realizujemy. Chętnie dzielimy się w tych sprawach swoimi doświadczeniami z innymi wydawcami.

Największe serwisy INFOR PL to Dziennik.pl (1,4 mln ru), WieszJak (950 tys .ru), GazetaPrawna.pl (933 tys. ru) i Infor.pl (ok 900 tys. ru).

Źródło: Megapanel PBI/Gemius, wrzesień 2009.

Notka:

W wywiadzie użyto danych z wrześniowej edycji badania Megapanel PBI/Gemius.