Internet Standard prezentuje raport "e-commerce 2009"

Najważniejsze informacje o rynku, sklepach internetowych i ich klientach, badanie firm handlujących w sieci, a także pierwszy w Polsce ranking sklepów na podstawie wyników finansowych - wszystko to znajdą Państwo w nowej publikacji serwisu Internet Standard pod patronatem systemu obsługi płatności Dotpay. Zapraszamy do pobierania raportu!

Raport "e-commerce 2009" składa się z trzech części. W pierwszym rozdziale przygotowaliśmy kompendium wiedzy o rynku e-commerce w Polsce. Prezentujemy w nim dane o wielkości rynku, szczegółowy profil polskiego e-klienta, a także najważniejsze informacje o strukturze polskich sklepów internetowych.

Drugi rozdział raportu zawiera szczegółową analizę wyników badania ankietowego, które przeprowadziliśmy we współpracy z Polskimi Badaniami Internetu na przełomie czerwca i lipca 2009 r. Polskie sklepy internetowe odpowiedziały na 35 szczegółowych pytań dotyczących organizacji sprzedaży, marketingu, infrastruktury informatycznej i logistyki, a także wyników finansowych i perspektyw na najbliższe lata.

Ile sklepów działa w polskiej sieci? Na potrzeby naszych badań zbudowaliśmy własną bazę sklepów internetowych, liczącą ponad 7 tys. unikalnych adresów. Oferta firm handlujących w sieci jest bardzo zróżnicowana, w asortymencie polskich e-sklepów znajdziemy przede wszystkim artykuły dla domu i ogrodu, sprzęt RTV/AGD, komputery i akcesoria komputerowe oraz leki, perfumy i kosmetyki.



Ponad jedna trzecia badanych prowadzi sprzedaż w sieci od dwóch do pięciu lat, a dłużej niż pięć lat działa już prawie co szósty sklep. Na polskim rynku e-commerce wciąż dominują małe firmy. W ubiegłym roku prawie dwie trzecie ankietowanych zatrudniało jednego bądź dwóch pracowników.

Wiele firm oprócz internetu wykorzystuje też inne kanały sprzedaży. Prawie trzy czwarte badanych w 2008 r. prowadziło sprzedaż na aukcjach, a około 40% wśród innych kanałów wymieniło sprzedaż hurtową i sklepy tradycyjne. Już prawie połowa polskich sklepów internetowych obsługuje zamówienia zagraniczne.

Z roku na rok firmy działające na polskim rynku e-commerce poprawiają swoje wyniki finansowe. Choć nieco ponad 50% badanych to sklepy, których sprzedaż netto w ubiegłym roku nie przekroczyła 100 tys. zł, prawie 10% mogło się już pochwalić przychodami rzędu 1-5 mln zł, a niecałe 5% miało obroty większe niż 10 mln zł.



W 2008 r. przychody ankietowanych sklepów wzrosły średnio o 33,8% w stosunku do roku poprzedniego, jednak pierwsza połowa bieżącego roku charakteryzowała się już niższą dynamiką sprzedaży. Obroty wzrosły średnio o 24% w porównaniu do analogicznego okresu 2008 r., a prawie jedna czwarta badanych przyznała się do spadku przychodów.

Czy polskie sklepy internetowe są rentowne? Prawie trzy czwarte respondentów deklaruje, że ich sklepy osiągnęły w ubiegłym roku zysk netto. Najlepiej wypadły pod tym względem sklepy z grup asortymentowych "Foto, RTV, AGD" oraz "Zdrowie i uroda". Ankietowani poprawili swoje wyniki średnio o 24% w stosunku do 2007 r.

Po raz pierwszy zapytaliśmy polskie sklepy internetowe o ich wydatki na marketing. Roczny budżet marketingowy 80% badanych sklepów nie przekroczył 25 tys. zł, ale prawie 5% przeznaczyło na ten cel więcej niż 250 tys. zł.

Wśród najczęściej wykorzystywanych form marketingu wskazywano przede wszystkim pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych, obecność w porównywarkach cen oraz promocję sprzedaży. Najmniej popularne okazały się działania PR, programy partnerskie oraz marketing szeptany i wirusowy.



Do najczęściej wybieranych przez badane sklepy usług hostingowych w 2008 r. należały serwery wirtualne i dedykowane. Którzy dostawcy usług mają największy udział w rynku? Co piąty polski sklep internetowy wybrał w ubiegłym roku firmę Home.pl, a co siódmy korzystał z usług Grupy NetArt. Na trzeciej i czwartej pozycji w zestawieniu znalazły się firmy OVH oraz KEI JUMP.

Ponad jedna trzecia ankietowanych korzystała w ubiegłym roku z zakupionego oprogramowania do obsługi sklepu, a nieco mniej niż jedna czwarta - z systemów open source. Największy udział w rynku mają systemy SOTESHOP, Shoper.pl i KQS.store.

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.