Megapanel po zmianach: co z tego wynika?

Majowe wyniki popularności witryn polskiego internetu Megapanel PBI/Gemius opracowane zostały wg zmodyfikowanej metodologii oraz zaprezentowane w nowym układzie. Przedstawiamy krótką charakterystykę najważniejszych zmian wraz z odpowiedzią na pytanie: jakie są ich efekty i co z tego wynika, a także wypowiedzi przedstawicieli branży oceniające wprowdzadzone modyfikacje.

Zgodnie z zapowiedziami majowe wyniki popularności witryn polskiego internetu Megapanel PBI/Gemius opracowane zostały wg zmodyfikowanej metodologii oraz zaprezentowane w nowym układzie.

Do najważniejszych zmian wprowadzonych do Megapanelu PBI/Gemius należy:

- zmiana sposobu prezentacji wyników oglądalności witryn w tzw. drzewku mediów oraz drzewku tematyczno-funkcjonalnym

- modyfikacja sposobu liczenia zasięgów witryn i aplikacji internetowych.

Oto krótka charakterystyka zmian wraz z odpowiedzią na pytanie: co z tego wynika?

Zmiana sposobu prezentacji wyników oglądalności witryn w tzw. drzewku mediów oraz drzewku tematyczno-funkcjonalnym.

Funkcjonujące do tej pory tzw. drzewko mediów, w którym prezentowane były wszystkie witryny pogrupowane w określone grupy (portale, media, pozostałe witryny, e-commerce, wyszukiwarki i katalogi, firmowe i publiczne), dzielące się następnie na kolejne kategorie, zastąpione zostało tzw. płaskim drzewkiem.

Od wyników za maj drzewko mediów prezentuje ranking witryn oraz grup witryn bez żadnej kategoryzacji tematycznej, lecz "w układzie właścicielskim".

Drzewko jest podzielone na poziomy. Pierwszy stanowią witryny (gdy wydawca prowadzi swoją aktywność wyłącznie pod jedną witryną np. nasza-klasa.pl) lub grupy witryn (należące do tego samego właściciela np. Grupa Onet.pl), na trzecim oraz niższych poziomach znajdują się kategorie tematyczne danej witryny (jeśli wydawca decyduje się na podział tematyczny witryny np. komunikacja, czy wyszukiwarki na witrynie wp.pl).

Zmianie uległy nazwy węzłów. Teraz węzeł, w którym zagregowane są domeny należące do jednego właściciela nosi nazwę Grupa. Grupa Wydawcy powstaje wówczas, gdy należy do niego więcej niż jedna witryna (np. Grupa Allegro).

By uniknąć pojawiających się dotychczas nieporozumień co do przeznaczenia drzewka mediów (np. Zamieszanie wokók Dziennik.pl), podział na kategorie tematyczne jest obecnie prezentowany wyłącznie w drzewku tematyczno-funkcjonalnym. Zostało ono znacznie wzbogacone, znajduje się w nim 19 kategorii. W porównaniu do okresu sprzed wprowadzenia zmian dodano 6 nowych kategorii (E-commerce, Erotyka, Firmowe, Hosting, Publiczne, Wyszukiwarki i katalogi).

Podział na kategorie drzewka tematyczno funkcjonalnego w nowym układziePodział na kategorie drzewka tematyczno funkcjonalnego w nowym układzie

Chcąc dodatkowo wskazać, że ciężar planowania mediów powinno przejąć wyłącznie drzewko tematyczno-funkcjonalne, otwiera się ono teraz łącznie z drzewkiem mediów (bez konieczności otwierania dodatkowego pliku).

Aktualizacja: 31 lipca 2009 08:06
Dodałam komentarz Rafała Agnieszczaka (Fotka.pl), a także Łukasza Bąkowskiego (Mindshare) i Tomasza Jażdżyńskiego (Interia.pl)
Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.