Megapanel po zmianach: co z tego wynika?

Drzewko tematyczno-funkcjonalne podzielono na ogólne i szczegółowe. W ramach drzewka wprowadzono 3 poziomy. Np. w kategorii Styl Życia (1 poziom) wyróżniono grupę: Serwisy kobiece (2 poziom), która z kolei dzieli się jeszcze w głąb na: Diety-odchudzanie, Uroda; Ślub i wesele i in. (3 poziom).

Dokładna, 3-poziomowa struktura szczegółowego drzewka funkcjonalno-tematycznego przedstawiona jest w dokumencie pytań i odpowiedzi pt. Zmiany w badaniu Megapanel PBI/Gemius.

Andrzej Garapich, prezes PBI
Pierwsza partia zmian, stanowi początek zapowiadanych w marcu modyfikacji, jakie planujemy wprowadzić do Megapanelu.

Zmiany stanowią efekt zgodnej współpracy PBI oraz Gemius i są odpowiedzią na potrzeby zmieniającego się rynku internetowego. Jesteśmy otwarci na dalsze sugestie jego uczestników. By przedyskutować odbiór wprowadzonych zmian oraz poznać oczekiwania na temat dalszego rozwoju badania, zorganizowaliśmy konsultacje branżowe. Do udziału w nich zaprosiliśmy reprezentantów domów mediowych oraz sieci reklamowych.

Ważny punkt dyskusji stanowiła nowa struktura kategoryzacji drzewka tematyczno-funkcjonalnego, na podstawie którego obecnie planowane będą media. Otrzymaliśmy informację, że wprowadzane zmiany są zgodne z oczekiwaniami rynku oraz pozytywnie wpłyną na użyteczność wyników przy planowaniu kampanii internetowych.

Wszelkie zgłaszane sugestie dalszych modyfikacji posłużą za cenny materiał dla Rady Badania, która pracuje nad rozwojem Megapanel PBI/Gemius. Badanie określa standard pomiaru oglądalności witryn internetowych w Polsce i nie będziemy ustawać w dbałości o to, by dostarczało ono maksymalnie rzetelnych wyników, stanowiących skuteczne i wydajne narzędzie dla uczestników branży.

Co z tego wynika?

Zmiana prezentacji wyników oglądalności witryn w nowym drzewku w żaden sposób nie wpływa na wartość wyników (liczba użytkowników, liczba odsłon, czas itd. pozostają bez zmian).

Dwa "równoprawne" drzewka służą do realizacji dwóch odrębnych celów. Drzewko mediów stanowi narzędzie pozwalające właścicielom witryn badać swoją pozycję na rynku, natomiast drzewko tematyczno-funkcjonalne służy do planowania mediów.

Zmieniona i uporządkowana struktura nowego drzewka funkcjonalno-tematycznego (w wersji ogólnej i szczegółowej) stać się ma użytecznym narzędziem w rękach mediaplanerów, którzy otrzymują czytelne i autoryzowane zestawienia witryn pogrupowanych tematycznie z możliwością prowadzenia różnorodnych analiz.

W oprogramowaniu pojawił się szereg nowych i użytecznych funkcjonalności analitycznych, m.in. : możliwość sprawdzania oglądalności każdej domeny internetowej oddzielnie oraz tworzenia rankingów wydawców w każdej kategorii tematyczno-funkcjonalnej. W związku z tym na łamach Internet Standard publikować będziemy Rankig grup witryn i witryn niezgrupowanych oraz Ranking domen.

W kategoriach tematycznych publikowanych na łamach Internet Standard (odzwierciedlających strukturę drzewka funkcjonalno-tematycznego) znajdą się wreszcie autoryzowane zestawienia oglądalności witryn z zakresu e-commerce, a także innych interesujących obszarów.