E-biznes od kuchni: Merlin.pl

  • Michał Grzechowiak,

Oferta

W tej chwili asortyment Merlina to ponad 170 tys. książek, 13 tys. filmów, 100 tys. płyt i prawie 6 tys. gier i programów, w sumie ok. 300 tys. produktów. Lista dostawców obejmuje ponad 1000 firm, wśród których kilkaset stanowią same wydawnictwa.

Jak mówią przedstawiciele sklepu, w czterech głównych działach prawie zawsze dostępna jest pełna oferta rynkowa. Obok bestsellerów znajdziemy tutaj również pozycje niszowe, niedostępnie nigdzie indziej. Pozostałe działy stanowią znacznie mniejszą część oferty i siłą rzeczy generują mniejsze obroty.

Większy magazyn mieści książki, płyty, filmy i multimedia

Z informacji Merlina wynika, że ceny są tu średnio o 10% niższe od cen rynkowych, a bestsellery bywają tańsze nawet o 30%. Ceny spadają jeszcze niżej przy licznych promocjach. Codziennie w każdym dziale klienci mają do wyboru kilka ofert specjalnych, rabaty udzielane są także przy różnych okazjach np. w dniu urodzin sklepu albo przed świętami.

Klienci Merlina mają do wyboru trzy formy płatności: kartą kredytową, przelewem i gotówką przy odbiorze. Płatność przy użyciu karty w dalszym ciągu nie cieszy się zbyt wielkim zainteresowaniem, rośnie za to popularność szybkich przelewów. Warszawscy klienci preferują odbiór osobisty w siedzibie Merlina albo w jednym z punktów dystrybucji, cała reszta zdecydowanie woli przesyłki za pobraniem.

Merlin był jednym z pierwszych sklepów, które zmieniły metodę rozliczania płatności dokonywanych przy użyciu kart kredytowych. Obecnie po opłaceniu zamówienia kartą pieniądze pozostają nadal na koncie klienta, a na konto Merlina trafiają dopiero po wysłaniu przesyłki. Zarówno karty kredytowe, jak i szybkie przelewy obsługuje firma eCard S.A.



Oprócz cen, na popularność sklepu duży wpływ mają koszty dostawy. W Merlinie nie odbiegają one od przyjętych standardów: 7,50 zł za przesyłkę pocztową (11 zł za priorytet), 10 zł za przesyłkę kurierską. Ze statystyk wynika, że obie formy dostawy cieszą się podobnym zainteresowaniem.

Darmowa dostawa oferowana jest przy zamówieniach o wartości przekraczającej konkretny próg. Dla nowych klientów ten próg to 150 zł, a dla tych, którzy już coś w Merlinie kupili, jest tym mniejszy im wyższą kwotę wydali w ciągu ostatnich 300 dni. W najlepszym przypadku, przy wydanym 1000 zł każda przesyłka jest bezpłatna.

Klienci

Obsługa magazynu stanowi znaczną część załogi

Liczbą zarejestrowanych klientów Merlin się nie chwali, wiadomo tylko, że jest ich kilkaset tysięcy, a dominującą grupę stanowią internauci w wieku 20-40 lat. Przesyłki wysyłane były już do blisko 100 państw, wśród których znalazły się takie kraje jak Oman, Wietnam, Nową Kaledonia czy Tanzania. W ostatnich latach w związku z emigracją zarobkową, Merlin wysyła coraz więcej przesyłek do Wielkiej Brytanii.

Oprócz klientów detalicznych zdarzają się klienci hurtowi. Część z nich sprzedaje później zamówione produkty we własnych sklepach albo na aukcjach. Jak się dowiedzieliśmy, Merlin zaopatruje także wiele polskich i zagranicznych bibliotek.