Zanim zapłacisz - sprawdź zawartość przesyłki

W styczniu Poczta Polska wprowadziła płatną usługę, która umożliwia sprawdzenie zawartości paczki zanim za nią zapłacimy. To odpowiedź na styropian zamiast komórki czy cegły zamiast książek wysyłanych przez nieuczciwych sprzedawców.

Aby skorzystać z nowej usługi Poczty Polskiej trzeba zaznaczyć przy zamówieniu towaru, że chcemy, by nadawca przesyłki zamówił usługę "sprawdzenie zawartości przesyłki przez odbiorcę" i zapłacił za nią dodatkowe 5 zł. - Nadawca przy wysyłce wypełnia formularz, w którym określa zawartość przesyłki a na samej paczce umieszcza napis "sprawdzenie zawartości" - wyjaśniła reporterce Gazety Wyborczej Kamila Rudnik z biura prasowego dyrekcji Poczty Polskiej.

Tak oznakowaną paczkę trzeba odebrać na poczcie. Jeśli odmówimy przyjęcia przesyłki, pracownik poczty spisze protokół i zwróci przesyłkę nadawcy na jego koszt. Jeśli nadawca wykupił usługę "sprawdzanie zawartości", odbiorca musi sprawdzić, co w niej jest. Inaczej poczta odeśle paczkę nadawcy na jego koszt.

W rozmowie z Internet Standard podinspektor Jan Hajdukiewicz z Centralnego Biura Śledczego zalecał, by korzystać z możliwości internetowych zakupów za zaliczeniem pocztowym. Powiedział nam - Paczkę otwieram przy osobie, która przyjmuje pieniądze. Żądam, by ta osoba została. Gdyby to był listonosz i stwierdzilibyśmy, że dostałem cegłę, to natychmiast dzwonię na pocztę by zablokować pieniądze. Tym sposobem już nie trafią do przestępcy. Mam świadka w postaci pracownika urzędu pocztowego, powiadamiam policję i uruchamiam czynności procesowe w celu ustalenia sprawcy. Teraz jest już stworzona specjalna procedura dla zwiększenia bezpieczeństwa kupujących.

***

Wywiad z inspektorem Janem Hajdukiewiczem.