Social media biznes na Facebooku

Social media biznes na Facebooku.- recenzja prezentacji z konferencji Social Media Standard 2012 Biznes. W swojej żywiołowej prezentacji Marcin Bruś z Facebooka opowiadał o skutecznych reklamach na fb w oparciu o przykłady skutecznych kampanii z całego świata. Swoje wystąpienie rozpoczął od stwierdzenia, że ludzka natura zmienia się powoli, a nasi znajomi, marki które lajkujemy stanowią część naszej tożsamości, dzielimy się tylko rzeczami, które pozytywnie wpływają na nasz wizerunek. Zaznaczył też, że media społecznościowe nie są celem, a jedynie środkiem do osiągnięcia biznesowych celów.

Marcin przedstawił case Nike: w ubiegłym roku wydatki reklamowe firmy na TV spadły o 40%, wzrosły  natomiast na social media. Budowa interakcji, historii stały się priorytetem dla przedsiębiorstwa, a to doprowadziło do tego, że pomimo iż to Adidas był oficjalnym sponsorem Olimpiady, to Nike jest najmocniej wiązaną z tym wydarzeniem marką.

Kolejny case study to przypadek działań Citroena na Instagramie. Dzięki inspiracjom i wskazówkom użytkowników stworzonych zostało 5 modeli samochodu, które później weszły do sprzedaży. Przy tej okazji Marcin podkreślił, że lepiej działają ciągłe, często wyświetlane reklamy, które zachęcają społeczności do tworzenia marki.

Zobacz również:

Jako kolejny przypadek podał Oreo, firmę która pokazuje swój produkt w sposób kreatywny, w wielu odsłonach. Szybko reaguje również na to co aktualnie dzieje się na świecie i lokuje swoje produkty kontekstowo. W oparciu o fanpage musztardy Gray Pompon, Marcin wyjaśnił, że jakość kreacji może o 25% podnieść efektywność kampanii.

Prelegent podkreślił, że warto mieć w  firmie, kogoś kto rozumie SM, kto ma odpowiednie umiejętności, a nie ślepo zawierzać działaniom agencji. Takim osobom trzeba zaufać i pozwolić Im na swobodne działanie. Niezwykle ważna jest szybkość reakcji, wykorzystywanie okazji, spontaniczność marki pobudza fanów do działania: komentowania i udostępniania.

Marcin przypomniał też o oczywistości, o której marketerzy- na fali popularnośći mediów społecznościowych- czasem zapominają: w SM powinny działać te marki, których potencjalni klienci ich używają i że, aby określić powodzenie kampanii, należy jasno określić cele i narzędzia do ich miary. Co ważne, promocja w social mediach nie opiera się na aplikacjach, a na promowaniu tychże. Nie warto wydawać kilkunastu tysięcy złotych na aplikację, na której promocję zabraknie nam środków. Z badań wynika, że tylko 1% aplikacji jest odwiedzanych więcej niż raz, dlatego ważniejsze jest jej promowanie, niż zrobienie.Jeśli firma współpracuje z agencją reklamową warto zastanowić się, czy sposób briefowania jest odpowiedni, a także dopasować sposób komunikacji do obecnych już fanów. Prześledzenie kiedy piszą, jak często piszą, o czym piszą i dostosowanie się do tych niepisanych reguł pozwoli na zbudowanie interakcji.

Ostatni case firm Procter &Gamble "Mean Stinks" pokazał, że nawet produkty "trudne" jak antyperspiranty, mogą być z powodzeniem reklamowane w mediach społecznościowych jeśli wykorzystują kontekst społeczny i są kierowane do odpowiedniej grupy. Na przykład w przypadku Ofert na Facebooku dobrze ukierunkowane działania, pozwalają ograniczyć wydatki o 47% .

Na koniec Marcin polecił dwie książki, które pozwolą ulepszyć działania w SM: "Pułapki myślenia" Daniela Kahneman oraz "Grouped" Paul Adamsa.Tą i wiele innych równie ciekawych prezentacji znajdziesz w video z konferencji Social Media w Biznesie. Warto również zajrzeć na stronę konferencji E-commerce Standard 2013, która odbędzie się już 18 kwietnia 2013.