Prawie 3 mln Polaków kupuje w sieci

Według szacunków NetTrack* SMG/KRC w tym roku kupi coś w sieci 24,51% polskich internautów - to prawie 3 mln osób, a 19,7% weźmie udział w aukcjach internetowych. Portal Money.pl wraz z magazynem Wprost.pl oraz porównywarką cen Ceneo.pl opierając się m.in. o te dane przedstawili raport dotyczący polskiego rynku e-commerce.

Według badania Megapanel Gemius/PBI najpopularniejszym sklepem online jest w Polsce Merlin, który miał w lipcu 1,64 mln użytkowników i zasięg 13,04%. Kolejny jest sklep Wysylkowa.pl, który miał 588 tys. użytkowników i zasięg 4,22%. Trzecim najpopularniejszym sprzedawcą online w Polsce jest amerykański Amazon.com, który miał w lipcu 533 tys. użytkowników i 4,22% zasięgu.

Najczęściej odwiedzany serwis aukcyjny Allegro.pl miał w lipcu 6,6 mln użytkowników według badania Megapanel. Kolejny eBay 2,1 mln użytkowników (real users), a trzeci Swistak.pl 810 tys. użytkowników.

W 2006 roku klienci kupowali online najczęściej książki (14,23%), odzież/buty (12,39%), telefony komórkowe/akcesoria (9,02%), sprzęt komputerowy (8,87%) oraz sprzęt RTV (8,74%).

Współautorzy raportu z porównywarką cen Ceneo.pl, przeprowadzili wśród swoich użytkowników ankietę dotyczącą poziomu zaufania do e-sklepów. 82% klientów ma pozytywne zdanie na ich temat. 56,7% lubi je najbardziej za szybką realizację zamówień, 33,9% za profesjonalną obsługę, a 24,8% za nieskie ceny. Klienci najbardziej nie lubią w sklepach zbyt długiego czasu realizacji zamówienia (72%), braku dostępności towaru oferowanego na stronie (22,6%) oraz niedostateczengo kontaktu z obsługą sklepu (20,3%).

Autorzy raportu przedstawili własny ranking sklepów internetowych, w którym szczegółowo oceniali funkcjonalność i ergonomię danego sprzedawcy. Wyniki zostały przedstawione w 15 kategoriach. Szczegółowe informacje można znaleźć w raporcie.

*Netrack - badanie przeprowadzane przez firmę SMG/KRC metodą face-to-face na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 15-75; wielkość próby to 36 tys. wywiadów rocznie.

Wywiad z Wojciechem Kyciakiem, autorem książki dotyczącej sklepów internetowych: Polski e-commerce nie stoi w miejscu