Popraw UX, podnieś konwersję - bez redesignu. 3 proste triki, które powinien znać każdy specjalista e-commerce.

Na czym znają się wszyscy? Na marketingu! Nic nie zajmuje więc tak dużo czasu jak przyjęcie nowego projektu graficznego. Nie inaczej jest w sklepach internetowych, gdzie prace nad nowym front-endem zwykle trwają wiele miesięcy. Co zrobić, zatem, żeby podnieść konwersję, nie czekając na ukończenie procesu redesignu?

Skróć zapis ceny

Wybierz kilka kart produktów i uruchom na nich eksperyment konwersji. Jeżeli tylko możesz, zamiast formatu [1999,00 zł] wykorzystaj zapis skrócony [1999,-].

Dlaczego? Mózg dokonuje porównań wartości na podstawie fizycznej długości napisu. Krótszy napis z ceną jest podświadomie odczytywany jako bardziej atrakcyjna oferta.

Jeżeli tylko uwarunkowania prawne i ceny Twojego sklepu na to pozwalają, pozbądź się symbolu waluty oraz dwóch miejsc po przecinku. W ten sposób skrócisz zapis ceny i sprawisz, że wzrośnie ilość dodanych produktów do koszyka z karty produktowej na której zamieszczona jest cena.

Przenieś prezentację ceny na layoucie tak nisko, jak się tylko da

Niech będzie widoczna bez przewijania ekranu na laptopie i w otoczeniu przycisku „dodaj do koszyka” – ale wypróbuj możliwie niskie położenie.

Dlaczego? Przeniesienie informacji w dół odbiera jej znaczenie - cena umieszczona nisko jest mniej bolesna dla klienta niż ta, którą zaprezentujemy wysoko. Ta sama zasada dotyczy tinów produktowych na siatkach produktów, w widokach kategorii.

Jeżeli w Twoim sklepie ceny są prezentowane na siatce nad miniaturką produktu, wyprodukuj wersję B testowanej strony i przenieś je niżej.

Sprawdź, czego szukają klienci i popraw nawigację

Zaloguj się do narzędzi analitycznych (np. Google Analytics) i sprawdź, co najczęściej wpisują klienci w wyszukiwarce Twojego sklepu. Jeżeli widzisz tam frazy takie jak nazwy kategorii, sprawdź czy używasz ich w menu nawigacyjnym sklepu.

Jeżeli tam są, a pomimo tego klienci korzystają z wyszukiwarki - czas na porządki

i ustawienie grup kategorii produktowych od nowa. Najczęściej popełniane błędy w tym obszarze to przeładowanie menu nawigacyjnego. Odchudzając menu nawigacyjne najlepiej jest prowadzić bieżącą analitykę np. tydzień do tygodnia, i sprawdzać jak zmienił się współczynnik konwersji dla zakupów wykonanych z przejściem przez menu hierarchiczne w stosunku do konwersji z zakupów zrealizowanych po skorzystaniu z wewnętrznej wyszukiwarki.

Każdą z opisanych wyżej strategii warto wdrażać w oparciu o porównanie danych ilościowych – można do tego użyć eksperymentów konwersji z popularnego Google Analytics.

Autorem artykułu jest Jacek Popko, dyrektor zarządzający Usability LAB

Więcej na temat analizy user experience i konwersji możesz dowiedzieć się podczas jednej z najstarszej i najciekawszej konferencji poświęconej sprzedaży w Internecie - Ecommerce Standard.

www.ecommercestandard.pl