Płatny content mniej straszny

Reklama wciąż stanowi główne źródło przychodów dla internetowych wydawców. Z najnowszego raportu Jupiter Research wynika jednak, że użytkownicy Internetu coraz chętniej płacą za dostęp do publikowanych w Sieci informacji.

Według autorów raportu, zatytułowanego "Content Revenue Streams: Market Opportunity and Revenue Diversification", w roku 2003 użytkownicy wydadzą na dostęp do płatnego contentu ok. 2 mld USD. W porównaniu z rokiem ubiegłym, kiedy kwotę tą szacowano na ok. 1,6 mld USD, oznacza to wzrost o ok. 30%.

Zdaniem analityków Jupitera, tempo tego wzrostu utrzyma się na poziomie ok. 20% rocznie aż do 2007 roku i osiągnie wtedy ok. 5,4 mld USD. Dla porównania - wartość rynku reklamy internetowej ma wtedy osiągnąć poziom ok. 14 mld USD (w roku bieżącym ma to być ok. 6,2 mld USD).

Zobacz również:

"Konsumenci powoli otwierają swoje portfele dla płatnego contentu", stwierdza raport Jupitera. "Jednak w ciągu najbliższych 18 – 24 miesięcy przychody ze sprzedaży przestrzeni reklamowej powinny ciągle stanowić 60 – 70% wszystkich przychodów internetowych mediów".

Przewidywane na ten rok 2 mld USD, przeznaczone przez użytkowników na dostęp do płatnych informacji rozłożą się, zdaniem Jupitera, na kilka kategorii tematycznych – począwszy od sportu, poprzez wiadomości bieżące, a skończywszy na serwisach dla dorosłych. Z tego względu rynek ten najprawdopodobniej pozostanie mocno rozdrobniony, a żadnemu z graczy nie uda się w nim zdobyć jakiejś znaczącej części udziałów.