Kto szuka - kupuje!
- Magdalena Górak,
- 14.01.2005, godz. 11:29
ComScore opublikował wyniki badań nad konsumenckimi zachowaniami użytkowników wyszukiwarek. Okazuje się, że 25% szukających wiadomości o sprzęcie elektronicznych lub komputerach dokonało zakupu. Bynajmniej nie w sieci.
Aż 92% osób, które poszukiwało informacji o sprzęcie elektronicznym i komputerach, zdecydowało się na jego zakup w zwykłym sklepie. W 40% przypadków zakupu dokonywano po 5 - 12 tygodniach od wyszukania potrzebnych w podjęciu decyzji wiadomości.
Pozostałe 8% internautów kupiło sprzęt w internetowym serwisie i raczej po dłuższym czasie po odnalezieniu potrzebnych informacji w wyszukiwarce. Jedynie w przypadku 15% sesji bezpośrednio po skorzystaniu z wyszukiwarki dokonywano zakupu.
Wyniki tych badań powinny zmienić nieco nastawienia reklamodawców, którzy oczekują efektów kampanii w bardzo krótkim czasie po jej przeprowadzeniu. Poza tym okazuje się, że o 30% bardziej prawdopodobne jest dokonanie zakupu online przez internautę, który w wyszukiwarkę wpisał nazwę marki - obojętnie czy producenta, czy konkretnego produktu.
Ten wynik jest sprzeczny z dość powszechnym przekonaniem marketerów, że najlepszą strategią sprzedażową w sieci, jest wykupienie ogólnych słów kluczowych, bez nazw producenta czy produktu. Takie hasła w wyszukiwarkę wpisuje co prawda nieco ponad 70% internautów korzystających z wyszukiwarek, lecz z tej grupy mało kto decyduje się na zakupy online.
Badanie przeprowadzone przez comScore śledziło zachowania użytkowników wyszukiwarek w sposób ciągły przez 90 dni.