EBay zmienia strategię w Chinach

EBay Inc. zamieni swój serwis aukcyjny w Chinach na nowy, prowadzony przez partnera - firmę Tom Online Inc, która będzie miała większościowe udziały w powołanej w tym celu spółce joint-venture.

Tom Online, z siedzibą w Pekinie, będzie operatorem witryny "Tom Yi Qu", która jest połączeniem chińskiej nazwy eBay i Tom. Tom Online będzie miał 51% udziałów w powołanej spółce joint-venture, a eBay 49%.

EBay wyłoży na nową działalność 40 mln USD, spółka Tom 20 mln USD. Firmy planują zainwestować wspólnie dodatkowe 10 mln USD.

Zobacz również:

To nie pierwsza współpraca dwóch firm. Tom Online ma także 51% udziałów w Skype China, reszta udziałów należy do EBay EachNet.

EBay nie przyznaje się do porażki. - Jesteśmy bardzo entuzjastycznie nastawieni do chińskiego rynku i dumni z bycia pionierem na rynku e-commerce. Uznaliśmy, że ważne jest podjęcie współpracy z lokalnym partnerem, by wynieść nasz biznes na jeszcze wyższy poziom - mówi Jeff Liao z eBay EachNet.

EachNet to chińska spółka, którą kupił EBay w 2003 roku za 180 mln USD.

Analitycy spekulowali wcześniej, że eBay wycofa się z chińskiego rynku ponieważ nie poradzi sobie z coraz silniejszą konkurencją ze strony spółki Alibaba.com i jej serwisu aukcyjnego Taboo, który ma 70% udział w rynku serwisów aukcyjnych.

Według analityków cały rynek e-commerce w Chinach jest wart 75 mld USD.