"Co z Polską" story, czyli jak program Tomasza Lisa trafił do sieci
- Piotr Zalewski,
- 17.12.2007, godz. 11:35
Dziennikarz telewizyjny, radiowy, autor bestsellerów. Tomasz Lis. Przez lata prowadził autorski program na antenie TV Polsat. Po zakończeniu współpracy ze stacją Zygmunta Solorza zdecydował się na rozpoczęcie emisji swojej audycji w internecie. Decyzja zapadła w ciągu jednego dnia, produkcja premierowego odcinka trwała mniej niż tydzień. "Co z Polską" jest pierwszym znanym polskim programem, który z telewizji przeniósł się do sieci. $-To Dziki Zachód. Jedni zostają zabici przez Indian. Drudzy go zdobywają-$ mówi o obecności w internecie Lis.
Sześć dni, siedem nocy
Sierpień. Szymon Gutowski, dyrektor generalny i współwłaściciel agencji reklamowej DDB Warszawa, rozmyśla podczas wakacji nad wprowadzeniem do internetu profesjonalnego formatu telewizyjnego. Gutowski zna się prywatnie z Tomaszem Lisem.
20 września (czwartek). Wieczór. Lis żegna się na antenie "Co z tą Polską?" z widzami. -Ostatni raz zadaję dzisiaj pytanie "Co z tą Polską?" - mówi. I informuje o definitywnym rozstaniu z Polsatem.
21 września (piątek). Przed południem. Gutowski wysyła SMSa do Lisa z propozycją rozpoczęcia emisji "Co z tą Polską" w internecie. Lis odpowiada natychmiast: "Też się nad tym zastanawiałem". Michał Rutkowski, dyrektor zarządzający agencji interaktywnej Tribal DDB (należącej do DDB Warszawa) spisuje wstępny, ramowy format programu w internecie. Zawarte są w nim pierwsze wytyczne, na przykład: ze względu na to, że poziom koncentracji internauty jest mniejsza niż telewidza, program powinien być znacznie krótszy niż w TV; brak widowni; mniej zaproszonych gości; zalecenie, by program był podzielony na kilkuminutowe klipy; program nie jest na żywo.
Ramowy program zostaje wysłany do Lisa.
21 września (piątek). Po południu. Niezależnie od agencji DDB z Tomaszem Lisem, kontaktuje się Maciej Wicha, dyrektor ds. wiadomości i społeczności w portalu Gazeta.pl. Wicha także proponuje Lisowi przeniesienie programu "Co z tą Polską" do sieci.
24 września (poniedziałek). Spotkanie z Tomaszem Lisem, na którym obecni są Paweł Kastory, prezes Tribal DDB oraz Michał Rutkowski. Wspólnie podejmują decyzję - Tak! Robimy program. Zostają omówione szczegóły przedsięwzięcia.
Ze względu na to, że formuła programu jest inna niż w TV oraz, że domena CoZtaPolska.pl jest już zajęta, uczestnicy podejmują decyzję, by program zatytułować "Co z Polską?".
Produkcją audycji i organizacją studia zajmie się Cut Cut, firma z Grupy DDB wyspecjalizowana w produkcji filmowej. Tribal DDB - wyglądem graficznym strony, programowaniem i obsługą techniczną. Natomiast Tomasz Lis - zaproszeniem gości.
25 września (wtorek). Tomasz Lis zaprasza do programu pierwszych gości - Jacka Kurskiego (PiS) i Wojciecha Olejniczaka (SLD). Tribal DDB przygotowuje wstępny projekt graficzny serwisu i logotyp. Cut Cut - organizuje produkcję - przygotowuje sprzęt, scenografię. Zostaje podjęta decyzja, że pierwszy odcinek zostanie nakręcony... w recepcji agencji DDB Warszawa.
Równolegle trwają rozmowy z Agorą, która została głównym partnerem medialnym i technologicznym "Co z Polską?".
26 września (środa). Szczegóły współpracy z Agorą są omawianie do późnych godzin nocnych. Ustalono, że właściciel Gazeta.pl zapewnia hosting, jest też głównym partnerem medialnym serwisu.
Wieczorem w zaimprowizowanym studio agencji DDB Warszawa zostaje zarejestrowany pierwszy odcinek programu.
27 września (czwartek). Premiera "Co z Polską". -Zależało nam, żeby zachować pełną ciągłość, czyli emisja pierwszego odcinka w internecie powinna nastąpić dokładnie tydzień po emisji ostatniego odcinka w TV - opowiada Michał Rutkowski. -Stąd decyzja o emisji w czwartek o 22. Okazało się, że nie doceniliśmy zainteresowania internautów, ruch na serwerze był ogromny, były przeciążenia i problemy z oglądaniem. W kolejnych tygodniach już nie dawaliśmy sztywnej godziny emisji i ruch rozłożył się w czasie - wyjaśnia Rutkowski.
Umowa z Agorą została podpisana tuż przed emisją.