Co stanie się z portalami w 2010 roku?

Z sondy IDG.pl, w której wzięło udział ponad 3 tys. użytkowników, wynika, że za 6 lat dominującym podmiotem na polskim rynku internetowym będzie Onet. Ponad dwukrotnie mniej głosów otrzymała Wirtualna Polska, czterokrotnie mniej Interia. Co ciekawe, gros osób wskazało, że liderem będzie zupełnie inny podmiot, pozostali zapowiedzieli, iż w 2010 roku na scenie internetowej nie będzie w ogóle portali. Wyniki sondy sprowokowały nas do zadania pytań: jak będą wyglądać przedsięwzięcia online za 6 lat oraz w jaki sposób portale wyobrażają sobie swoją przyszłość? O odpowiedź poprosiliśmy przedstawicieli polskich i zagranicznych firm.

Pytanie w przeprowadzonej na witrynie IDG.pl sondzie brzmiało: "Który z portali będzie dominujący w 2010 roku?". 36,22% użytkowników wskazało Onet, 16,01% - Wirtualną Polskę, a 8,81% - Interię. W obecnych badaniach znajomości marki polskich portali (m.in. Net Track) wspomniane podmioty występują dokładnie w takiej kolejności. "Jesteśmy zadowoleni z obecnej pozycji Onetu na polskim rynku, a konsekwencją tego faktu jest zajęcie przez portal pierwszego miejsca w sondzie" - skomentował Mariusz Biedrzycki, dyrektor działu komunikacji marketingowej Onet.pl Wirtualna Polska nie narzeka na to, że zajęła drugą pozycję. "Cieszy nas, że pomimo obecnego zamieszania związanego z konfliktem właścicielskim, portal posiada duże grono lojalnych użytkowników i cieszy się ich zaufaniem" - zaznaczyła Agnieszka Szwaj, rzecznik prasowy WP.

"Zaskoczył mnie wynik osiągnięty przez Onet, który - przy takiej konstrukcji pytania - powinien w mojej ocenie być przynajmniej dwukrotnie wyższy" - skomentował Mariusz Kuziak, rzecznik prasowy Interii - "Zasadą przy pytaniach jednokrotnego wyboru jest bowiem nadproporcjonalny rozkład głosów i nawet nieznaczna przewaga jednej opcji wyboru nad pozostałymi sprawia, że zbiera ona zdecydowaną większość. Pozostałe opcje wyboru zyskują wówczas zazwyczaj zupełnie nieznaczące odsetki odpowiedzi, z tego też względu jestem pozytywnie zaskoczony wynikiem osiągniętym przez Interię."

Na czwartym miejscu w wynikach sondy znalazło się o2.pl (7,88%), a na kolejnych: Gazeta.pl (3,3%), Gery.pl (2,46%), Panorama Firm (0,5%). " Jesteśmy zadowoleni z wyniku, choć nie sądzimy, żeby odzwierciedlało to rzeczywistą "strefę wpływów" Portalu o2.pl i komunikatora Tlen.pl w 2010 roku" - komentuje Michał Brański, członek zarządu o2.pl. "Myślę, że sonda odzwierciedla stan dzisiejszego rynku, dlatego trudno mówić o zadowoleniu z wyników" - dodaje Gerard Grech z Gery.pl - "Z pewnością każdy z graczy życzy sobie być numerem 1 w 2010 roku."

Co zmieni się w portalach?

Onet zaznacza, że na pewno na kształt portalu w przyszłości będzie miała wpływ ekspansja telefonów komórkowych dających możliwość szybkiego dostępu do treści w Internecie (telefonia 3G, 4G). "Trudno wypowiadać się o detalach, bo 6 lat w rozwoju Internetu to dwie, a nawet trzy epoki" - mówi Mariusz Biedrzycki. W Wirtualnej Polsce mają pojawić się w najbliższych latach "nowe użyteczności, umożliwiające użytkownikowi w dowolnym czasie i miejscu komunikację, dostęp do informacji oraz dokonywanie zakupów i korzystanie z innych usług."

"Utrzymanie silnej pozycji w zmiennym i konkurencyjnym otoczeniu internetowym, wymaga dużej kreatywności, toteż duża część naszych aktywności koncentrować się będzie na rozwijaniu oferty portalu i wzmacnianiu przewagi konkurencyjnej WP" - zaznaczyła Agnieszka Szwaj, jednocześnie odpowiadając na komentarze użytkowników, którzy niekiedy wypowiadali się w sondzie tak, jakby WP zniknęła już z internetowej sceny - "Istotną rolę w tym procesie odgrywają i będą odgrywać sojusze medialne i kooperacje partnerskie, które mamy nadzieję rozwijać. Oczekujemy też coraz ściślejszej współpracy z partnerami dostarczającymi i współtworzącymi produkty WP - chcemy partycypować w ich utrzymaniu i w odpowiedniej integracji z pozostałą ofertą portalu."

Zdaniem Mariusza Kuziaka, rzecznika prasowego Interii, w tak dynamicznie rozwijającym się rynku, nawet prognozy 2-letnie obarczone są dużym błędem. "Jestem pełen podziwu dla odwagi tych, którzy są skłonni wieścić kształt Internetu w perspektywie kolejnych 6 lat" - powiedział - "Nie wiem, czy w 2010 roku będą istnieć jeszcze portale internetowe, czy też dojdziemy do jakichś zupełnie innych, na przykład rozproszonych rozwiązań. Wierzę jednak, że będzie wówczas istniała firma Inetria.pl i że będzie się miała co najmniej tak dobrze, jak ma się obecnie."

"Z całą pewnością Gery.pl będzie nowoczesnym portalem i cały czas będziemy na bieżąco obserwować zachowania użytkowników, bo to właściwie oni tworzą Gery.pl" - powiedział Gerard Grech – "Cel, jaki sobie stawiamy, to mieć pod swoją marką serwisy internetowe, w których każdy znajdzie coś dla siebie."

Z kolei Jacek Świderski, członek zarządu o2.pl, przepowiada, że w 2010 roku o2.pl będzie już dojrzałym portalem z darmowymi usługami oraz coraz większą ilością wartościowych i poszukiwanych przez internautów treści.

Internet za lat 6

Benita Jakubowska, dyrektor sprzedaży ds. Internetu w CR-Media jest przekonana, że do 2010 roku na naszym rynku pojawi się jeden z międzynarodowych portali. "Bez wątpienia może on zmienić rozkład sił na rynku portali" - podkreśla - "Wszystko wskazuje też na to, że jeśli portale będą nadal prowadziły przejrzystą politykę komunikacji z użytkownikami, to na czele peletonu nie powinno się nic zmienić. Na pierwszym miejscu będzie Onet lub WP. Wszystko zależy od tego, czy strona WP będzie się pokazywała jako strona startowa, przy "wdzwanianiu się" do Sieci przez numer dostępowy TP S.A. Duże szanse na podniesienie swojej pozycji w rankingu ma na pewno Gazeta. Pytanie, ilu nowych użytkowników Internetu uda im się pozyskać. Z Internetu korzysta coraz więcej starszych osób. To w tej grupie Agora może znacznie zwiększyć swój zasięg."

O przyszłość portalu w 2010 roku zapytaliśmy również amerykańskiego giganta rynku internetowego – Yahoo! - który w pierwszym kwartale br. zanotował zysk w wysokości 101 mln USD. "Przewidujemy, że za 6 lat Internet stanie się nieodłączną częścią ludzkiego życia, bez której nikt nie będzie w stanie się obejść" - powiedział Scott Morris, rzecznik prasowy Yahoo! - "Nie będzie najmniejszych problemów z dostępnością do Sieci, Internet będzie na wyciągnięcie ręki. Cieszy nas taka wizja. Jednocześnie wierzymy, że uda nam się ten fakt dobrze wykorzystać i jeszcze bardziej wzmocnić naszą pozycję."

Agnieszka Szwaj, rzecznik prasowy Wirtualnej Polski zaznacza, że przyszłość Internetu należy do płatnych treści i produktów (rozrywka, muzyka i filmy na żądanie, informacje...). "Ich rozwój spowoduje, że proporcja pomiędzy przychodami generowanymi ze sprzedaży powierzchni reklamowej i usług/produktów dla użytkowników indywidualnych zmieni się na korzyść tych ostatnich" - dodaje - "Ulegnie zapewnie zmianie także sposób dokonywania płatności. Coraz większą popularnością cieszyć się będzie elektroniczna portmonetka pozwalająca na bezpieczne i szybkie przeprowadzanie transakcji i co ciekawe większość

płatności uiszczanych będzie za konkretne zdarzenie (np. pobranie utworu), a w mniejszym stopniu pochodzić będzie z abonamentów."

Co ciekawe, w naszej sondzie 10,09% użytkowników stwierdziło, że w 2010 roku nie będzie już portali. Mariusz Biedrzycki z Onetu nie wierzy w taki scenariusz. "Portale pozostaną, ale będą miały swoje odbicie na wielu platformach (np. komórkowej), być może wysokozasięgowa telewizja, jaką znamy dziś, przestanie istnieć, a powstaną hybrydy telewizyjno-portalowe" - zaznaczył - "Przede wszystkim portale będą jednak normalnymi, dochodowymi przedsiębiorstwami mediowymi, być może będą produkowały więcej własnej, unikalnej treści."

Gerard Grech zgadza się, że w przyszłości portale będą produkować więcej wartościowych treści. Michał Brański z o2.pl dodaje: " będzie więcej multimediów, gier sieciowych ‘on demand’, płynniejsza stanie się interakcja między użytkownikami."

Marcin Pery, wiceprezes firmy badawczej Gemius S.A. o przyszłości portali

Ze względu na duże tempo rozwoju Internetu nie sposób zastosować w tym przypadku żadnego dotychczasowego modelu rozwoju innych mediów, więc wszystkie dzisiejsze prognozy w perspektywie sześciu lat mogą okazać się po prostu nietrafione. Z dzisiejszego punktu widzenia można jednak prognozować, że w perspektywie sześciu lat rynek portali ulegnie diametralnej reorganizacji. Przede wszystkim zmieni się wielkość i profil istniejących na nim podmiotów, co będzie miało decydujące znaczenie dla ostatecznego kształtu i roli portali w polskim Internecie w roku 2010. Analizując trendy dotyczące wielkości podmiotów obecnych na rynku, można oczekiwać dominacji czterech podstawowych typów portali. Głównym graczem będzie portal “globalny", zajmujący wiodącą pozycję w światowym Internecie. Drugim wyróżniającym się podmiotem będzie portal lokalny (krajowy), choć trudno w tej chwili ocenić, czy zostanie nim jeden z portali już istniejących, czy też nowy podmiot zdobędzie tak silną pozycję. Trzecie i czwarte skrzypce grać będą dwa portale o ściśle określonym profilu działalności – nastawionym na udostępnianie rozrywki oraz informacji. Za tą czołówką zaś znajdzie się grupa portali – wortali tematycznych, których internetowa widownia będzie znacząco mniejsza.

Natomiast w zakresie treści oferowanych internautom, można przypuszczać, że będą one coraz precyzyjniej zdefiniowane – portale horyzontalne ulegną tematycznej specjalizacji i zbliżą się do formuły dziś nazywanej “wortalem". Ponadto w perspektywie sześciu lat formy dostępu do treści będą bez wątpienia bazowały na wykorzystaniu zaawansowanych technik multimedialnych. Nietrudno wyobrazić sobie portale z dostępem do cyfrowych telewizji, video on demand, videokonferencji itd. Tak szeroka oferta na kolejnym etapie rozwoju rynku będzie profilowana w kierunku wykorzystania transmisji strumieniowych oraz transferów plików multimedialnych głównie w celach rozrywkowych, w drugiej kolejności biznesowych i edukacyjnych.

***

Zapraszamy do wzięcia udziału w kolejnych sondach. Bieżąca dostępna jest pod adresem: http://www.idg.pl/sonda/249.html