Polski rynek reklamy online największy w Europie Środkowo-Wschodniej

Firma doradcza PricewaterhouseCoopers opublikowała raport na temat przyszłości branży medialnej i rozrywkowej. Zawiera on szczegółowe informacje dotyczące wartości rynku reklamy internetowej w Europie. Najwięcej pieniędzy na reklamę wydaje się w Wielkiej Brytanii i Francji. Jednak w rejonie określanym jako "Europa Środkowa i Wschodnia" czołową pozycję zajmuje... Polska.

Raport zawiera szczegółowe dane dotyczące wartości rynków reklamowych poszczególnych krajów europejskich oraz państw Bliskiego Wschodu i Afryki.

Najwięcej na reklamę internetową wydano w Wielkiej Brytanii. W 2005 roku było to 2 mld 473 mln USD. Następnym dużym rynkiem jest Francja, w której wydatki na reklamę online sięgnęły 1 mld 554 mln USD. Wartość rynku w Niemczech w 2005 roku jest szacowana na 404 mln USD. Według raportu czwarty największy kraj Europy Zachodniej, jeśli chodzi o reklamę online to Szwecja, gdzie wydatki wyniosły 193 mln USD.

Wydatki na reklamę online w krajach Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki. Źródło: PricewaterhouseCoopers.Kliknij, aby powiększyćWydatki na reklamę online w krajach Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki. Źródło: PricewaterhouseCoopers.

Tabela zawiera szczegółowe dane dotyczące wydatków na reklamę online w krajach Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki w latach 2001 - 2010.

Polska jest największym rynkiem w naszym rejonie, który osiągnął w 2005 wartość 63 mln USD. Jest większy od Rosji, w której wydatki na reklamę online pochłonęły 51 mln USD. Kolejne państwo z rejonu Centralnej i Wschodniej Europy wymienione w raporcie to Czechy, których rynek oszacowano na 21 mln USD.

Co więcej, Polski rynek reklamy online jest wyceniany wyżej niż austriacki (31 mln USD), belgijski (35 mln USD) , szwajcarski (36 mln USD) czy irlandzki (56 mln USD). Warto też dodać, że raport nie uwzględnia kilku krajów naszego regionu, w tym Bułgarii i Słowacji.

Dane zaprezentowane przez PwC, są wyższe o 46% od tych publikowanych przez IAB Polska. Według IAB, wydatki na reklamę online w Polsce - bez barterów - osiągnęły w 2005 roku 140 mln zł, czyli około 43,3 mln USD.

Największy rynek z państw sklasyfikowanych jako "Kraje Bliskiego Wschodu i Afryki" ma Izrael, którego wartość w 2005 sięgnęła 34 mln USD.

Wartość europejskiego rynku reklamy online wyniosła w 2005 roku 3 mld 796 mln USD. W 2010 roku ma to być 14 mld 640 mln USD.

Wydatki na reklamę internetową w krajach z rejonu EMEA, czyli Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki osiągnęły w 2005 roku 5 mld 689 mln USD.

Internet pozostanie najszybciej rozwijającym się medium reklamowym, przy tempie 18% w skali roku, wartość rynku reklamy online wyniesie 52 mld USD w 2010 roku.

Raport przygotowany przez PricewaterhouseCoopers "Global Entertainment and Media Outlook: 2006-2010" zawiera prognozy na temat 14 segmentów rynku. m.in. dostępu do internetu i reklamy internetowej, gier wideo, telewizji, radia, prasy, branży muzycznej. Pełne opracowanie jest dostępne w cenie 995$ na stronach PricewaterhouseCoopers.

Motorem napędowym globalnego rynku medialnego i rozrywkowego będzie przede wszystkim szerokopasmowy dostęp do internetu oraz telefonia komórkowa.

Największym rynkiem branży medialnej i rozrywkowej pozostają Stany Zjednoczone. Rozwija się on w tempie 5,6% rocznie, i w 2010 roku może osiągnąć wartość 726 mld USD. Drugie co do wielkości są kraje z grupy EMEA, które rozwijają się w tempie 6,1% rocznie i według prognozy, w 2010 roku wydatki sięgną w nich 580 mld USD. Najszybciej rozwija się rynek krajów azjatyckich, przy tempie 9,1% osiągnie w 2010 roku 425 mld USD.

Wartość światowego rynku branży medialnej i rozrywkowej będzie rosła w tempie 6,6% w skali roku, by w 2010 osiągnąć kwotę 1,8 biliona USD.

Dzisiaj w Warszawie ma miejsce prezentacja raportu.

Więcej: "Global Entertainment and Media Outlook: 2006-2010", PricewaterhouseCoopers

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.