Czy można przeżyć z podcastów?

Nawet w Stanach Zjednoczonych, gdzie popularność podcastów jest zdecydowanie większa niż w Polsce, osoby, które je nagrywają i których słuchają tysiące Amerykanów, nie wychodzą na swoje. Czy musi to być więc zajęcie dla bezinteresownych fascynatów?

Sprawa opłacalności prowadzenia blogu wydaje się odrobinę nie na miejscu. Oczekujemy, że blog będzie prowadzony z wewnętrznej, wyższej potrzeby serca. Tak zwykle jest, ale kto wytrwa przy zajęciu pochłaniającym często dobrych kilka godzin dziennie, bez finansowej gratyfikacji? Tylko najwytrwalsi. Podobnie jest w przypadku podcastów.

Jennifer LeClaire w serwisie E-Commerce Times pisze o podcaście "Pro Money Talk" najpopularniejszym w kategorii podcastów finansowych w serwisie iTunes. Jego autor, Jason Papier, przeznacza na przygotowanie nagrania około pięciu godzin tygodniowo. Jego podcast odnotował ponad milion odsłon w ponad 65 krajach.

Jason Papier w wypowiedzi dla E-Commerce Times, stwierdza - Jeśli twoim celem jest zarabiania pieniędzy na podcaście - czeka cię ciężka droga. Jeśli twoim celem jest stworzenie społeczności, która interesuje się podobnymi, wąskimi zagadnieniami i nie ma swojego medium - uda ci się.

Podcasting jest ciekawym zjawiskiem dla reklamodawców. W 2005 roku wydatki na reklamę w podcastach wyniosły około 3,1 mln USD, według PQ Media. Do 2010 roku mają być większe, niż sumy wydawane na rekamę w blogach.

Popularność podcastów
Według Forrester Research jedynie 1% gospodarstw domowych w Stanach Zjednoczonych pobiera podcasty, a jedynie co czwarte jest nimi choćby w minimalnym stopniu zainteresowane. Liczba słuchaczy do roku 2010 ma wzrosnąć osiemnastokrotnie do 12,3 milionów. Według Pew Internet & American Life Project liczba osób odsłuchujących podcasty w tym roku wyniesie 6 milionów, według eMarketera 10 milionów.
Nie są to jednak znaczące sumy w porównaniu do całości wydatków na reklamę internetową w Stanach Zjednoczonych, które w 2010 roku mają wynieść - według ostrożnych szacunków Forrester - około 26 mld USD.

Szansą dla "podcasterów" są sponsorzy, którzy mogą być zainteresowani wyselekcjonowaną, a więc drogą grupą słuchaczy danego cyklu. Reklama i sponsoring w podcastach to jeszcze pieśń przyszłości, choć można podsłuchać pierwszych taktów, dzięki takim reklamodawcom jak IBM, ESPN czy Disney.

Reklamodawcy muszą się przystosować do reklam w nowym kanale. Ich słuchacze wykazują wyższą lojalność niż użytkownicy innego typu internetowych serwisów - podkreśla E-Commerce Times. Należy ich więc traktować z większą wrażliwością niż "przeciętnego" internautę. Równocześnie serwis cytuje Kristin Ewing, kierowniczkę działu marketingu i PR agencji Porter Novelli - Prawda jest taka, że zjawisko podcastingu nie przetrwa bazując jedynie na dobrych chęciach swoich twórców i treściach generowanych przez samych użytkowników. W tym systemie musi się znaleźć element finansowania, aby zjawisko mogło przybrać na sile.

***

Więcej:

Reklama w blogach, podcastach i RSS wychodzi z marginesu

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.