Zachodni giganci nie zagrożą polskim spółkom
- Anna Meller,
- 29.12.2005, godz. 10:01
Rynek reklamy online wzrasta o ok. 60-70%, a sam sektor reklamy wyszukiwarkowej notuje jeszcze większą dynamikę wzrostu. W 2005 roku całość wyszukiwarki powinny stanowić 10% całości e-wydatków promocyjnych w sieci. W 2006 roku spodziewać się możemy wejścia nowych graczy na polski rynek oraz odważniejszych debiutów polskich spółek na giełdzie - mówi w podsumowaniu roku Artur Banach, prezes NetSprint.pl.
Jakie były najważniejsze zarówno pozytywne jak i negatywne wydarzenia 2005 roku?
Najistotniejszą zmianą na rynku byłoby...
Dwa najważniejsze porozumienia dla rynku to w mojej opinii: porozumienie pomiędzy mniejszościowymi akcjonariuszami a TP SA kończące spór wokół WP.pl oraz współpraca pomiędzy Onet i Skype. Z punktu widzenia rynku wyszukiwarek warto zwrócić uwagę na wejście Google do portalu Interia.pl oraz umowę o współpracy w zakresie wspólnego oferowania produktów reklamowych na WP.pl i w sieci NetSprint.pl
Jaka jest szacowana wartość rynku internetowego w 2005?
Rynek reklamy online wg różnych szacunków rośnie o 60-70% i osiągnie ok. 120-130 mln zł w 2005 roku. Jeszcze szybciej rośnie rynek reklamy w wyszukiwarkach, którego udział w całości wydatków powinien się zbliżyć do 10% wobec 7% w roku 2004.
Najpopularniejsze usługi 2005 roku...
Przede wszystkim zwracają uwagę upowszechnienie szerokopasmowego dostępu do sieci oraz popularność usług głosowych. Warto też zwrócić uwagę na polskie odpowiedniki Google Adsense - Adkontekst rozwijany przez NetSprint.pl i Wp.pl oraz OnetKontekst tworzony przez Onet. Powinny one stanowić istotne źródło przychodów polskich webmasterów w przyszłym roku.
Kogo uznałby Pan za najważniejszą postać internetu w 2005 roku?
Krzysztofa Szalwę za "reaktywację" Gadu Gadu.
Co przyniesie rok 2006?
Myślę, że umocnią się trendy obserwowane w 2005 r., czyli bardzo szybki wzrost rynku (dla rynku wyszukiwarek szacujemy minimum 70% wzrost w perspektywie dwóch najbliższych lat), ekspansja podmiotów globalnych na polskim rynku oraz odważniejsze wejście polskich spółek na warszawski parkiet.