NetArt: domeny do wzięcia

Wolfgang Laskowski, dyrektor ds. marketingu i PR firmy NetArt opowiada o nowych trendach i możliwościach na rynku rejestracji domen. W Polsce dotychczas zarejestrowano około 365 tysięcy domen. W Niemczech 9 mln. Czy na rynku jest miejsce dla nowych graczy? Jak bardzo zmieni się internet w chwili umożliwienia rejestracji domen europejskich? Czy ich prerejestracja ma sens?

NetArt to jeden z największych rejestratorów domen w Polsce. Skąd się wzięła ta zmiana liderów?

Przełomem w rejestracji domen był rok 2003, kiedy nastąpiło uwolnienie rynku przez NASK. To był kluczowy moment nie tylko dla NetArt, ale i dla pozostałych firm w tej branży. A co do samej zmiany lidera, to myślę, że odpowiednie dopasowanie usług do potrzeb klienta oraz ich wysoka jakość stanowią najlepszą odpowiedź na Pani pytanie.

Jak udało się wylansować markę nazwa.pl

To efekt prowadzonej przez nas polityki marketingowej. Od początku stawialiśmy głównie na reklamę w internecie, nie bojąc się przy tym stosowania często kontrowersyjnych przekazów. Tak było w przypadku kampanii "Domena dla każdego obywatela", gdzie w sposób żartobliwy wykorzystaliśmy np. wizerunek Lenina. To była bardzo skuteczna akcja.

Obecnie mamy największą liczbę zarejestrowanych domen narodowych - ponad 50 000- posiadając 20-sto procentowy udział w rynku. nazwa.pl jest najlepiej rozpoznawalną przez Internautów marką wśród wszystkich polskich rejestratorów domen wg badania Gemius S.A za okres grudzień 2004 - styczeń 2005.

Czy sądzi Pan, że jest jeszcze miejsce dla nowych rejestratorów, czy też rynek jest już podzielony?

Myślę, że ewentualne wejście na rynek domen nowego gracza uzależnione jest głównie od pieniędzy, jakie ta firma będzie chciała zainwestować w promocje. To może być główna bariera. W tej chwili sytuacja wygląda tak, że rynek rejestratorów zdominowany jest przez kilka firm, a reszta, z całym szacunkiem, tworzy raczej tło. Wejście do ścisłej czołówki nowego gracza jest jak najbardziej możliwe, ale jak powiedziałem, będzie zależeć głównie od tego, ile będzie chciał zainwestować np. w reklamę, w akcje promocyjne itp. Wiele też zależy od samego NASK i jego polityki rabatowej w stosunku do rejestratorów.

Czy NetArt, DomainMaker czy Home.pl otrzymują szczególnie atrakcyjne rabaty jako najwięksi rejestratorzy?

Obecnie w programie partnerskim NASK rejestratorzy otrzymują rabaty w zależności od ilości nowych zarejestrowanych domen i liczby obsługiwanych.

Jak bardzo zmieni się rynek w chwili, gdy możliwa będzie rejestracja domen europejskich?

Domena europejska pozwoli wielu firmom na lepsze pozycjonowanie się na rynku europejskim, ale jest także atrakcyjna dla użytkowników indywidualnych. Dla wielu problemem jest fakt, że ciekawe nazwy domen - czy to krajowych, czy globalnych - są już zarejestrowane. Domeny z rozszerzeniem .eu są natomiast "do wzięcia". Oczywiście tak będzie tylko na początku, stąd też sądzę, że największe zainteresowanie będzie właśnie na początku rejestracji, czyli 7 kwietnia.

NetArt wprowadził właśnie możliwość prejestracji domen .eu. Twierdzicie, że dzięki tej usłudze zwiększa się prawdopodobieństwo zarejestrowania domeny? Czy istotnie?

Gwarancji nie ma żadnej. Liczymy jednak na to, że 7 kwietnia, kiedy ruszy właściwa rejestracja, będziemy pierwsi. Gwarancji nie ma, bo 7 kwietnia wszyscy rejestratorzy będą chcieli zarejestrować domeny w EURidzie. Już 8 kwietnia niektóre domeny będą zajęte.

Czy pobieracie jakąś opłatę za prerejestrację?

Jeśli nie uda się zarejestrować danej domeny - zwrócimy wpłacone pieniądze. Pobierana przez nas kwota - 50 zł plus VAT - to wyznaczona przez nas promocyjna cena domeny europejskiej. Bierzemy pieniądze za domenę, nie prerejestrację.

Z czego NetArt ma większe przychody: z hostingu czy z rejestracji?

Jesteśmy liderem na rynku rejestracji domen i usług hostingowych w Polsce. Rejestracja domen to usługa bardziej powszechna niż hosting, inne cechy są tu istotne. W przypadku hostingu dla Klienta najważniejsze jest bezpieczeństwo świadczonych usług, niezawodność, wsparcie techniczne itp. Rejestracja to trochę inna usługa, ale między domenami a hostingiem istnieje bardzo duża zależność, którą najkrócej można określić tak: im więcej zarejestrowanych domen, tym więcej sprzedanych serwerów.

Czy może Pan powiedzieć kim jest przeciętny klient rejestrujący domenę?

Większość klientów NetArt stanowią firmy, choć ostatnimi czasy widać pewien wzrost ilości użytkowników indywidualnych. Trochę nieskromnie uważam, że w zakresie hostingu mamy jedną z najlepszych ofert na rynku, która spełnia wymagania większości klientów. Bardzo też dbamy o jakość świadczonych usług, co przekonuje do nas wiele firm. A zależność o której wspominałem - im więcej zarejestrowanych domen, tym więcej sprzedanych hostingów - działa także w drugą stronę.

Coraz więcej osób prywatnych jest zainteresowanych kupnem domeny. Dlaczego?

Coraz więcej osób prywatnych dostrzega ułomność darmowych kont pocztowych, które nie zawsze działają, które zasypywane są reklamami itp., itd. W nazwa.pl rejestrując domenę - np. nazwisko.pl - klient zyskuje także konto pocztowe, oczywiście we własnej domenie. Własna domena internetowa i poczta bez reklam są wśród osób prywatnych coraz bardziej popularne.

Jak wygląda polski rynek w porównaniu do zachodniego? Czy liczba rejestrowanych domen w stosunku do liczby mieszkańców jest zbliżona?

W Polsce łącznie jest zarejestrowanych około 365 tys. domen. Dla przykładu w Niemczech ich liczba w sierpniu przekroczyła 9 mln. To pokazuje jaka jest różnica między Polską, a krajami europy zachodniej. Ale to pokazuje także, jak duży jest potencjał i ile jeszcze można zrobić na tym rynku.

Wywiad autoryzowany

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.