Reklamowe możliwości Facebooka

xray hand

Facebook posiada obecnie ponad 12 milionów aktywnych użytkowników w Polsce, co czyni go największym portalem społecznościowym w kraju, a przy okazji olbrzymią bazą danych, którą mogą posłużyć się marketerzy przy promocji swoich towarów i usług. Jakie możliwości czekają na reklamodawców na Facebooku?

Wydarzenia
20 stycznia 2017

Kampania Adwords stała się nieodzownym elementem strategii marketingowej większości firm. W Google po prostu trzeba być. Jak zrobić to...

Zarejestruj się
Targetowanie reklamy

Facebook oferuje bardzo szeroki wachlarz opcji przy określaniu grupy docelowej. Precyzyjnie możemy określić nie tylko wiek, płeć, miejsce zamieszkania odbiorcy reklamy, ale także takie aspekty jak status w związku (np. wolny, w związku, w związku małżeńskim, zaręczony, po rozwodzie), status rodziny (np. osoby przebywające daleko od miasta rodzinnego, będące w związku na odległość lub krótko po ślubie), poziom wykształcenia, kierunek podejmowanych studiów czy też miejsce pracy. Bez przeszkód reklamę możemy skierować także do osób posiadających nową pracę, oczekujących narodzin dziecka lub będących właścicielami urządzeń przenośnych konkretnej marki. Możliwości jest naprawdę dużo.

Oprócz wymienionych powyżej opcji, określić możemy także zainteresowania grupy docelowej. Te przypisywane są użytkownikom przez Facebooka na podstawie zebranych danych o ich aktywnościach w serwisie, takich jak polubienia stron czy treści o konkretnej tematyce.

Zaawansowane targetowanie i remarketing

Jeżeli jesteśmy w posiadaniu bazy leadów składającej się z UIDów (unikalnych identyfikatorów użytkowników), adresów mailowych lub numerów telefonu, możemy skorzystać z Custom Audiences (niestandardowych grup odbiorców) i skierować reklamę do użytkowników z zaimportowanej listy.

Facebook umożliwia także tworzenie reklam opartych o remarketing, co pozwala na ponowne dotarcie z reklamą do użytkownika, który wcześniej odwiedził naszą stronę. Z jego pomocą możemy ponownie zaangażować użytkownika, który wcześniej wyraził zainteresowanie naszą reklamą i odwiedził naszą witrynę, ale nie spełnił założonego celu, jakim jest konwersja. Ponowne skierowanie do niego reklamy, tym razem bardziej spersonalizowanej, zawierającej np. konkretny oglądany przez niego wcześniej produkt lub specjalny rabat, może zaważyć na decyzji zakupowej.

Cel reklamy jest ważny

Skierowanie reklamy do maksymalnie możliwie sprecyzowanej grupy odbiorców nie decyduje jednak całkowicie o jej sukcesie. Musimy wyznaczyć mierzalny cel, który chcemy poprzez daną reklamę osiągnąć, a następnie dokonać optymalizacji. Celem reklamy na Facebooku mogą być określone działania użytkowników zarówno wewnątrz, jak i poza serwisem.

Do tych wewnętrznych zaliczamy np. pozyskanie fanów na Fan Page’u, zbudowanie zaangażowania pod publikowanymi treściami, wyświetlenia zdjęć lub filmów. Do zewnętrznych celów należeć będą zatem wszystkie działania prowadzące użytkowników poza portal, a więc kliknięcia w linki przenoszące do określonych witryn i co dla wielu reklamodawców najważniejsze - konwersje.

Facebook stale monitoruje działania i zachowania wszystkich użytkowników (także poza serwisem, wykorzystując piksele monitorujące, umieszczane w witrynach reklamodawców), czego następstwem jest odpowiednie działanie algorytmu odpowiedzialnego za wyświetlanie reklam.

W oparciu o wyznaczony cel, możemy wybrać rodzaj optymalizacji, której od Facebooka oczekujemy. W ten sposób nasza reklama zostanie dostarczona do osób z określonej grupy docelowej, wśród których prawdopodobieństwo realizacji naszego celu będzie najwyższe, a tym samym zmaksymalizuje jej efektywność. Przykładowo, jeżeli celem naszej reklamy będą np. przejścia do zewnętrznej witryny i dokonamy odpowiedniej optymalizacji, Facebook wyświetli reklamę najpierw wśród osób z określonej grupy docelowej, które wykazały wcześniej zainteresowanie podobnym typem reklamy.

Facebook jako źródło informacji o kliencie

Wszelkie działania marketingowe powinny być poprzedzone wnikliwą analizą grupy docelowej. Stworzenie persony, a więc profilu modelowego konsumenta pozwoli na odpowiedni dobór formy i stylu komunikacji w mediach społecznościowych. Określenie wieku i płci potencjalnego klienta jest rzeczą oczywistą, ale wcale nie musimy ograniczać się tylko do tak podstawowych wiadomości.

Najnowsza wyszukiwarka Facebooka, Graph Search (wyszukiwanie w socjogramie), oraz narzędzie Audience Insights pozwalają na dokładną analizę cech potencjalnych klientów. Z ich pomocą możemy poznać zainteresowania np. naszych fanów (czyli osób bezpośrednio zainteresowanych naszymi produktami), sprawdzić, które pozostałe strony, marki lub produkty lubią, gdzie mieszkają, a nawet które miejsca najchętniej odwiedzają. A to tylko część możliwości. Im więcej wiemy o naszym modelowym konsumencie, tym bardziej efektywnie będziemy w stanie prowadzić działania reklamowe.

Sprzedaż to pochodna skrojonych na potrzeby konsumenta działań marketingowych. Ich skuteczność uzależniona jest z kolei od zasobu wiedzy, którą dysponujemy na jego temat. Facebook pozwalają połączyć wszystkie te elementy w jedną całość: stanowi źródło cennych informacji na temat klienta i umożliwia dotarcie do niego z odpowiednim przekazem tam, gdzie obecnie się znajduje.

Więcej na temat reklamy na Facebooku zaprezentujemy na dwudniowych warsztatach – Conversion Workshop Days, które odbędą się 8-9 grudnia w Warszawie.

Kliknij tutaj, aby poznać więcej szczegółów>>

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.