Zwiastun wywiadu z Iloną Peszko Biskupską CMO Groupon Poland

Fragment wywiadu z CMO Groupon Poland. Pełna treść rozmowy znajdziesz w raporcie adSTANDARD.

Konrad Mroczek: Jaki jest stan zaawansowania technologicznego w Polsce w porównaniu z zagranicą. Zarówno jeśli chodzi o konsumenta, agencje, marketera i media?

Ilona Peszko Biskupska: To zależy od tego o kim rozmawiamy. Jeśli chodzi o konsumenta, to jest on wystawiony na technologię z całego świata. Natomiast dobrym pytaniem jest, czy jej używa? I tu przechodzimy do odpowiedzialności mediów, agencji i marketerów. Według mnie zaawansowanie technologiczne w Polsce od strony konsumenta jest słabe. Głównie dlatego, że jesteśmy ostrożni. Bezpieczeństwo jest dla nas bardzo ważne. To widać na przykład w tym jakich płatności internetowych używamy. Każdy bardzo pilnuje aby były jak najbardziej bezpieczne i być może dlatego jesteśmy w mniejszym stopniu innowatorami. Oczywiście innowatorzy istnieją, kopiują różne rozwiązania z Europy Zachodniej i Stanów Zjednoczonych. Natomiast to mała garstka. Popularyzacja tego leży po stronie marketerów i agencji, a tego trochę brakuje.



KM: Czy w Twoim postrzeganiu technologia i marketing rozwijają się ze względu na potrzeby użytkownika, czy to marketerzy nadają ton i wymyślają nowe rozwiązania, które potem są adoptowane przez konsumenta?

IPB: To się równoważy. Z jednej strony każdy marketer próbuje odpowiedzieć na pytanie czego potrzebuje użytkownik. Jeżeli marketer poczuje, że użytkownik potrzebuje tej technologii to ją zacznie promować. Jest bardzo niewiele firm, które promują nowe technologie tylko po to, żeby je promować i dlatego, że w nie wierzą. Dlaczego? Ponieważ większość firm patrzy na przychody i zyski i tylko bardzo innowacyjne przedsiębiorstwa promują zupełnie nowe technologie. Dobrym przykładem jest Samsung. Co prawda jest followerem na rynku smartfonów.

KM: Mówimy o podążaniu za Applem?

IPB: Tak, ale można w tej firmie zauważyć promowanie nowych rozwiązań. Konsument zawsze chce testować nowości sprzętowe takie jak urządzenia przenośne. I przechodzimy do bardzo ważnego rozgraniczenia. W zakresie sprzętu konsument jest bardzo świadomy i z chęcią eksperymentuje. Natomiast trudniejsze jest to na poziomie usług. Z bardziej skomplikowanymi technologicznie usługami wiąże się większa potrzeba zapewnienia bezpieczeństwa. Efekt nowości nie jest więc tu już tak mile widziany.

KM: Mam wrażenie, że to wygląda trochę w ten sposób, że firmy prześcigają się w innowacjach i rozwiązaniach technologicznych. Proponują coś użytkownikom, a potem życie weryfikuje, które z tych technologii są lepsze, bardziej intuicyjne, ciekawsze, tańsze.

IPB: Tak jest zawsze. Natomiast mam wrażenie, że te firmy się prześcigają ale w Stanach Zjednoczonych. Być może trochę w Europie Zachodniej. A to co przychodzi do Polski w postaci serwisów, usług, rozwoju technologicznego, nawet narzędzi marketingowych, to jest to co się sprawdziło już gdzie indziej, na zachodzie.

KM: Polska to nie rynek na eksperymenty?

IPB: Nie. Widać że w Polsce jest niewielka chęć do eksperymentowania i jeżeli eksperymentujemy, to zawsze kilka lat później.

KM: To może lepiej mieć coś sprawdzonego i nie tracić czasu na testowanie?

IPB: Z jednej strony lepiej, z drugiej każdy rynek jest inny. Może się okazać, że coś co super działa w Stanach nie działa w Polsce, lub na odwrót. Poza tym fajnie być innowatorem. Jeśli wejdzie się z jakimś rozwiązaniem na rynek i odniesie ono sukces, to ma się dosyć dużą przewagę marketingową.

Rozmawiali:

Pytania zadaje:

Konrad Mroczek Redaktor naczelny internetSTANDARD, Digital marketing manager IDG Poland

Odpowiada

Ilona Peszko Biskupska CMO Groupon Poland

Całość rozmowy dostępna jest w postaci zredagowanej treści do przeczytania lub w formie nagrania wideo w Raporcie konferencji adSTANDARD 2014 (6-6 marca)

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.