10 kroków do przekształcenia biznesu offline w online

xray hand

Internet a Polski rynek retail czyli - sprzedaż w internecie, jak wyglądać to powinno w praktyce, rekomendacje.

Działający e-sprzedawcy i eksperci rynkowi zgodnie potwierdzają, że prowadzenie sprzedaży w Internecie jest bardziej efektywne niż w kanale tradycyjnym. Na poziomie rynków globalnych Europa ma tą przewagę, że konsumenci przejawiają widoczne chęci do kupowania produktów cross-border (nie ma granic państwowych w Internecie).

Wg badań e-Retail Sales Index, firmy z kanałem online i offline rosły w ubiegłym roku szybciej (19% rok do roku) od firm posiadających wyłącznie on-line (6% rok do roku).

Biznes online to kolejny kanał sprzedaży dla świadomie planujących rozwój swojej firmy i wprowadzanie oferty na nowe rynki zbytu, a także tworzenie oferty dla nowych odbiorców.

10 kroków do przekształcenia biznesu offline w online - rekomendacje

Budowanie "idealnego"2 serwisu - nie funkcjonuje. Skupić się należy na wprowadzaniu zmian i pomysłów etapami i zwrócić w szczególności uwagę na:

Budowanie zaufania do strony internetowej powinno zacząć się już na etapie projektowania, a także optymalizacji serwisu:

  • czytelny, przejrzysty layout,
  • dobrze zaplanowana architektura informacji i elementy nawigacyjne
  • interaktywne funkcjonalności
  • monity o ochronie danych osobowych i wszelkich danych osobistych przesyłanych za pośrednictwem sieci. Widoczne zarówno przed dokonaniem zakupu, jak i w trakcie jego trwania.
  • polityka bezpieczeństwa i jej komunikacja na serwisie


Do zawarcia transakcji online przekonać mogą:

  • niższe opłaty manipulacyjne i prowizyjne
  • oszczędność czasu, która towarzyszy zakupom przy użyciu kanału online
  • stworzenie dedykowanej dla prowadzonych promocji podstron w ramach serwisu. Ważne, aby nawiązywać komunikacyjnie do kampanii prowadzonej offline.
  • eliminowanie na poziomie składania zamówienia online, kroków sprawiających trudności
  • Dostępność sieci, łatwość i szybkość dokonanej transakcji


Wybór produktu do sprzedaży online, nie jest trywialny i powinien być oparty o dwie kluczowe zasady:

  • Badanie potrzeb e-konsumentów - strategia marketingowa i strategia sprzedaży uwzględniająca nowe zachowania konsumenckie. Proces wyboru nie ma już kształtu lejka, tylko składa się z dwóch ścieżek - ścieżki wyboru i ścieżki lojalności.


  • Produkt dobrze sprzedający się w offline niekoniecznie sprzeda się w online, ale można przyciągnąć użytkownika do sklepu stacjonarnego (tzw. efekt ROPO. Internet staje się decydującym źródłem informacji w procesie zakupowym (69% konsumentów bardziej ufa informacjom i recenzjom zamieszczonym na serwisach WWW niż sprzedawcom).


e-sklep nie wystarczy - zaprojektowanie i uruchomienie serwisu www z platformą sprzedażową to dopiero początek drogi do komunikacji i nawiązywania relacji z e-konsumentem, a nie jej koniec, koniecznie należy prowadzić działania w aspektach jak niżej:

  • Kontynuacja komunikacji
  • Nawiązanie długofalowej relacji
  • Ścieżka lojalności - kluczowy element w budowaniu strategii online


Wdrażanie etapami

  • wdróż coś co już działa
  • jasny plan na przyszłość to niezbędne narzędzie do podejmowania decyzji


System "pod klucz"?

  • wybór technologii niesie konsekwencje
  • koszty zazwyczaj zaniżone - patrz na TCO (Total cost of ownership)


e-sklep jak swoje najlepsze medium informacyjne

  • segmentacja Twoich klientów i e-klientów
  • narzędzie i targetowanie

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.