Grupa o2 poszukuje gwiazd YouTube

"Przedsiębiorczy, konsekwentny, umie posługiwać się kamerą. Może wychowywać dziecko (ale w domu)." To nie ogłoszenie matrymonialne. To rekrutacja na blogera.

Artykuł powstał na podstawie prezentacji Michała Brańskiego pokazywanej podczas konferencji EntertainmentStandard 2010.

Gdy dekadę temu Gary Vaynerchuk przejmował sklep z winami po swoim ojcu, biznes generował 4 mln dol obrotu rocznie. Od tamtego momentu obroty Winelibrary.com wzrosły do 50 mln dol.

Sklep osiągną sukces, ponieważ Gary Vaynerchuk od kilku już lat buduje przed kamerą swój autorytet krytyka win.

Charyzmatyczny Amerykanin występuje często w TV, pisze książki i ma własną telewizję internetową ze 150 tys. stałych widzów (którzy są też lojalnymi klientami sklepu).



Dobrodziejstwa internetowego wideo wykorzystuje także seksowna Marina Orlovaelowa. Posiadająca wschodnie korzenie lingwistka prowadzi program Hot for Words, w którym tłumaczy trudne słowa, celową łącząc niezręczności z dużą merytoryką.

Tworzące zabawny efekt połączenie oraz nutka lekkiej erotyki spodobały się internautom. Efekt: 370 mln odsłon materiałów Hot for Words.



Tavy Gavinson w wieku 11 lat zaczęła blogować o modzie. O pasji swojej córki rodzice dowiedzieli się dopiero, gdy przyszła poprosić ich o zgodę na wypowiedź dla New York Times.

Obecnie 13-letnia Tavy Gavinson markuje swoim imieniem i nazwiskiem kolekcje mody.

- To obrazuje jak 11-letnia osoba może być zręczna w kreowaniu własnej medialności. Na przestrzeni lat nie mała żadnych potknięć i dobrze zarobiła na swojej przedsiębiorczości - mówił podczas konferencji EntertainmentStandard 2010 Michał Brański, członek zarządu Grupy o2.pl.



Co łączy wymienione powyżej przykłady blogerów? Popularność, multimedialność, osobowość bohaterów. Ale także i duże pieniądze.

Grupa o2 zamierza wykorzystać trend i buduje obecnie siatkę interesujących osób, które będą prowadziły własne blogi wideo. Blogerzy mają cykliczne umieszczać posty, za co będą dostawali część zysków z reklam.

Firma zaś zajmie się stroną technologiczną przedsięwzięcia oraz pozyskiwaniem reklamodawców dla takich treści.

Brzydkie beztalencie, ale z pasją

"Wg mnie wszystkie osoby, które osiągnęły sukces na Youtube, to osoby bardzo sumienne" - mówił Michał Brański - "Dlaczego oni są tacy ciekawi? Internauci przychodzą do nich, bo wiedzą, że są to ludzie którzy robią coś z sercem".

Rekrutacja na blogerów trwa. Obecnie Grupa o2 zidentyfikowała już ponad 30 osób, większość ze światka mody. Poszukiwaniami zajmują się redaktorzy o2.

Nagrane przez blogerów materiały nie będą pojawiały się wyłącznie na jednym serwisie: wideo będą dostępne m.in. na YouTube, Wrzucie ale też i specjalnie tworzonych dedykowanych stronach.

Dlaczego nie na Facebooku? "Nie ma takiego pojęcia jak Facebook stars, nie wykwitło coś takiego. Nie trudno jednak znaleźć gwiazdy YouTube. Wszystko dzięki temu, że YouTube płaci" - mówił Michał Brański.

Projekt grupy nazywa się Star2.pl. Drugi człon nazwy nawiązuje do marki o2. Projekt ruszyć ma w styczniu 2011 r.

Kogo szuka o2?

1. Pracowity i przedsiębiorczy ("starzup").

2. Sumienny, dotrzymujący zobowiązań (reklama!).

3. Chętny poddać się treningowi medialnemu, w tym socialmediowemu.

4. Opanowanie tekstu, foto i/lub wideo.

5. Rozumie, czym jest "personal branding".

(Również grupy ludzi, jak i podmioty komercyjne oraz non-profit.)

Preferowane są stay-home moms & dads, ukonstytuowani blogerzy, osoby rozumiejące świat mody, komicy, muzycy, fotografowie.

- "Nie ważny jest temat, nie ważne że ktoś się jąka, jest brzydki czy nie ma talentu. Patrząc na gwiazdy internetu, są to osoby które dostrzegły jakiś temat i regularnie go obrabiają" - mówił Michał Brański.

Przykładem żyjącego z YouTube muzyka jest Joe Penna (Mystery Guitar Man). Gra on covery różnych utworów muzycznych. Pojawienie się w sieci utworu zagranego przez Joe Penna wpływ na zwiększenie sprzedaży oryginalnej wersji utworu.

Muzyk za nakręcenie wideo bierze ok. 50 tys. dol.



Reklama wideo

Mystery Guitar Man brał udział w kampaniach reklamowych przeprowadzontch dla marek: Coca-Cola, HP, Kellogg's, McDonald's, Garnier.

Inna gwiazda, iJustine (Justine Ezarik) może pochwalić się 1 mln subskrypcji na YouTube, 1,2 mln na Twitterze, a także kampaniami reklamowymi dla marek Intel, Mattel, Nikon.



Wg. Michała Brańskiego reklamodawcy coraz częściej oczekują treści multimedialnych. - To był chyba pierwszy rok w Polsce, w którym można powiedzieć, że w reklamie wideo były prawdziwe pieniądze, czego my też byliśmy beneficjentem - mówił.

Projekt stars2 ma być dla Grupy o2 jedną z bramek do kategorii "premium" internetu, jaką jest wideo. Wiadomo, że kategorii premium obowiązują też wyższe stawki reklamowe.

Jeżeli chodzi o możliwości reklamy na blogach, w grę wchodzi m.in product placement, branded kontent a nawet półamatorskie reklamy.

Liderzy opinii

Przykładem (choć dosyć odległym) podobnej inicjatywy co Stars2 są np. kampanie social media marki Ford. Marka wybrała 100 osób, co do których miała przekonanie, że wywierają wpływ na otoczenie. Po czym dała im samochody do testów i zleciła nakręcić swoje wrażenia na wideo.

Nie wiadomo jeszcze, na jaki procent z reklam mogą liczyć najpopularniejsi blogerzy działający w ramach Stars2 i czy w projekcie wezmą udział już uznane gwiazdy internetu.

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.