Anno Domini 2009: portale i serwisy internetowe

Budowanie zasięgu, dywersyfikacja źródeł przychodu rekompensująca spadek wartości reklamy "display" oraz skuteczne zatrzymywanie na swych witrynach użytkowników kuszonych serwisami społecznościowymi te zjawiska charakteryzowały mijające 12 miesięcy działania portali. W tej części podsumowania wydarzeń mijającego roku przyglądamy się również fuzjom i przejęciom oraz rynkowi startupów.

Rok 2009 przyniósł również nowe projekty - kryzys nie przestraszył twórców startupów, którzy próbowali zaistnieć na rynku, zdobyć odpowiedni zasięg oraz niejednokrotnie zainteresować swym pomysłem inwestora. Miliony złotych popłynęły do kieszeni tych, którzy przebrnęli przez gąszcz formalności i złożyli kompletne wnioski pozytywnie rozpatrzone przez urzędników Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości przyznającej dofinansowanie w ramach działania 8.1 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Wciąż wielki szum wokół serwisów społecznościowych (im poświęcimy osobny rozdział podsumowania). Telewizja internetowa? Tu zaczęły się dziać ciekawe rzeczy, acz z pewnością szczytowy rozwój tego medium jeszcze przed nami.

Portale

Rok 2009 był dla portali okresem dalszej walki o pozycję w rankingach oglądalności, uruchamiano własne projekty oraz zawierano sojusze i dokonywano przejęć. Wszystko w celu zatrzymania użytkowników, którzy wyraźnie więcej czasu spędzają w serwisach społecznościowych oraz innych, coraz liczniejszych miejscach sieci związanych z ich zainteresowaniami. Działania portali wpływały na pewne przesunięcia w czołówce zestawienia Megapanel PBI/Gemius, ale znacząco nie zmieniły układu sił na rynku. Może poza wyjątkiem Grupy Gazeta.pl, która z piątej pozycji przesunęła się aż o dwa oczka wyżej. Dokonania Grupy Gazeta.pl są tak znaczące, że tytuł Człowieka Roku Internet Standard uzyskał Tomasz Józefacki, członek zarządu Agora S.A.

Portalem nr 1 wciąż pozostaje Onet, a za nim na drugim miejscu trzyma się nadal Wirtualna Polska. Na podium wskoczyła Gazeta.pl spychając na czwarte miejsce Interię. Grupa o2 traci w porównaniu do pozostałych graczy i zajmuje obecnie piąte miejsce.

Liczba użytkowników (real users) - Megapanel PBI/GemiusKliknij, aby powiększyćLiczba użytkowników (real users) - Megapanel PBI/Gemius

W pierwszej połowie roku doszło do kilku przejęć lub - jak niektórzy by woleli - do zawierania strategicznych partnerstw z popularnymi serwisami, które m. in poprawić miały megapanelowe notowania największych podmiotów na rynku. Chomikuj.pl dostało się pod skrzydła Interii, PcLab.pl trafił do Onetu, a kilka serwisów z portfela spółki Kulturystyka.pl (m. in. Sfd.pl) zasiliło szeregi Grupy Gazeta.pl.

GRUPA ONET.PL

Tak jak w ciągu kilku minionych lat, tak również w 2009 r. http://Onet.pl był portalem nr 1 w polskiej sieci. W październiku 2009 r. Grupę Onet odwiedziło ponad 12,4 mln użytkowników, którzy wygenerowali ponad 3,7 mld odsłon (Megapanel PBI/Gemius).

Co dla grupy było najważniejsze w 2009? Do najważniejszych wydarzeń ostatniego roku w Onecie należy bez wątpienia otwarcie nowej serwerowni w Krakowie. Kosztem ponad 70 milionów złotych zapewniliśmy sobie solidne zaplecze technologiczne pozwalające nam ze spokojem planować dalszy rozwój portalu i usług. Na uwagę zasługuje sfinalizowana w tym roku akwizycja PCLab.pl. W ten sposób znacznie rozbudowaliśmy nasze kompetencje w segmencie technologicznym, który dziś oprócz PCLab.pl składa się z Technowinek.Onet.pl i TrocheTechniki.pl. Znaczącym krokiem był awans Zumi.pl do pierwszej 15.tki najpopularniejszych stron w Polsce, już w niespełna 3 lata po uruchomieniu. - mówi Łukasz Wejchert, prezes Onet.pl.

Onet w 2009 r. postawił też na redesign - zarówno w niewielkim stopniu strony głównej portalu, jak i gruntowną przebudowę kategorii biznes oraz motoryzacja, a także OnetCzat. Dodatkowo w portfolio Onetu pojawiło się kilka nowych projektów (np. JakElvis.pl, Zagraj.tv, Quizon.pl). Sukcesem okazała się nowa aplikacja newsowa na iPhone - najdłużej ze wszystkich podobnych aplikacji znajdowała się na czele rankingu darmowych aplikacji newsowych w iTunes. Za chwile wypuścimy jej wersję na telefony z systemem Android - komentuje Łukasz Wejchert.

W ciągu minionego roku w Onecie doszło do ważnych zmian kadrowych - ze spółką rozstali się pracownicy związani z firmą od lat - Marek Kapturkiewicz, Marek Soból i Michał Bonarowski. Rotacja pracowników to codzienny krajobraz każdej spółki medialnej, zwłaszcza w ostatnim roku, kiedy każdy dzień przynosił informacje o dużych zwolnieniach w całej branży mediowej i marketingowej. W sumie w mijającym roku uruchomiliśmy kilkadziesiąt nowych rekrutacji i jesteśmy bardzo zadowoleni z tego wzmocnienia - mówi prezes Onet.pl.

Liczba użytkowników (real users) - Megapanel PBI/GemiusKliknij, aby powiększyćLiczba użytkowników (real users) - Megapanel PBI/Gemius

GRUPA WIRUALNA POLSKA

Wirtualna Polska wciąż jest portalem nr 2 w Polsce. W październiku 2009 r. odwiedziło go ponad 10,8 mln użytkowników generujących ponad 2,6 mld odsłon (Megapanel PBI/Gemius). Warto zauważyć że w omawianym okresie Spółka postawiła na rozbudowę portfela własnymi siłami bez zawierania strategicznych umów z innymi podmiotami rynku. Wirtualna Polska uruchomiła blisko 30 nowych serwisów oraz przebudowała lub odświeżyła kilkanaście istniejących witryn, wiele wzbogacając w dodatkowe funkcjonalności. Na początku roku w nowych szatach zaprezentowała się też strona główna portalu.

Wiele ze zrealizowanych przez nas projektów miało charakter nowatorski - serwisy konflikty.wp.pl, komiksomania.pl, jegoego.pl czy tosiewytnie.pl nie miały do tej pory swoich odpowiedników w polskiej Sieci - podkreśla Katarzyna Halicka, kierownik zespołu PR w WP.pl. Ponadto serwis docelu.pl został pierwszym polskim portalowym serwisem lokalizacyjnym z API. Spółka angażowała się również w wiele projektów specjalnych uruchamiając serwisy poświęcone np. Mistrzostwom Europy Koszykarzy czy Mistrzostwom Europy Siatkarzy. Powstały też witryny adresowane do dzieci, miłośników gier, czy fanów podróży. Jedną z najgłośniejszych akcji i kampanii reklamowych (Zataniści), która realizowana była również poza internetem była premiera porównywarki cenowej Tanio.pl. Priorytetowym obszarem rozwoju Grupy WP była platforma telewizji internetowej - wp.tv (o tym w dziale "Szklany monitor").

Liczba użytkowników (real users) - Megapanel PBI/GemiusKliknij, aby powiększyćLiczba użytkowników (real users) - Megapanel PBI/Gemius

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.