Kolporter bada muzyczne przyzwyczajenia internautów

Blisko 8 na 10 polskich internautów słucha muzyki głównie w sieci. Ok. 70% z nich słucha muzyki w serwisach społecznościowych, 58% wybiera tradycyjne stacje radiowe nadające przez internet, a radie stricte internetowe włącza 46% respondentów - wynika z badania ankietowego przeprowadzonego przez Kolporter.pl.

Badanie przeprowadzone wśród ponad 1530 internautów przez Kolporter.pl udowadnia zmianę muzycznych przyzwyczajeń użytkowników internetu.

Na pytanie "skąd bierzesz muzykę do słuchania" 8 na 10 internautów odpowiedziało, że słucha muzyki on-line w internecie. Ponad połowa badanych (56%) wybiera tradycyjne radio i muzyczne programy telewizyjne oraz kupuje muzykę w tradycyjnym sklepie fonograficznym (53%). Z deklaracji respondentów wynika również, że 41% z nich wymienia się muzyką ze znajomymi.

Warto podkreślić, że internauci są zainteresowani słuchaniem muzyki bez konieczności jej posiadania. 76% badanych deklaruje, że wystarcza im słuchanie muzyki online, bez konieczności zapisywania plików. Traktują oni tę formę słuchania ulubionych wykonawców tak samo jak oglądanie programów muzycznych czy słuchanie radia. Jeśli internauta jest zainteresowany posiadaniem na własność pliku muzycznego to - wg deklaracji - ściąga go z legalnych darmowych serwisów (43 %). Interesujący jest również fakt, że 37% respondentów dokonuje zakupu pełnych albumów w sklepach internetowych. Do masowego odbiorcy nie przebiły się jeszcze usługi sprzedawania muzyki na telefon komórkowy i kupowanie pojedynczych piosenek. Z tej formy pozyskiwania plików korzysta odpowiednio 8% i 14% użytkowników.

W internecie najbardziej popularnym źródłem słuchania muzyki są serwisy społecznościowe takie YouTube czy Last FM (wskazało na nie 71% ankietowanych). Zdecydowanie wyprzedziły one tradycyjne stacje radiowe nadające w internecie (58%) oraz stacje stricte internetowe (46%). Z zestawienia najczęściej słuchanych tradycyjnych stacji radiowych w sieci wynika, że liderem jest RMF FM (27%), przed Trójką (21%) i Eską (21%). Wśród radiowych stacji stricte internetowych najbardziej lubianymi są: Polska Stacja i Miasto Muzyki (po 14%) oraz Open FM (12%).

Z badania wynika również, że internauci są aktywni w popularyzowaniu internetowych znalezisk muzycznych - 46% respondentów przesyła link do ciekawego utworu dalej.

Mimo, iż muzyka z internetu staje się coraz bardziej popularna, respondenci w dalszym ciągu deklarują chęć kupowania płyt CD, szczególnie tych, które zawierają całe albumy (54% wskazań). Dla porównania - kupno całych albumów w internecie w postaci plików mp3 deklaruje tylko co piąty respondent. Warto podkreślić, że za album na płycie CD internauci gotowi są zapłacić więcej. Co trzeci badany jest w stanie wydać w tym celu 20-30 PLN, a co czwarty nawet 50 PLN. Za ten sam album, zakupiony w postaci plików mp3, co trzeci badany jest w stanie zapłacić tylko 5-10 PLN lub 10-20 PLN. Wydatek rzędu 30 PLN deklaruje mniej niż 5% osób. Co dziesiąty internauta nie zamierza płacić za pliki mp3.

W ankietowym badaniu Kolporter.pl wzięło udział 1539 osób. Zdecydowaną większość stanowili mężczyźni (87%), osoby młode w wieku do 30 lat, zamieszkujące miasta powyżej 100 tys. mieszkańców.

Źródło: http://dotpr.netpr.pl

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.