Praktycy.com badają marketing polskich e-sklepów

Co trzeci polski e-sklep stosuje personalizację oferty w oparciu o profil klienta - wynika z badań przeprowadzonych przez firmę Praktycy.com. Ponad 40% sklepów oferuje indywidualne rekomendacje produktów na bazie dotychczasowych zakupów klienta, a sprzedaż wiązaną uzupełniających się produktów wdrożyło już 62% badanych podmiotów - brzmią wybrane wnioski ze wstępnych badań przeprowadzonych w ramach raportu "Polski e-commerce 2009".

Firma specjalizująca się komunikacji marketingowej Praktycy.com opublikowała wstępne wyniki badań przeprowadzonych w ramach raportu "Polski e-commerce 2009", który w całości ogłoszony ma być w drugiej połowie maja.

Przed zapoznaniem się z wynikami należy wziąć pod uwagę fakt, że przedstawione wyniki opracowane zostały na podstawie danych uzyskanych zaledwie od 100 sklepów.

Z analizy danych wynika, że personalizacja oferty e-sklepu w oparciu o profil klienta (występującą w 57% amerykańskich sklepach elektronicznych wg badań Voivici) nie jest jeszcze bardzo popularna w Polsce. Stosuje ją co trzeci polski e-sklep, a ponad 40% podmiotów z branży e-commerce wykorzystuje indywidualne rekomendacje produktów w oparciu o dotychczasowe zakupy klientów.

Do najbardziej popularnych - i dziś niejako oczywistych - form marketingu polskich sklepów internetowych należy: sprawdzanie dostępności towaru (stosuje to 96% sklepów), sprawdzanie statusu zamówienia (89%) oraz ocenianie produktów przez klientów (73%). Okazało się również, że 62% badanych sklepów stosuje sprzedaż wiązaną (cross selling) uzupełniających się produktów, a 58% oferuje możliwość złożenia rozszerzonego indywidualnego zamówienia produktu (np. określenie właściwości zamawianego towaru: koloru, parametrów technicznych, ewentualnie zamówienie produktu z limitowanej lub kolekcjonerskiej edycji).

Analitycy Praktycy.com zwracają uwagę, że polskie sklepy internetowe są coraz bardziej świadome korzyści wynikających z działań lojalnościowych - programy lojalnościowe stosuje już 52% badanych podmiotów. Utrzymanie dotychczasowego, i co ważne zadowolonego, klienta wymaga pięciokrotnie niższych nakładów finansowych niż dotarcie do nowych klientów - przekonuje Piotr Krawiec, dyrektor zarządzający Praktycy.com. - Poza tym zmniejszenie tylko o 10% liczby odchodzących klientów może spowodować wzrost zysków nawet o 50%.

Potencjał społecznościowy jest coraz częściej doceniany przez właścicieli polskich e-sklepów. Z badania wynika, że co piąty podmiot uruchamia blogi i fora, a 16% rozwija serwisy społecznościowe wokół swej oferty.

Pełny tekst raportu "Polski e-commerce 2009", w którym - zgodnie z zapowiedziami Praktycy.com - przedstawione zostaną szczegółowe informacje na temat narzędzi marketingowych stosowanych przez polskie sklepy internetowe, opublikowany będzie w drugiej połowie maja. Oby zaprezentowane wyniki badań dotyczyły większej próby niż jedynie 100 polskich sklepów internetowych.

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.