Kupujesz w wyszukiwarce?

Ponad 36 proc. polskich internautów przyznaje, że często na ich decyzje zakupowe wpływają informacje znalezione za pomocą wyszukiwarek - wynika z raportu przygotowanego przez Xevin Consulting na zlecenie spółki Cube Group.

Wyszukiwarki nie tylko porządkują użytkownikom sieci świat online, ale także wywierają niebagatelny wpływ na ich codzienne życie. Ponad 36 proc. respondentów przyznaje, że wyniki wyszukiwania znacząco wpływają na ich decyzje zakupowe. 47,8 proc. deklaruje, że wpływ ten odczuwają jedynie czasami.

Co ciekawe, 44 proc. poszukujących w sieci dodatkowych informacji o markach i reklamowanych produktach odwiedza zawsze lub prawie zawsze strony konkurencji (w celu porównania oferty). - "Ważna jest przemyślana i efektywna kampania online, wykorzystująca przede wszystkim wyszukiwarki internetowe. W przeciwnym razie, paradoksalnie, robiąc dobrą kampanię offline, a zaniedbując internet, możemy pomóc konkurentom zdobyć klienta." - przekonuje Andrzej Cudny, Dyrektor Zarządzający Cube Group.

Gdy zaciekawiony reklamą offline internauta postanowi poszukać dodatkowych informacji o produkcie, wykorzysta do tego celu wyszukiwarkę internetową Google (95,4 proc. badanych). Aż dla 87,4 proc. respondentów jest to pierwsze narzędzie, po jakie sięgają. Wyraźnie potwierdza się teza, że Google stało się synonimem wyszukiwania informacji w sieci.

Co ciekawe, nieliczni respondenci uznają wyniki wyszukiwania za wiarygodne informacje - 15,2 proc. odpowiedzi. Świadczy to w dużym stopniu o dojrzałości konsumentów i ich stosunku do wyszukiwarki, jako jedynie narzędzia ułatwiającego życie (to czy informacje są wiarygodne, pozostaje jedynie kwestią oceny samego internauty).

Oczywiście nie każdy produkt, którego intrygującą reklamę widzieliśmy w mediach, jest "wart" poświęcania czasu na poszukiwanie dodatkowych informacji na jego temat. Badani internauci dosyć rzadko reagują w ten sposób na reklamy z branży FMCG. Najchętniej poszukiwane są informacje o elektronice użytkowej, np telefony komórkowe wskazało 44 proc. ankietowanych.

Raport informuje także, że dla blisko 80 proc. respondentów internet jest pierwszym źródłem dodatkowych informacji o produkcie lub usłudze. Wśród głównych odbiorców kampanii reklamowych - respondentów w wieku od 15 do 24 lat - ponad 94 proc. traktuje internet jako naturalne źródło informacji.

Metodologia
Raport na zlecenie Cube Group SA przygotowała firma doradcza Xevin Consulting. Badanie on-line zrealizowała firma Gemius SA. Próba kwotowa 800 Internautów. Kwoty do badania dobierane wg rozkładów zmiennych: płeć i kategoria wiekowa, w podziale na przedziały 10-cio letnie w reprezentatywnym badaniu NetTrack SMG/KRC. Metoda - ankieta online w wersji pop-up html

Realizacja badania - 13-25 sierpnia 2008

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.