Coraz więcej multimediów
- Siergiej Greczuszkin,
- 09.01.2001, godz. 14:02
Multimedia oferuje coraz więcej sklepów internetowych w Polsce. Jednak nadal na rynku wirtualnego handlu królują książki i branża komputerowa.
Według firmy badawczej I-Metria w ciągu ostatniego półrocza ilość sklepów internetowych sprzedających multimedia zwiększyła się o ponad 3 procent – oferuje je teraz 18,7 procent polskich wirtualnych sklepów. Natomiast zmniejszył się odsetek sklepów sprzedających książki, komputery i oprogramowanie – odpowiednio o 4, 5,8 i 7,9 procent. I-Metria przeprowadziła badania wśród 150 sklepów internetowych.
Jak wynika z badań, tylko niecałe 20 procent sklepów umożliwia klientom płacenie kartą kredytową. Nadal najpopularniejszymi formami rozliczeń pozostają zaliczenie pocztowe i opłata przy odbiorze od kuriera. Tymczasem z naszej sondy wynika, że w sklepach, które zastosowały rozwiązania do rozliczeń kartami, tę formę płatności wybiera co najmniej 2/3 klientów. Problem z wdrożeniem nowoczesnych form płatności może w jakimś stopniu wynikać z tego, że ponad połowa sklepów stosuje oprogramowanie własnej produkcji.
Wirtualne sklepy także nie śpieszą się z promocją internetowych zakupów. Wśród firm, które sprzedają zarówno towary offline jak i online, tylko 32,2 sprzedaje w Sieci taniej. W ciągu ostatnich sześciu miesięcy odsetek ten wzrósł jedynie o 3 procent. Nadal 1,7 procent sklepów sprzedaje w Internecie drożej. Problem jest także z dokonaniem zakupów w Sieci – I-Metria doliczyła się w Polsce ok. 800 sklepów internetowych, z czego duża część jednak nie działa.