eBay Polska i potencjał zakupów z UE

Do porównywania cen z UE i rynku polskiego namawiał na ostatniej konferencji eBay Łukasz Jadachowski, Dyrektor Generalny eBay Polska. Przeważająca większość użytkowników serwisu, bo aż 98 proc., korzysta z eBay.pl aby dokonywać transakcji na rynkach zachodnich. Tylko 2 proc. polaków licytuje na rodzimym rynku - dowiedzieliśmy się z nieoficjalnego źródła.

Na konferencji zaprezentowano dane z badania firmy UBIK Business Consulting. Badanie wykonane na zlecenie eBay, dotyczyło średnich cen detalicznych produktów i objęło cztery kanały sprzedaży, takie jak: sklepy tradycyjne, sklepy internetowe dostępne w porównywarkach cen, serwis aukcyjny Allegro.pl oraz serwis eBay.pl.

Jak podaje UBIK Business Consulting, spośród 48 badanych przedmiotów, 33 okazały się najtańsze na eBay, podczas gdy 15 bardziej opłacałoby się kupić poprzez inny kanał sprzedaży. Polski konsument, który zdecydowałby się na zakupy na eBay w Unii Europejskiej, zaoszczędziłby 45% wydatków w stosunku do tradycyjnych sklepów. W przypadku serwisu Allegro i porównywarek cen, koszty zakupu są nawet o 25 proc. wyższe niż na eBay, podaje raport.

"Ze względu na obrane kryteria porównanie większej ilości przedmiotów okazało się niemożliwe. Założono, że każdy przedmiot musi występować w większości kanałów sprzedaży, co wcale nie było takie proste. Nieraz okazywało się, że ten konkretny model np. komórki jest dostępny na eBay, ale trudno o niego w tradycyjnym sklepie. Rzadko zdarzała się sytuacja odwrotna." - powiedziała Magda Gawlińska z UBIK BC.

eBay.pleBay.pl

Najbardziej opłacalny według badania okazał się zakup na eBay odzieży oraz butów i dodatków a także artykułów wyposażenia domu. Natomiast droższe na eBay w stosunku do innych kanałów sprzedaży były kosmetyki.

"Raport pokazuje niesamowity potencjał zakupów w Unii Europejskiej - ceny wielu przedmiotów są bardzo konkurencyjne Z raportu nie wynika jednak, że każdy przedmiot jest zawsze tańszy na eBay. - mówi Łukasz Jadachowski, Dyrektor Generalny eBay Polska. Dlatego zachęcałbym konsumenta do wnikliwego porównania cen w Polsce i w Unii Europejskiej, gdzie nie płaci się ceł, a przesyłka zwykle nie trwa dłużej niż parę dni." - kończy Jadachowski.

Jak dowiedzieliśmy się z nieoficjalnego źródła, aktualna wartość rocznych obrotów platformy aukcyjnej eBay Polska to kwota gdzieś pomiędzy 300-500 mln zł (w 2006 r. Polacy kupili za jego pośrednictwem towary o wartości 100 mln dolarów). Aż 98 proc. obrotów, które generuje obecnie eBay pochodzi z transakcji dokonywanych przez polskich użytkowników eBay na rynkach Unii Europejskiej oraz Stanów Zjednoczonych. Mimo to, sprzedaż do UE i USA stanowi niewielki procent transakcji dokonywanych za pomocą eBay.pl; w przeważającej większości Polacy korzystają z serwisu aukcyjnego aby kupować towary z zachodu.

Z prostej kalkulacji wynika, że jedynie 2 proc. transakcji użytkownicy eBay.pl przeprowadzają w swoim kraju. Oznacza to, że rynek polski prawie w całości należy do serwisu Allegro (łączna wartość aukcji przeprowadzonych na Allegro.pl wyniosła w 2007 r. 3,9 mld zł). Z tego też powodu, eBay widzi się w roli "okna" na rynki zachodnie. - "Gdy zaczynałem pracę w eBay, dużym zaskoczeniem było dla mnie to, że dla ludzi nie jest oczywiste, że eBay jest podmiotem międzynarodowym" - przyznał Łukasz Jadachowski.

Obecnie jeden z głównych motorów serwisu stanowi sprzedaż samochodów. "Zapanowała ogromna moda na sprowadzanie samochodów z USA. Z roku na rok odnotowujemy ok. 300 proc. wzrost tego typu transakcji" - powiedział Łukasz Jadachowski. Największy udział stanowią jednak samochody sprowadzane z Niemiec - ok. 800 tys. aut w ostatnim roku.

Jak się dowiedzieliśmy, planowane są zmiany pewnych elementy szaty graficznej na stronie eBay.pl. - Będziemy zmierzali do wprowadzenia nawigacji opartej na grafice, obrazkach. Zamienią one w dużej mierze sposób przedstawiania funkcjonalności, które dotychczas opisywane były za pomocą tekstu" - zdradził nam Karol Świtała, rzecznik eBay Polska. Przedstawiciele eBay nie wykluczają również, że rozszerzą zakres swojej działalności o takie usługi jak ogłoszenia z rynku pracy, czy sprzedaż biletów lotniczych.

Metodologia badania UBIK Business Consulting
Dane o cenach wspomnianych w tym dokumencie zostały zebrane przez zespół UBIK BC w dniach 14 - 27 lipca 2008 roku i oparte są na cenach detalicznych oferowanych przez sklepy oraz cenach osiągniętych na aukcjach w serwisach aukcyjnych. Wszystkie analizowane ceny zawierają koszty transportu. Badaniem objęto 48 produktów wybranych w wyniku konsultacji ze specjalistami rynku konsumenckiego.


Raport UBIK Business Consulting w całości znajduje się tutaj.

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.