Rośnie GumTree.pl, serwis ogłoszeniowy eBay'a

Mamy kilka dużych graczy na polskim rynku serwisów ogłoszeniowych. Są serwisy portali oraz takie podmioty jak Gratka czy należące do QXL Poland otoMoto. Tymczasem na coraz silniejszego gracza w tym segmencie wyrasta niezauważany w mediach Gumtree.pl, serwis należący do eBay Inc. Ma on już połowę zasięgu, jaki udało się zdobyć eBay.pl.

Trudno zrobić porównanie zasięgu serwisów ogłoszeniowych, ponieważ różnią się one dość znacznie - jedne są wyspecjalizowane w konkretnej dziedzinie, takiej jak ogłoszenia motoryzacyjne, inne są bardziej ogólne.

Polskie serwisy ogłoszeniowe

Największymi graczami na tym rynku są serwisy Grupy Gratka oraz witryny należące do QXL Poland. Te pierwsze, według wyników wrześniowego Megapanelu, miały zasięg na poziomie 15,25%, co przekłada się na 2,105 mln użytkowników.

Serwisy właściciela Allegro nie są ujęte w ramach jednej grupy w Megapanelu. Największy z nich, OtoMoto, miał we wrześniu 20,17% zasięgu i 2,785 mln użytkowników (real users). Liczą się także inne serwisy należące do QXL, np. OtoDom, który we wrześniu miał 3% zasięgu.

Ascetyczny wygląd GumTree.pl Kliknij, aby powiększyćAscetyczny wygląd GumTree.pl Na rynku ogłoszeń drobnych istotną rolę odgrywają również serwisy z ofertami pracy, jak Pracuj.pl (10,27% zasięgu we wrześniu), czy serwisy rekrutacyjne Gazeta.pl, które miały 11,5% zasięgu we wrześniu, według danych Megapanel PBI/Gemius. Jednak w ich przypadku już trudniej o bezpośrednie skategoryzowanie jako serwisów z ogłoszeniami drobnymi - są na nich zamieszczane też większe oferty, które kosztują więcej niż "drobne". Poza tym serwisy rekrutacyjne zawierają nie tylko oferty pracy, ale także np. artykuły poradnikowe.

Gumtree jak Craigslist

Gumtree.pl jest serwisem oferującym ogłoszenia we wszystkich kategoriach. Przypomina trochę amerykański Craigslist, który jest potentatem na rynku ogłoszeń drobnych. Craigslist został założony w 1995 roku i z roku na rok zdobywał pozycję największego serwisu na rynku. Ogłoszenia można było w nim zamieszczać za darmo aż do 2004 roku, kiedy po raz pierwszy zostały wprowadzone opłaty.

Właśnie w 2004 roku powstała polska wersja GumTree. -Jest to jedyna nie-anglojęzyczna strona pośród serwisów Gumtree. Londyńska i najstarsza edycja Gumtree cieszyła się ogromną popularnością wśród polskich emigrantów w Londynie, a ze względu na to, że w tamtym czasie w Polsce nie było tylu serwisów ogłoszeń drobnych, postanowiliśmy założyć Gumtree w Polsce - mówi Magdalena Marczak, kierownik GumTree na Polskę. Obecnie witryna ma wersje dla siedmiu polskich miast: Katowic, Krakowa, Łodzi, Trójmiasta, Poznania, Warszawy i Wrocławia.

GumTree.pl umożliwia darmowe dodawanie ogłoszeń w kilkunastu kategoriach oraz, podobnie jak Craigslist, udostępnia użytkownikom rozbudowane forum dyskusyjne. Serwis jest zrobiony w przejrzysty sposób, ma mało grafiki. Na razie jednak brak mu efektywnego modelu biznesowego i utrzymuje się dzięki swojemu starszemu bratu Gumtree.com. -Nie pobieramy opłat za dodawanie ogłoszeń- utrzymujemy się dzięki londyńskiej stronie, która jest częściowo płatna, oraz linkom sponsorowanym na naszych witrynach- przyznaje Marczak.

We wrześniu Gumtree.pl, według Megapanel/PBI odwiedziło 6,56% polskich internautów, czyli ponad 900 tys. osób, którzy wygenerowali 24,5 mln odsłon. Dla porównania polski eBay miał ich we wrześniu niewiele więcej, bo 26 mln. W kwietniu br. na witrynę zawitało 601 tys. osób. W listopadzie 2006 r. roku, z GumTree.pl korzystało 466 tys. osób (3,59% zasięgu).

Kliknij, aby powiększyć

Serwis nie jest zbyt mocno promowany - głównie jest to reklama w wyszukiwarkach i pozycjonowanie oraz linki w serwisie eBay.pl. Czasem zdarza się mailing. -Drugim, najsilniejszym narzędziem promocji są użytkownicy, którzy po prostu polecają stronę swoim znajomym- wyjaśnia Magdalena Marczak.

Twórcy GumTree podobnie jak Craigslist podkreślają, że nie jest to tylko i wyłącznie serwis ogłoszeniowy. -Celem naszego portalu jest umacnianie lokalnej społeczności, tak, aby ludzie za pomocą Gumtree mogli nie tylko sprzedać interesujące ich towary, ale również znaleźć mieszkanie, pracę, a nawet poznać przyjaciół w miejscu swojego zamieszkania - mówi Marczak.

Dwukropek bezpośrednim konkurentem

Jedną z najbardziej zbliżonych profilem witryn, która również stawia na społeczności, jest należący do Agory serwis Dwukropek.pl. Ze swoim zasięgiem rzędu 3,29% (wrzesień 2007) Dwukropek jest znacznie mniej popularny od GumTree. Jednak warto dodać, że Dwukropek.pl w okresie listopad 2006 - wrzesień 2009 odnotował wzrost rzędu 207%. GumTree w tym samym czasie powiększyło się o 83%, Gratka o 7%, a OtoMoto o 11%.

Połowa zasięgu eBay.pl

Zasięg na poziomie 6,56%, to więcej niż połowa tego co we wrześniu miał eBay.pl, serwis należący do tego samego właściciela. eBay.pl odwiedziło w tym okresie 11,21% polskich internautów.

Oba serwisy należące do eBay Inc. (eBay.pl i GumTree.pl) odwiedziło we wrześniu 15,68% polskich internautów, czyli ok. 2,16 mln osób.

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.