Benita Jakubowska: Każde wydawnictwo chce być obecne w internecie

Benita Jakubowska od maja 2007 r. pracuje jako pełnomocnik zarządu Polskapresse ds. internetu, gdzie odpowiada za wszystkie projekty internetowe wydawnictwa, m.in. za stronę nowego tytułu "Polska". W wywiadzie dla Internet Standard opowiada o swojej pracy, planach internetowych Polskapresse i przyszłości prasy online.

Trzy lata temu w wywiadzie dla Internet Standard mówiła Pani o swoich planach jako nowy dyrektor sprzedaży pionu internet Agory. Od maja pracuje Pani w Polskapresse. Dlaczego zdecydowała się Pani przejść do konkurencyjnego wydawnictwa?

Polskapresse zaoferowała mi możliwość dalszego rozwoju. Zaproponowano mi stanowisko odpowiedzialne za całą działalność wydawnictwa w internecie, a nie tylko za sprzedaż jak to miało miejsce dotychczas. Była to dla mnie unikatowa szansa, zwłaszcza, że coraz więcej na rynku mówiło się o nowym dzienniku, który ma powstać.

Ale nie ukrywam, że to w Agorze zdobyłam doświadczenie niezbędne do pełnienia moich dzisiejszych obowiązków. To tam nauczyłam się godzić interesy redakcyjne z wymaganiami klientów. Osoby tam pracujące mają też unikatową wiedzę o tym w jaki sposób wykorzystać gigantyczne zasoby redakcyjne na swoich stronach, czy też sprzedawać dwumediową ofertę dobrze łączącą prasę z internetem.

Na czym dokładnie polegają Pani obowiązki jako pełnomocnika zarządu Polskapresse ds. internetu?

Benita Jakubowska:  Każde wydawnictwo chce być obecne w internecie
Odpowiadam za strategię rozwojową i przychodową wszystkich serwisów wchodzących w skład grupy Polskapresse w internecie. Do serwisów tych należy Gratka.pl, Wiadomości24.pl, Alegratka.pl, NaszeMiasto.pl, Motofakty.pl, Telemagazyn.pl i nasz najnowszy serwis Polskatimes.pl. Do moich obowiązków należy nadzór nad wprowadzaniem wszystkich nowych funkcjonalności, czuwanie nad ich wyglądem, przychodami jakie generują, w jaki sposób są reklamowane w Internecie, jaką mają strategię rozwojową itp.

Czy planujecie zintegrować tych siedem serwisów pod wspólnym adresem, np. Polskatimes.pl?

Benita Jakubowska, pełnomocnik zarządu Polskapresse ds. internetu

Benita Jakubowska z polskim rynkiem internetowym związana od 1999 r. kiedy zaczęła pracę w CR-Media. W latach 2004-2007 pełniła w Agorze funkcję dyrektora sprzedaży pionu internet. Od maja 2007 jest pełnomocnikiem zarządu Polskapresse ds. internetu.

Nie planujemy jednego portalu. W obecnej sytuacji rynkowej nie ma na to zupełnie miejsca. Zależy nam na tym, aby zajmować określone nisze w poszczególnych kategoriach. Jesteśmy bardzo mocno zadomowieni na rynku ogłoszeń drobnych poprzez Gratkę, która jest liderem jeśli chodzi o rynek wtórny motoryzacyjny i nieruchomościowy. Niedawno w Gratce dodaliśmy content i staramy się jeszcze dodatkowo rozwijać rynek pierwotny.

Będziemy maksymalnie poszerzać nasze portfolio w ramach tych kategorii, w których jesteśmy silni. W tym kierunku zamierzamy iść we wszystkich naszych serwisach.

A co z serwisami informacyjnymi?

W ramach kategorii informacje dwa nasze serwisy są w pierwszej dwudziestce w PBI NaszeMiasto.pl na piątym miejscu, a Wiadomości24.pl na czternastym.

Wiadomości24.pl jest serwisem tworzonym przez dziennikarzy obywatelskich, czyli osoby, które po prostu lubią pisać i marzą o tym by zostać w przyszłości dziennikarzem lub też uważają, że mają coś ważnego innym do przekazania.

Z kolei NaszeMiasto.pl jest serwisem głównie użytkowym. Jest siecią 150 miejskich serwisów z lokalnymi informacjami i naszym hitem- informatorami miejskimi. Na ich stronach użytkownicy mogą znaleźć informacje o tym, w jakich godzinach pracują w ich mieście urzędy, czy dowiedzieć się dlaczego ulica obok ich domu jest właśnie rozkopana. NaszeMiasto.pl to jedyny serwis w Polsce, gdzie można znaleźć informacje o tym co się dzieje w Będzinie, czy w Chrzanowie.

Nasz najnowszy serwis informacyjny Polskatimes.pl działa na razie w wersji beta. Jest to wersja on-line dziennika "Polska" i dzienników regionalnych wchodzących w skład projektu, czyli Polska Dziennik Bałtycki, Polska Dziennik Łódzki, itp..

Skąd pomysł aż na taką dywersyfikację serwisów?

Każdy z tych serwisów ma zupełnie inną grupę docelową i zupełnie inne zadania do spełnienia. Wiadomości24.pl są głównie skierowane do młodych ludzi. Z tego serwisu najczęściej korzystają osoby w wieku 17-25 lat. Łączy ich idea dziennikarstwa obywatelskiego.

Dookoła NaszegoMiasta.pl tworzą się z kolei społeczności lokalne. Użytkownicy tego serwisu chcą najczęściej znaleźć informacje o tym, co się dzieje w ich najbliższej okolicy lub telefon na pobliską pocztę. Tych użytkowników łączy zamiłowanie do swojego miejsca, miasta.

Zupełnie innym serwisem jest Polskatimes.pl. Serwis ten jest skierowany do osób powyżej 20 roku życia. Ma on zarówno treści o charakterze ogólnopolskim, jak i regionalnym, ale też poradnikowym. Odzwierciedla strukturę naszego projektu wydawniczego Polska.