Forum IAB 2007 - relacja

Zakończyło się Forum IAB 2007, impreza, której głównym celem było zachęcenie marketerów do nowych mediów i przekonanie ich, że są naprawdę ważnym elementem działań marketingowych. Na forum zjawiło się ponad 400 słuchaczy. Aż pięć z ośmiu prezentacji zostało przedstawionych przez prelegentów zagranicznych - z Belgii i Wielkiej Brytanii, krajów, w których marketing interaktywny rozwinięty jest na najwyższym światowym poziomie. Zapraszamy do zapoznania się z krótką relacją z imprezy.

Imprezę, która odbyła się warszawskim hotelu Radisson SAS, rozpoczęli Michał Tober - prezes IAB Polska oraz Jarosław Sobolewski - dyrektor polskiego IAB.

Pierwsze wystąpienie należało do Alaina Heureux, prezesa IAB Europe, organizacji, która skupia wszystkie europejskie IAB. -W tym roku na reklamę online zostanie wydanych 8 miliardów euro. W przyszłym roku nawet 15 mld euro. To już są na tyle duże liczby, że powinny być wskazówką dla każdego marketera, iż mediów interaktywnych nie powinno się ignorować- mówił Heureux. Główne zadanie IAB Europe to promocja internetu jako skutecznego kanału działań marketingowych. IAB robi to przeprowadzając badania rynkowe, prowadząc lobbing na rzecz firm internetowych czy organizując konferencje takie jak Forum IAB.

Jedno z najciekawszych wystąpień miał Andy Chen, wiceprezes Viacom Brand Solutions, oddziału koncernu, który zajmuje się marketingiem. Przedstawił wyniki badania przeprowadzonego w kilkunastu krajach świata, w tym w Polsce, dotyczącego sposobu korzystania z mediów przez młodych ludzi. Spośród aktywności, które młodzi naprawdę lubią robić surfowanie po internecie znalazło się dopiero na 7 miejscu (56% wskazań). Pierwsze jest słuchanie muzyki (70%), kolejne to oglądanie TV (65%) czy spotykanie się ze znajomymi (65%).

Ilu przyjaciół mają młodzi ludzie w poszczególnych krajach? Polacy zadeklarowali, że mają najmniej bliskich przyjaciół. Źródło: Prezentacja Andy ChenKliknij, aby powiększyćIlu przyjaciół mają młodzi ludzie w poszczególnych krajach? Polacy zadeklarowali, że mają najmniej bliskich przyjaciół. Źródło: Prezentacja Andy Chen Zostało wydzielonych pięć segmentów, ukazujących jak młodzi ludzie korzystają z technologii: największa grupę stanowią ci, którzy właściwie nie zwracają uwagi na technologię, ale z niej korzystają (39%), kolejna grupa to ci, którzy zwracają uwagę na technologię, ale nie jest ona niczym ważnym w ich życiu (20%). Następny segment - ok. 20% - to ludzie, którzy chcą mieć najnowsze gadżety na pokaz tzw. "status seekers". Zaledwie 20% stanowią prawdziwi maniacy technologii. A 7% zadeklarowało, że technologia ich nic a nic nie obchodzi.

Po wystąpieniu Andyego odbył się panel krajowy, w którym wzięło udział, aż 8 uczestników : Łukasz Wejchert - prezes Onet.pl S.A., Jacek Murawski - prezes Wirtualnej Polski, Grzegorz Błażewicz - prezes Interia.pl SA, Bartosz Drozdowski - członek zarządu ARBOmedia Polska, Leszek Bogdanowicz - prezes iTVP, Maciej Musioł - dyrektor generalny IDMNet, Dominik Kaznowski - dyrektor marketingu portalu Gazeta.pl oraz Michał Kreczmar - Wydawca serwisów internetowych IDG.pl. Rozmowa trwała godzinę i dotyczyła kilku tematów, m.in. tego w jaki sposób młodzi ludzie korzystają z nowych mediów oraz najbliższej przyszłości internetu i rozwiązań mobileowych. Panel prowadził Konrad Jerin, dziennikarz magazynu Brief.

Kolejną prezentację przedstawił Gregory Roekens, dyrektor ds. rozwoju technologii w brytyjskim oddziale agencji EURO RSCG. Opowiadał o sieciach społecznych i o tym jak ogromne znaczenie mają dla reklamodawców. Skupił się na Facebooku, zdaniem Gregory'ego opcja Mini-Feed, dzię której w Faceeboku możemy śledzić na bieżąco to co robią inni użytkownicy oraz aplikacje, to dwie cechy, które dają ogromną przewagę Facebookowi nad innymi sieciami. Gregory wspominał też o inicjatywie OpenSocial, z punktu widzenia agencji interaktywnej, największym atutem OpenSocial jest możliwość jednokrotnego napisania aplikacji, która działa na wielu różnych platformach społecznościowych.

Richard Taylor z agencji ZED Digital z Wielkiej Brytanii, przedstawił pięć case studies najciekawszych jego zdaniem kampanii interaktywnych przeprowadzonych przez jego agencję.

David White, managing director Weboptimiser Group Ltd, opowiadał o marketingu w wyszukiwarkach. Weboptimiser jest jedną z największych agencji zajmujących się SEM.

Po obiedzie, wszyscy prelegenci zagraniczni spotkali się na panelu międzynarodowym. Pytania dotyczyły kilku kwestii. Głównym tematem było to jak zmienił się marketing w ciągu ostanich kilku lat, i dlaczego marketing interaktywny stał się istotny. Jak przekonać marketerów do marketingu interaktywnego? Mierzalność i niskie koszty - to dwa główne aspekty, podane właściwie przez wszystkich uczestników panelu. W trakcie panelu padały też pytania z sali. Czy powstanie nowy wskaźnik pomiaru oglądalności witryn? Czas nie jest dobrym wskaźnikiem. Co innego jeśli internauta statycznie przez kilka minut ogląda film na YouTube, co innego, jeśli w tym samym czasie dodaje go do ulubionych i rozsyła linka do kilku znajomych osób, mówił Andy Chen.

Po panelu przyszła kolej na trzy prezentacje polskich prelegentów.

Ropoczął Arkadiusz Drulis z firmy ExpertMonitor, który starał się pokazać zebranym jak silnym medium już dzisiaj jest internet. Gdyby przyrównać sam Onet.pl do stacji telewizyjnych - to byłby on 5 największym graczem, stacji radiowych - trzecim (po RMF FM i Radiu Zet), gazet codziennych - drugim (po Gazecie Wyborczej), w przypadku outdooru i kina byłby największym medium reklamowym.

Michał Rutkowski, dyrektor zarządzający agencji interaktywnej Tribal DDB w ciekawy sposób mówił o wideo w internecie i internetowych celebrities. W Polsce brak na razie takich gwiazd, ale na świecie pojawiło ich się już kilka, od najsłynniejszej lonelygirl15 po Smoosh. Rutkowski wskazywał również jak duży potencjał ma już dzisiaj wideo w internecie. Film "IV RP Reaktywacja" w ciągu trzech dni został obejrzany na YouTube ponad 1mln razy.

Z ostatnią prezentacją na konferencji wystąpił Dawid Szczepaniak, account director w agencji interaktywnej Opcom, która zdobyła aż trzy nagrody Mixx Awards, wręczone podczas wieczornej gali.

Mimo drobnego opóźnienia, aż do zakończenia konferencji sala była w większości pełna, nie brakowało też osób na wieczornej gali wręczenia nagród Mixx.

Niebawem wywiady wideo z Alainem Heureux - prezesem IAB Europe oraz Andy Chanem, wiceprezesem Viacom Digital Solutions

Aktualizacja: 12 listopada 2007 21:12
Tekst został uzupełniony o materiały wideo z Forum IAB i gali rozdania nagród Mixx.
Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.