Microsoft ma 1,6% Facebooka za 240 mln USD

Microsoft objął 1,6% udziałów w Facebooku za kwotę 240 mln USD. Gigant z Redmond wygrał tym samym batalię z Google o małą część udziałów w Facebooku. Zgodnie z przewidywaniami New York Post, wycena Facebooka wynosi 15 mld USD. Udziały 23 letniego założyciela firmy - Marka Zuckerberga, stanowią 20%, co przekłada się na 3 mld USD.

Jeszcze we wrześniu, amerykański dziennik ekonomiczny, "The Wall Street Journal" informował, że MS zamierza kupić 5% akcji Facebooka za sumę od 300 do 500 milionów dolarów. Wycena wszystkich akcji serwisu opiewałaby wówczas na 10 miliardów. Przypomnijmy, że w zeszłym roku kupnem drugiego co do wielkości serwisu społecznościowego zainteresowane było Yahoo!. Koncern oferował 1 miliard dolarów za wszystkie akcje Facebooka.

O chęci objęcia mniejszej liczby udziałów w Facebooku za znacznie większą kwotę napisał wczorajszy New York Post, podając, że serwis jest wart nawet 15 mld USD. Przypuszczenia dziennika się sprawdziły, gdy Microsoft ogłosił, że objął 1,6% udziałów w firmie za kwotę 240 mln USD. Temperatura wokół Facebooka zrobiła się naprawdę wysoka.

"Wysoka ewaluacja pokazuje również powszechną wiarę w to, że Facebook staje się nowym

system operacyjnym - takim który egzystuje w sieci a nie w komputerze osobistym" - pisze New York Times w artykule dotyczącym zakupu.

Objęcie małej części udziałów w Facebooku przez Microsoft łączy się prawdopodobnie z większą ilością rozwiązań twórcy Windows w platformie, uważają analitycy. Prawdopodobnie już niebawem w Facebooku pojawi się wyszukiwarka Windows Live Search, zostanie także zintensyfikowana nawiązana już wcześniej współpraca reklamowa.

Mimo, że przychody serwisu w 2007 roku ocenia się na jedynie 150 milionów, a zysk na 30 milionów dolarów, Microsoft liczy na to, że zainwestowana suma szybko się zwróci - przedstawiciele koncernu szacują, że w ciągu pieciu lat liczba użytkowników Facebooka może się zwiększyć nawet sześciokrotnie. Oprócz zakupu akcji, firma rozszerzyła istniejące już porozumienie w sprawie sprzedaży reklam. Koncern z Redmond uzyskał wyłączność na dostarczanie reklam z platformy Facebooka na rynkach zagranicznych. To łakomy kąsek, zwłaszcza, że około 60% użytkowników serwisu korzysta z niego spoza Stanów Zjednoczonych.

Na Facebooka ostrzy sobie zęby wiele osób, o czym pisaliśmy ostatnio w tekście "Google obawia się Facebooka". Fundusz Accel Partners, który w maju 2005 r. objął 11% udziałów w Facebooku za 12,7 mln USD mógłby za nie otrzymać dzisiaj nawet 1,65 mld USD. Udziały Marka Zuckerberga, twórcy Facebooka są warte obecnie ok. 3 mld USD.

Na razie nie wiadomo kiedy Facebook Inc. wejdzie na giełdę.

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.