Kim jest polski bloger?

Podczas kolejnego spotkania z cyklu "Rewolucja w komunikacji" zaprezentowano wyniki, przeprowadzonego w czerwcu przez Gemius, badania polskiej społeczności skupionej wokół Blox.pl.

Badanie dotyczyło tylko blogerów z platformy Blox.pl. Z tego powodu- przyznali to także sami autorzy- otrzymane wyniki nie mogą byc reprezentatywne dla wszystkich polskich blogerów.

Wśród prelegentów wystąpili Artur Zawadzki z Gemius, Dominik Kaznowski z Agory, Jan M. Zając i Kamil Rakocy z Uniwersytetu Warszawskiego oraz Michał Wolniak z Heureka.

Statystyczny polski bloger, który pisze, czyta lub komentuje na blox.pl, jest przed 30. rokiem życia (odpowiedziało tak 66% badanych), posiada wyższe wykształcenie (49%), pochodzi z dużego miasta (43%) oraz codziennie korzysta z internetu (97%). - Dla mnie były to zaskakujące wyniki- przyznaje Dominik Kaznowski z Agory. - Wygląda na to, że przebadani blogerzy to ludzie, którzy kreują poglądy i wpływają na innych.

Kim jest polski bloger, źródło: Prezentacja Gemiusa S.A.Kliknij, aby powiększyćKim jest polski bloger, źródło: Prezentacja Gemiusa S.A.

Z perspektywy badacza

Najczęściej blogerzy piszą o swoim zainteresowaniu, znanym im tematom (68% respondentów), życiu prywatnym (64%), własnej twórczości (43%), sprawach bliskich (34%), bieżących tematach (32%) oraz życiu zawodowym (30%). - Od jakiegoś już czasu zauważa się zwiększenie ilości blogów firmowych oraz specjalistów, piszących o swojej branży- mówił Artur Zawadzki z firmy Gemius.

O czym piszą bloga, źródło: Prezentacja Gemiusa S.A.Kliknij, aby powiększyćO czym piszą bloga, źródło: Prezentacja Gemiusa S.A.

Od 2005 r. zauważa się wzrost zainteresowania blogami w Polsce. W tym samym czasie coraz popularniejsze stają się także serwisy społecznościowe. Obecnie nie rośnie już dramatycznie liczba blogów, lecz utrzymuje się na mniej więcej tym samym poziomie. - Od kilku miesięcy notujumy dziennie od 90-200 nowych blogów zakładanych na blox.pl. Zamyka się natomiast od 40-60 blogów- mówił Michał Olszewski z Agory.

Dla uzyskania lepszych wyników, respondentów podzielono na dwie grupy: heavy blogers (58%) oraz ligh blogers (42%). Blogerzy z pierwszej grupy czytają stale 11 blogów lub więcej, pozostawiają regularnie komentarze na minimum 2 blogach oraz prowadzą nawet kilka blogów równocześnie. Respondenci z drugiej grupy czytają do 3 blogów lub wcale, komentują maksymalnie 1 blog oraz prowadzą najwyżej 1 blog.

Co ciekawe, 63% badanych przyznało, że ujawnia w komentarzach informacje o sobie, takie jak powszechnie znany nick, adres mailowy lub nawet imie i nazwisko. Natomiast 37% komentuje anonimowo.

Z perspektywy blogera

Świat wirtualny a świar rzeczywisty coraz bardziej się przenikają nawzajem. - Co 4 autor bloga spotkał się ze swoim czytelnikiem- informuje Kaznowski. Z badania wynika, że autorzy blogów ujawniają prywatne informacje o sobie, np. dla lepszej komunikacji z czytelnikami. 57% ankietowanych przyznało, że na blogu podaje swój adres mailowy, 29%- adres komunikatora internetowego, a 19%- swoje imie i nazwisko.

Blogi a rzeczywistość, źródło: Prezentacja Gemiusa S.A.Kliknij, aby powiększyćBlogi a rzeczywistość, źródło: Prezentacja Gemiusa S.A.

Interesujące, że aż 59% respondentów uważa autorów blogów za dziennikarzy. - Jest coraz więcej jakościowo dobrych blogów- mówił Kaznowski. - Połowa przebadanych blogerów zalicza się do grupy specjalistów, menadżerów, wykonuje wolne zawody. Piszą o tym, na czym się doskonale znają.

Blogi coraz częściej wyprzedzają tradycyjne media. - Najpierw ktoś coś zauważył i napisał o tym na blogu. Potem na blogach rozgorzała dyskusja, która po pewnym czasie dotarła do mediów popularnych. Od nich dowiedziała się o tym opinia publiczna- zauważa Jan Zając, psycholog z Uniwersytetu Warszawskiego, jeden z autorów badania. Tak było m.in. z Krzysztofem Kononowiczem, kandydatem na prezydenta Białegostoku. Informacja o nim pojawiła się około 2 dni wcześniej niż w telewizji i prasie.

Blogerzy jako pierwsi, źródło: Prezentacja Jana Zająca i Kamila Rakocy z UWKliknij, aby powiększyćBlogerzy jako pierwsi, źródło: Prezentacja Jana Zająca i Kamila Rakocy z UW

Z perspektywy socjologa

Jan M. Zając oraz Kamil Rakocy z Uniwersytetu Warszawskiego podeszli do badania jak do analizy sieci społecznych (metoda analizy zależności pomiędzy jednostkami a zbiorowościami). Blogi potraktowali jak węzły sieci, natomiast linkowanie jako relacje pomiędzy nimi.

Na łączną liczbę 125 tys. blogów istniejących na blox.pl, zaledwie 15 tys. ma blogrolla (ok. 12%). Wśród badanych ten odsetek był znacznie wyższy (60% przyznało, że ma blogrolla). Blogroll to zestaw linków do innych blogów lub mechanizm wymiany linków pomiędzy blogami. Warto podkreślić, że wiele z wciąż istniejących blogów to nieaktywne lub bardzo stare blogi.

Liczba linków, żródło: Prezentacja Jana Zająca i Kamila Rakocy z UWKliknij, aby powiększyćLiczba linków, żródło: Prezentacja Jana Zająca i Kamila Rakocy z UW

Wśród blogów posiadających przynajmniej 1 link przychodzący z blox.pl, 46% ma dokładnie 1 link, 21% ma 5 lub więcej linków, 11,5% ma 10 lub więcej, 5% ma 21 lub więcej, a 1% ma 73 lub więcej linków. Rekordowy blog na blox.pl ma 675 linków przychodzących. - Liczba linków przychodzących jest dobrą miarą prestiżu i przekłada się na liczbę czytelników- tłumaczył Zając.

Jeśli potraktujemy blogi jako osobniki, to zauważymy, że w internecie odzwierciedla się prosta prawda z rzeczywistości. - Jeśli ja mówię do Ciebie, to Ty do mnie też. Jeśli ja lubie Ciebie, to i Ty lubisz mnie- mówił Zając.

Całe prezentacje dostępne są na blogu Dominika Kaznowskiego- kaznowski.blox.pl

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.