Google News konkuruje z gazetami

Od tego weekendu w serwisie Google News można znaleźć pełne artykuły prasowe pochodzące m.in. od agencji informacyjnych AP i AFP. Tym samym serwis staje się konkurencją dla witryn gazet i innych wydawnictw.

Google News to serwis informacyjny, zawierający fragmenty artykułów i odnośniki do pełnych tekstów znajdujących się poza nim - na stronach gazet, czasopism czy lokalnych stacji telewizyjnych. Jest lubiany przez wydawców, ponieważ generuje na ich stronach znaczący ruch, dzięki czemu rosną przychody reklamowe.

Jednak News nie jest już tak atrakcyjny dla agencji informacyjnych, które czerpią przychody z tytułu licencjonowania treści. Agence France Press (AFP), jedna z największych agencji informacyjnych na świecie, wytoczyła proces Google, w którym oskarżyła giganta o naruszenie praw autorskich w serwisie News. Podobny pozew zamierzała złożyć również agencja Associated Press (AP).

Agencjom nie podobało się, że Google zamieszcza fragmenty artykułów i miniaturki zdjęć, do których prawa mu się nie należą. Google broniło się twierdząc, że może zamieszczać takie treści w ramach tzw. dozwolonego użytku. Skończyło się na tym, że Google podpisało umowę o licencjonowanie treści z AP i AFP.

Artykuł AP przechowywany na sewerach GoogleArtykuł AP przechowywany na sewerach Google

Najnowsza decyzja, jest pierwszym konkretnym efektem tych działań, chociaż umowa licencyjna z AFP ma już ponad rok, a ta z AP została podpisana w kwietniu.

Użytkownicy serwisu Google News mogą od piątku znaleźć w serwisie całe artykuły z agencji AP, AFP, UK Press Association i Canadian Press, hostowane na serwerach Google.

Zanim artykuły agencji znalazły się w serwisie Google News, można je było znaleźć przede wszystkim na stronach gazet i innych wydawnictw, które je licencjonowały.

Wraz z umieszczeniem w Google News całych artykułów z agencji, Google uruchomiło nową funkcjonalność, nazwaną "duplicate detection" (wykrywanie duplikatów). Jeśli na stronach wydawców jest zamieszczony dokładnie ten sam artykuł agencyjny co w Google, serwis News pokaże tylko treść pochodząca ze swojego serwisu.

Ta sama funkcja, działa nie tylko w przypadku artykułów z agencji. Jeśli np. New York Times dokona syndykacji treści, i ten sam tekst gazety znajdzie się na kilkunastu witrynach, Google odfiltruje wyniki i pokaże tylko odnośnik do oryginału zamieszczonego w serwisie NewYorkTimes.com.

-Usunięcie duplikujących się artykułów daje więcej przestrzeni w serwisie, co przekłada się na dużo lepsze doświadczenie użytkownika - mówi Josh Cohen, menedżer produktu Google News.

Ten ruch ze strony giganta zupełnie zmienia sytuację wydawców gazet. Oznacza to, że w swoich serwisach muszą więcej własnych treści redakcyjnych, gdyż Google News nie będzie zamieszczało odnośników do treści agencyjnych.

Jak zauważa wielu amerykańskich komentatorów, decyzja by w serwisie Google News znajdowały się pełne artykuły agencji, oznacza początek otwartej konkurencji Google z wydawcami. "Google stał się największa, przeszukiwalną gazetą" - pisze o Google autor bloga WinExtra.

Serwis Google News działa od pięciu lat, w tym do dwóch bez etykietki "beta". Dostępny jest w kilkunastu wersjach językowych, jak na razie nie ma wśród nich edycji polskiej.

Patrz także: Google: Serwis News działa uczciwie

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.