Jacek Murawski, WP.pl: Tradycyjni ruszą w internet

W 2007 roku przede wszystkim możemy spodziewać się postępującej konsolidacji mediów i to na wielu płaszczyznach: ekonomicznej, prawnej, technologicznej. Firmy, których domeną jest dziś papier, radio, TV, postawią na internet jako istotny kanał dystrybucji swoich produktów i usług oraz sposób na skuteczne dotarcie do nowych odbiorców - wskazuje Jacek Murawski, prezes zarządu Wirtualnej Polski.

Nie chciałbym wskazywać wydarzeń przełomowych w 2006 roku, takich bowiem, moim zdaniem, nie było. Wołałbym raczej mówić o trendach, które dały się zauważyć w branży internetowej i za którymi podążają najważniejsi sieciowi gracze.

Mówi się, że mamy obecnie do czynienia z tzw. drugim boomem w internecie. I rzeczywiście, bardzo dynamicznie rośnie liczba użytkowników, coraz częściej mają też oni dostęp do szybkiego internetu. Nie trzeba z resztą sięgać daleko i mówić o świecie - rodzimy rynek doskonale świadczy o skali zmian. Na przestrzeni roku (wrzesień 2005-wrzesień 2006) liczba użytkowników sieci w Polsce zwiększyła się niemal o 30%! Potencjał internetu, z coraz większym znawstwem, wykorzystują reklamodawcy, w ten sektor aktywnie inwestują małe oraz średnie przedsiębiorstwa.

Jacek Murawski, prezes WP.plJacek Murawski, prezes WP.pl Wszystkie te zmiany wpływają na powstawanie nowych serwisów, wzrost obrotów portali, brokerów reklam, sieciowych sklepów, dynamiczny rozwój e-handlu i e-finansów. Wszyscy podążają w kierunku Web 2.0, stawiając na społeczności, kontent tworzony przez użytkowników oraz multimedia.

Wspomnieć trzeba także o coraz bardziej postępującej konsolidacji mediów - widać ją zarówno na rynku zachodnim (np. ostatnie przejęcie YouTube przez Google), jak i na polskim (udziały Bauera w RMF FM, a przez to i w Interia.pl).

2007

W 2007 roku przede wszystkim możemy spodziewać się postępującej konsolidacji mediów i to na wielu płaszczyznach: ekonomicznej, prawnej, technologicznej. Firmy, których domeną jest dziś papier, radio, TV, postawią na internet jako istotny kanał dystrybucji swoich produktów i usług oraz sposób na skuteczne dotarcie do nowych odbiorców. Wykorzystanie internetu w swojej działalności jest dziś po prostu nieuniknione. I nie mam tu na myśli jedynie branży medialnej, która w sieci prezentować będzie dodatkowe treści, tworzone wyłącznie na potrzeby internautów. Telefon komórkowy będzie traktowany nie tylko jako narzędzie służące do komunikacji, ale także jako platforma umożliwiająca odbiór telewizji i radia, korzystanie z internetu oraz transmisję danych. Dzięki aktywnej współpracy grup kapitałowych portale rozpoczną oferowanie produktów i usług, które nie były dotąd kojarzone z siecią (np. wprowadzenie telewizji internetowej). Rok 2007 będzie również rokiem narastającej konkurencji w zakresie usług dostępowych i triple play.

Jak wzrosną budżety na wydatki reklamowe w sieci? To zależy, których klientów weźmiemy pod uwagę. Jeżeli tych, którzy są obecni w internecie od dłuższego czasu i mają ugruntowaną pozycję, to wzrost raczej nie będzie duży. Z kolei, jeżeli chodzi o klientów, którzy do internetu dopiero się przekonują, to wzrost wydatków może być nawet na poziomie 50%. Liczymy więc, że uda się powtórzyć sukces tego roku i w przyszłym roku wzrośnie nawet o 30-40%.

Zobacz też:

Gwidon Humeniuk, Ad.net: Koniec wzrostu wydatków na portale

Tomasz Józefacki, Gazeta.pl: Internet przyciąga nowych inwestorów

P. Welc, P. Kowalczyk, Onet.pl: Konwergencja mediów jest nieuchronna

Michał Brański, o2.pl: Zacięta walka w e-branży

Piotr Ejdys, Gemius SA: 50% wzrost budżetów reklamowych w 2007

Arjan Bakker, Allegro.pl: Biznes internetowy w rękach użytkowników

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.