BBC przełamuje bariery

BBC w ramach programu Creative Archive zamierza udostępnić większość swoich zasobów audiowizualnych za darmo w internecie. Paul Gerhardt, dyrektor projektu, jeden z prelegentów konferencji Kultura 2.0, opowiada w wywiadzie dla Internet Standard o szczegółach tego fascynującego przedsięwzięcia.

Projekt Creative Archive wystartował na jesieni roku 2004. BBC zadecydowało, że udostępni swoje archiwa w postaci cyfrowej, tak aby każdy mieszkaniec Wysp z dostępem do internetu, mógł pobrać je na swój komputer i robić z nimi co zechce - łącznie z modyfikacją.

Creative Archive spotkało się z bardzo ciepłym przyjęciem. W pilotażowej wersji programu wzięło udział kilkadziesiąt tysięcy osób. Archiwum otrzymało również nagrodę BAFTA za programu Open Earth, w ramach którego udostępniono materiały wideo pochodzące z najlepszych filmów dokumentalnych BBC.

W ramach projektu została także zaprezentowana prosta aplikacja do edycji wideo. Dzięki niej osoby, które nigdy nie miały do czynienia z montażem filmowym mogły w bardzo łatwy sposób uwolnić swoją kreatywność.

Powstała również grupa Creative Archive Licence Group, do której należą m.in. BBC, Channel 4 czy British Film Institute. Wszystkie udostępniają materiały audiowizualne na specjalnej licencji Creative Archive, która umożliwia ich dowolne wykorzystanie w celach niekomercyjnych.

We wrześniu bieżącego roku zakończyła się pilotażowa faza przedsięwzięcia. Oficjalna odsłona nastąpi zapewne w 2008 roku.

***

Na czym polega projekt?

Creative Archive to nowe przedsięwzięcie BBC. Chcemy aby nasze archiwa były dostępne publicznie. Do użytku prywatnego, dla przyjemności, pobudzenia kreatywności, zabawy. By ludzie mogli korzystać z materiałów audiowizualnych, w taki sam sposób jak dzisiaj wykorzystują książki czy fotografie.

Dlaczego zdecydowaliście się na otwarcie archiwum?

Wiedzieliśmy, że ludzie mają silną potrzebę powracania i odwoływania się do archiwalnych programów telewizyjnych, tak samo jak robią to w przypadku wiadomości, książek, czy innych źródeł inspiracji. Ludzie dużo rozmawiają o programach TV, jednak jak dotąd nie mieli szansy posiadać ich niejako na własność, pokazywać innym, czy wykorzystywać w kreatywny sposób. Chcemy przełamać bariery, choćby te związane z prawem autorskim. By wideo stało się jednym z mediów, którego używamy na co dzień.

Co można robić z materiałami zawartymi w archiwum?

Kreatywność definiujemy bardzo szeroko. Ktoś może po prostu wyciąć ciekawy klip filmowy i wysłać go znajomemu, ktoś inny może poddać materiał reedycji, dokonać remiksu. W każdym przypadku będzie to wykorzystanie kreatywne.

A czego nie wolno robić z materiałami na licencji Creative Archive?

Materiałów nie można używać w celach komercyjnych, to najważniejsze zastrzeżenie. Odnosi się to do każdej formy działalności profesjonalnej. Wyjątkiem są nauczyciele. Oni jako jedyni mogą używać tych zasobów za darmo. Ale jeśli materiały mają być wykorzystane np. przez branżę reklamową, należy za nie zapłacić.

Chcemy by wszyscy, także ci, którzy chcą skorzystać z naszych treści w celach komercyjnych, mogli to zrobić tak łatwo jak to tylko możliwe.

Jak dużo treści audiowizualnych posiadacie w swoich archiwach?

Archiwa BBC obejmują około miliona pozycji radiowych i telewizyjnych. 2/3 z nich to programy telewizyjne. Najstarsze są z lat 40 i 50 XX wieku. Na razie tylko mała część została poddana procesowi digitalizacji. Creative Archive działa właśnie w oparciu o te przekształcone na postać cyfrową materiały. Są one spuścizną ostatniego półwiecza brytyjskiej kultury. Można dowiedzieć się jak na przestrzeni lat żyli ludzie, jak zmieniały się obyczaje.

Ile do tej pory udało się przenieść do komputerów?

Około 20% zostało poddane procesowi digitalizacji.

Wszyscy mają dostęp do archiwum?

Program pilotażowy był dostępny tylko dla mieszkańców Wielkiej Brytanii. Jednak liczymy na to, że w przyszłości, kiedy otworzymy większy serwis, będzie on dostępny dla wszystkich bez względu na miejsce zamieszkania.

Kiedy możemy się go spodziewać?

Mamy nadzieję, że w 2008 roku. W przyszłym roku projekt musi przejść przez fazę decyzyjną. Nowy zarząd BBC będzie odpowiadał między innymi na pytania - jakie znaczenie ma projekt dla społeczeństwa, czy się opłaca, jaki jest jego wpływ na rynek.

Jaką popularność osiągnął program pilotażowy?

W ciągu półtora roku mieliśmy około 100 tys. zarejestrowanych użytkowników. Pobrali oni 500 tys. programów i klipów.

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.