Rząd obiecuje najbiedniejszym darmowy internet

Magdalena Górak | 2006-11-27 10:20:02
Około 700-800 mln euro funduszy unijnych ma być przeznaczone na udostępnienie darmowego internetu najuboższym, a podobna kwota ma trafić na konta firm, które chcą uruchomić biznes w sieci. Prezes UKE prowadzi rozmowy z TP nad wprowadzeniem oferty socjalnej dostępu do internetu.
Parkiet: Ministerstwo Rozwoju Regionalnego zadecydowało, ile środków unijnych trafi na informatyzację Polski w latach 2007-2013. Według wiceministra rozwoju Tomasza Nowakowskiego na zapewnienie dostępu do internetu najuboższym, informatyzację administracji oraz małych i średnich przedsiębiorstw może zostać przeznaczonych nawet 4 mld euro.

Jak informuje dzisiejszy Parkiet, ponad 700 mln euro trafi na informatyzację urzędów.

Podobna kwota ma trafić do przedsiębiorstw, które chcą się informatyzować oraz w formie dotacji dla nowych firm, które chcą zaistnieć w internetowym biznesie.

Około 700-800 ml euro ma być przeznaczone na program darmowego internetu dla najuboższych. Anna Streżyńska, prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej zapowiada, że będą oni mogli liczyć na darmowy internet o prędkości 144 kb/s. Tymczasem, aby przyśpieszyć proces udostępniania Internetu prezes UKE prowadzi rozmowy z Telekomunikacją Polską o stworzeniu oferty "socjalnego dostępu do internetu" - powiedziała Streżyńska, cytowana przez Parkiet.



Jacek Strzałkowski, rzecznik Urzędu Komunikacji ElektronicznejJacek Strzałkowski, rzecznik Urzędu Komunikacji Elektronicznej Jak nam powiedział Jacek Strzałkowski, rzecznik Urzędu Komunikacji Elektronicznej, sprawa stworzenia specjalnego pakietu dla najuboższych - tym razem o nazwie "społeczny" - jest wciąż dyskutowana z Telekomunikacją. - Ostatnio zgłosiliśmy sprzeciw wobec planu socjalnego. Plan socjalny uniemożliwia chociażby korzystanie z neostrady. Zobowiązaliśmy Telekomunikację do przedstawienia innego programu społecznego z możliwością korzystania z stałego dostępu do internetu. Być może więc pojawi się nowy pakiet. Do jego przedstawienia TP jest zobowiązana w ramach świadczenia usługi powszechnej. TP musi świadczyć usługi każdemu, kto wyrazi taką chęć.

Jacek Strzałkowski zaznaczył przy okazji, że rozdzielenie abonamentu od neostrady jest prawdopodobne od nowego roku. - Prezes Witucki złożył ustną obietnicę, że stanie się to od 1 stycznia. Wiadomo, że neostrada będzie wtedy nieco droższa, ponieważ TP będzie musiała do usługi dostępowej doliczyć koszty utrzymania linii abonenckiej.
Aktualizacja: 29 listopada 2006 11:13
Rzecznik Prasowy Urzędu Komunikacji Elektronicznej poprosił nas o zamieszczenie poniższego komentarza nadesłanego do UKE przez Prezesa Telekomunikcji Polskiej oraz odpowiedzi na to pismo przygotowane przez UKE:

"W związku z prowadzoną przez UKE sprawą rozdzielenia usługi neostrada tp od abonamentu telefonicznego, na stronie internetowej UKE zostało opublikowane pismo skierowane przez Prezesa TP do Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Prezes Telekomunikacji Polskiej S.A. Pan Maciej Witucki poinformował w nim o planowanym rozdzieleniu neostrady tp od abonamentu telefonicznego na początku nowego roku, tj. rozpoczęcie przyjmowania zamówień na rozdzielone usługi z dniem 15 stycznia 2007 r. (co jest równoznaczne z zaoferowaniem takiej usługi użytkownikom). Natomiast od 15 lutego 2007 r. ma nastąpić faktyczne techniczne rozpoczęcie świadczenie "samej" usługi szerokopasmowego dostępu do Internetu.

Jednocześnie pismo to jednoznacznie określa stanowisko Spółki, będące przedmiotem zarzutu Rzecznika Grupy TP co do podania nieprawdziwej informacji przez Rzecznika Prezesa UKE.

Pana Prezesa Maciej Wituckiego oraz inne zainteresowane osoby, które nieprecyzyjna informacja podana przez część mediów mogła wprowadzić w błąd, najmocniej przepraszamy.

Jacek Strzałkowski, Rzecznik Prasowy UKE"
Aktualizacja: 27 listopada 2006 17:06
Od prezes Anny Streżyńskiej uzyskaliśmy odpowiedź, że sprawa jest jeszcze na etapie pomysłu i jest za wcześnie by opowiadać o szczegółach.
Ocena:
Twoja ocena:
Komentarze (24)
2007-07-22 23:54:39
Kaczor Donald
MOIM ZDANIEM TO JEST CHORY POMYSŁ!! Najuboższe rodziny to najczęściej rodziny nierobów pasożytów społecznych którzy tylko czekają na socjal a do roboty niepójdą choć ona jest i na nich czeka uczciwi pracujący ludzie muszą płacić podatki i g*** z tego mają bo wszystko idzie na ich zasiłki kolonie dla ich dzieci których czasami mają w nadmiarze na książki do szkoły niezapłacone rachunki i alimenty itd.itp a teraz chcą tym biednym styranym ludzią zafundować internet może niedługo domki z garażem i wyposażeniem !?! moim zdaniem powinien być obowiązek pracy i każdy by się uczciwie dorobił tego sam oczywiście ten obowiązek to z wyłączeniem niektorych grup np inwalidów itd kończe bo się zbytnio pobudziłem a to i tak pewnie niewypali komentarz edytowany przez moderatora
2006-11-30 07:24:46
torado
rozumiem, że dla tych najuboższych także po komputerku?
2006-11-29 16:48:06
g
Za darmo... możnaby zrobić sieć WiMAX albo ostatecznie wi-fi w miastach z darmowym dostępem.. + jakieś reklamy i inwestycja by się zwróciła... ale nie powiedziałbym, że jest to oferta dla najuboższych...
2006-11-29 13:41:32
n2
Obawiam sie, że jak zwykle tymi "najubozszymi" okażą sie górnicy 8-( Tak pozatym jeśli chodzi o dostep indywidualny (tu zgodzę się, że lepsze prawdopodobnie byłyby "internetodajnie") to efektywniejsza bylaby darmowa linia internetowa (0-800) bo wyzwoliłaby konkurencję operatorów w zakresie opłat. Tyle tylko, że jak wielu zauważyło samo gnaizdko nie wystarczy więc koniczny byłby projekt udostępnienia czegoś w stylu OLPC lub przystawek do TV. A wszelkim nawiedzonym cytującym mądrości o rybach i wędce powieem tylko tyle, że informatyzacja społeczeństwa jest dzisiejszym odpowiednikiem walki z analfabetyzmem, zaś dostarczenie jakichkolwiek dóbr jest napewno lepsze niz przepijane zasiłki.
2006-11-29 08:23:54
mario
Ankieta też mnie rozwaliła: "Jak zakończą się rozmowy z TPSA na temat uruchomienia proponowanej przez rząd usługi darmowego dostępu do Internetu (144 kb/s) dla niezamożnych?" Jakiego darmowego? Nie darmowego, tylko z pieniędzy podatników!
2006-11-29 08:21:24
mario
"Około 700-800 mln euro funduszy unijnych ma być przeznaczone na udostępnienie darmowego internetu najuboższym" Najubożsi potrzebują zwłaszcza: ubrań, jedzenia, książek do szkoły, wyposażenia szkolnego (torby, kredki, długopisy, farny, zeszyty, linijki, pędzle...). A internet powinna zapewnić szkoła. Jeśli uczeń taki chce dostępu do internetu szkoła powinna mu go dać. Ale pieniądze można wykorzystać lepiej - bo najbiedniejsi w domu nawet nie mają prądu i podstawowych warunków do życia - łącznie z kiblem na zewnątrz! Dla panów z PiSuaru to jest chyba nie do pomyślenia?! Pomyśleli chociaż, że komputer potrzebuje prądu i rachunki za prąd mogą wzrosnąć o 100zł? Pomyśleli że najubożsi nie mają komputera? Dla kogo w końcu ten darmowy internet? Bogatszych najuboższych?
2006-11-29 00:05:37
marcin
@Pan Zdzisiu, zgadzam sie, niech panstwo skonczy nianczyc najnizsza warstwe, niech im nie daje jak to ktos tutaj ujal ''ryby tylko da wedke''.. niech sie naucza ze sie da zarabiac....
2006-11-28 17:21:03
Pan Ździsiu
Z jakiej racji państwo ma fundować darmowy internet??!! To nie moja wina że kogoś nie stać na łącze internetowe!! Mnie nie stać na wiele innych rzeczy np. nowy telewizor, co miesiąc nowe ciuszki, tel kom itp. (inni mają to a nie mają internetu) a jednak dla własnego rozwoju mam łącze internetowe w domu i nie oczekuję od państwa że kupi mi spodnie i zapłaci ratę za telewizor. Koniec i basta za darmo umarło!!
2006-11-28 11:48:46
Obserwator
Jeśli darmowy internet to tylko nie od TPSA! Zamiast oferować darmowy dostęp do internetu w domu, może by tak zrobić darmowe publiczne kawiarenki internetowe! Byłoby to o wiele tańsze i wyeliminowałoby to nadużycia w stytu naciągania komu należy się internet za darmo.
2006-11-28 10:20:49
markos
Nie wierze w to ze państwo nawet za pieniądze z unii stworzy neta najuboższym, jak zwykle okaże się że nie ma pomysłu jak to przeprowadzić, bez dokładnego udokumentowania pieniądze do nas nie trafia. 1.Sieć Bezprzewodowa w każdej wsi, darmowy net z reklamami dla najuboższych (najlepiej stworzyć infrastrukturę po za tpsa dając prace lokalnym Informatykom), z drugiej jednak strony małe firmy oferujące taki Internet odpłatnie mogą pójść z torbami. Znając polską mentalność "najuboższych" pojawi się nagle więcej a stanowiska administracyjne dostanie najbliższa rodzina. 2. A może np. jeden komputer dla każdej wsi, powiedzmy w bibliotece publicznej a na nim darmowy net.
2006-11-28 09:39:33
max
a moze panstwo juz powinno przestac kolejne rzeczy fundowac? Przestac dawac rybe, a wreszcie dac wedke? Czy komus sie wydaje, ze dzieci rodzin wielodzietnych beda sie uczyly przez internet? Moze jedno na tysiac. A reszta znajdzie sobie ciekawsze rozrywki.
2006-11-27 21:39:22
ROBERT
TO BY BYłA SWIETNA SPRAWA,ALE CZY TPSA.TO ZROBI?WąTPIę/
2006-11-27 20:31:13
Andrzej Kosztowniak
Radom w centrum ma darmowy internet. Teraz nadchodzą rządy prezydenta oszusta, który stawia się ponad prawo i pewnie internet darmowy skończy się. A w przyszłym roku miał być zasięg na cały Radom...
2006-11-27 20:25:00
rysiek
Czy ten rząd przez całą swoją dotychczasową kadencję dotrzymał choć jednej obietnicy!
2006-11-27 19:51:27
Słonik
A może by tak zamiast - ograniczyć "z góry" opłaty za internet do (tak jak np w Wielkiej Brytani) wartości dwugodzinnego wynagrodzenia za połączenie 4M/s (i to najniższego) co na nasze warunki wynosiło by ok 10 zł. A cenę komputera (dobrego) na poziomie miesięcznego wynagrodzenia - zatem powiedzmy 800 zł za: PIV DUO, 1GB RAM, 200GB HDD, grafika (dobra), DVD-RW, monitor LCD 17". I zobowiazać dostawców do dostarczania usług na tym poziomie nawet w najdalszym zakątku Polski.
2006-11-27 18:43:51
Gf
Ależ czemu tylko internet? Do internetu potrzebny jest prąd! I jeszcze komputer i wi-fi i jakies mieszkanie. Czyli 3 mln mieszkań z komputerami i darmowym prądem. Eee i jak ktos niedozywiony to zle widzi. to jeszcze dolozymy wyzywienie. Na biednych nie mozna oszczedzac !!!!
2006-11-27 17:33:57
Anabolo
Znając "troskę o dobro klientów" tele-złodziejstwa nawet jeśli taka usługa zostanie dodana do jakże atrakcyjnej bieżącej oferty, to zapewne będą problemy z jej uzyskaniem... Nie oszykujmy się - tepsa okrada nas jak może i to się raczej nie zmieni (no chyba, że UKE będzie nakładać kary co tydzień :) Co to w ogóle za pojęcie "abonament socjalny", który kosztuje ponad 30 złotych!? W Dialogu najtańszy kosztuje poniżej 20 złotych i nikt go tak nie nazywa... i można mieć na nim też adsl w przystępnej cenie BEZ LIMITÓW! No ale oczywiście winna jest kolejny raz konkurencja, która zaniża ceny, żeby wykończyć tepsę - bo przecież to sami oligarchowie, tyle, że regionalni... Jeśli tepsa uruchomi 'darmowy net dla ubogich', to zrobi to tylko dla podtrzymania jako takiego image'u firmy. A co do rozdzielenia neo - to ten cały pan Strzałkowski równie jak nasi politycy w formie grzecznościowej sobie kpiny urządza! UKE nałożyło karę ponad 3 miesiące temu, gdzie tepsa miała przygotować usługę już po miesiącu, a po 3 stwierdzają, że może będzie dostępna od przyszłego roku! Dlaczego też nic nie mówi się o neostradzie na tańszym abonamencie?! I niech ktoś powie, że nie można okradać legalnie zgodnie z prawem ludzi w biały dzień...
2006-11-27 17:08:38
BubuYogi
I ci "socjalni" będą wtykać palec do gniazdka a obraz pokaże się im w trójwymiarze na ścianie (chyba) lub nastąpi "projekcja mózgowa".
2006-11-27 15:45:06
Rychu
Z waszych wypowiedzi wynika ze dostalismy kase na internet,zamiast dostac na np. dozywianie dzieci.To nie jest tak.Jesli ktos zglosi jakis pragmatyczny projekt pomocy najubozszym np. w kwestii dozywiania, to zaloze sie ze pomoc ze strony ue przyjdzie,wcale nie kolidujac z pomoca wdrazania darmowego internetu.Zamotalem troche ale mam nadzieje ze rozumiecie o co mi biega.
2006-11-27 13:27:08
marcin
hmm tu juz nawet nie chodzi o to, tylko niech rzad w koncu pomysli o tym by dac ludziom prace i lepsze zarobki, wtedy nie beda musieli wprowadzac darmowego internetu i bedzie to z kozyscia dla nich, ale nie, oni wola na krotka mete, coz... tak samo jest z durnym pomyslem becikowego w stylu zapomogi, pomysl durniejszy niz inne, dac ludziam jakiegos grosza rzuca sie na to dobra, ale dzeicko trzeba utrzymac a tutaj iz kasa leci jak woda, a rzad w tej kwestii nic nie robi, zamiast dac te pieniadze w rozwoj gospodarki to woleli dac ludziom.. baaardzo inteligentnie
2006-11-27 12:54:59
houston
Przy obecnych zarobach ~1''000 zl to chyba 80% mieszkanciw PL nalezy do warstwy biednej ... wiec biedna tpsa ;)
2006-11-27 11:39:02
ala34
Okaże się, że mamy zdecydowanie więcej 'najuboższych' niż w rzeczywistości, a do tego ich liczba gwałtownie rośnie... Proponuje też, zanim wydamy pieniądze, czy ci ludzie nie potrzebują bardziej czegoś innego, czy mają komputery itd.
2006-11-27 11:37:45
robik
Bastuch..... nie masz racji. Ten interne i lacza sa przeznaczone dla domow dziecka, poradnii, centrow opieki spolecznej, a nie dla luja spod budki z piwem. Ilu nierozpoznanych geniuszy jest w domach dziecka.... Brawo rzad, brawo UE !
2006-11-27 11:23:10
bastuch
Kolejny kretyński pomysł! Najuboższym najpierw wypadało by zapewnić środki do godnego życia. Już widzę hasła reklamowe: "hotspot na każdym śmietniku!", albo "mega chat dla bezdomnych!" Paranoja!!!!!!!!

reklama
Polecane
Subskrypcje
Prezentujemy raport eCommerce 2011
To piąta edycja naszego raportu. Prezentujemy w nim wyniki naszego - przeprowadzanego do trzech lat - badania polskich sklepów internetowych. W tym roku publikujemy także wyniki innego projektu - zebranych przez Sare opinii użytkowników poczty...
© Copyright 2012 International Data Group Poland S.A.
04-204 Warszawa ul. Jordanowska 12
tel.(+4822)321-78-00 fax(+4822)321-78-88