e-Commerce Standard: Optymizm na rynku e-handlu
- Piotr Zalewski,
- 05.10.2007, godz. 11:36
Rynek e-handlu rozwija się w Polsce bardzo dynamicznie. W pierwszym kwartale tego roku zakupy online zrobiło przynajmniej raz aż 60% użytkowników sieci, średnio miesięcznie polski internauta wydaje na zakupy około 100 zł, a wartość całego e-rynku w 2006 r. szacuje się na 5 mld zł. Kolejnym dowodem na duże zainteresowanie tematyką e-commerce jest liczba uczestników naszej konferencji - prawie 180 osób z branży. Zapraszamy do zapoznania się z relacją z e-commerceStandard.
Jednak nasz rynek e-commerce ma też kilka poważnych problemów do rozwiązania. Z tego co mówili prelegenci można wywnioskować, że dwie największe bolączki e-sklepów to: niewydolność firm kurierskich oraz ciągle bardzo mała liczba transakcji bezgotówkowych.
Polska na tle Europy i Świata
Polski rynek online był wart w 2006 r. 5 mld złotych, co stawia nas obok takich krajów jak Austria czy Dania. Nasz rynek jest większy od szwajcarskiego, portugalskiego i greckiego. Mówił o tym Sebastian Ramatowski, dyrektor operacyjny firmy e-card.
Jak wygląda klient e-sklepów? Źródło: Prezentacja Gemius S.A.
Szansą na zwiększenie powodzenia e-zakupów mogą być także alternatywne formy płatności. Mówił o tym dyrektor PayPal na Europę - Christopher Coonen. Z tej formy zapłaty (dzięki której pieniądze można przesłać "za pomocą trzech kliknięć") korzysta już kilkaset tysięcy Polaków. Jednak używają jej głównie w przypadku aukcji i do przelewów zagranicznych. Teraz PayPal chce wejść ze swoim produktem do polskich e-sklepów. -Wprowadzenie PayPal do waszych sklepów to lepsza oferta dla klienta i więcej zamówień-przekonywał właścicieli sklepów Coonen.
Polski rynek e-commerce na tle światowego, z uwzględnieniem różnić w zarobkach. Źródło: Prezentacja eCard S.A.
Polak na e-zakupach
Zdaniem internautów najważniejsze w zakupach online jest to, że dostarczane są one do domu, uważa tak, aż 63% osób ankietowanych przez firmę Gemius. Tymczasem według zgodnej oceny osób siedzących na sali, to właśnie jedna z podstawowych barier rozwoju e-handlu. -Firmy kurierskie nie nadążają za rozwojem rynku-mówił Tomasz Cisek, dyrektor zarządzający Empik.com.
Właśnie mała elastyczność firm kurierskich była jedną z głównych przyczyn dla których Merlin.pl zdecydował się na rozbudowę sieci punktów sprzedaży "w realu". -Amerykański Amazon pewni nigdy nie miał takiego pomysłu. U nas takie rozwiązanie wymusił rynek-mówił Krzysztof Jerzyk, wiceprezes Merlina.
Tomasz Cisek z Empik.com opowiada o nowym Empiku w sieci
"50-70 tys." Tyle ludzi w Polsce, według ostrożnych szacunków Frisco.pl, kupuje świeżą żywność przez internet. -Nasz rynek usług tego typu jest w bardzo wstępnej fazie-. Np. w Wielkiej Brytanii już 5% wszystkich zakupów spożywczych odbywa się przez internet, największe firmy mają ponad tysiąc samochodów dostawczych. -Główną barierą rozwoju tego typu usług jest przede wszystkim kapitałochłonność- mówił Ferenc. Samochody, magazyny, to wszystko kosztuje dużo i długo trzeba czekać na zwrot z inwestycji.
Wymiana wizytówek w kuluarach. Po lewej stronie stoi Marcin Pery, wiceprezes Gemius S,A
Polski eBay jest znacznie mniejszy od Allegro.pl, jednak znalazł swoją niszę: transakcje zagraniczne. Obecnie około 20% obrótów polskiego eBay'a pochodzi z tytułu tego typu transakcji. Cała wartość obrotów polskiego oddziału giganta wyniosła w 2006 r. 100 mln USD, handel zagraniczny daje więc ok. 20 mln USD obrotów. Polacy najwięcej sprzedają do Niemiec, Wielkiej Brytanii i USA.