Trendy w marketingu online 2018

Początek roku 2018 to dobry moment, by bliżej spojrzeć na zmiany, jakie czekają na nas w najbliższych 12 miesiącach i odpowiednie się do nich przygotowanie. To też dobry czas by rzucić okiem wstecz i podsumować co wydarzyło się na rynku w 2017, które trendy go zdominowały, a które okazały się tylko modnymi hasłami.

Eksperci od online marketingu ShopAlike.pl podzielili się z nami swoją opinią dotyczącą trendów w 2017 i prognozą na 2018. Co z nich wynika?

Rośnie znaczenie sztucznej inteligencji

Sztuczna inteligencja i wynikająca z niej coraz większa automatyzacja procesów to zdecydowanie trend nr 1 ubiegłego roku w reklamie online, a wszystko wskazuje na to, że także 2018 przyniesie jej dalszy postęp. Pozwoliła ona na nowo spojrzeć na procesy rządzące SEA (jak choćby w przypadku niekwestionowanej dotąd praktyki testowania reklam w A/B testach, która w czasach, gdy Google jest w stanie samodzielnie dopasować najlepszą reklamę do danego użytkownika, okazała się być nieco staroświecka). I choć jeszcze nie wszystko działa tak, jak należy (jak choćby w przypadku Smart Display Campaigns- narzędzia, które miało ułatwić automatyzację kampanii w Google Display Network, a póki co zostało wyposażone w zbyt ograniczoną liczbę funkcjonalności), to obraz branży reklamy online przechodzi całkowitą metamorfozę. Gabriele Alberto, Head of SEA w Visual Meta uważa, że to, jak będą pracować marketerzy będzie największą zmianą tego roku: „Osobiście uważam, że największa zmiana na rynku będzie się wiązać ze sposobem, w jaki pracują osoby odpowiedzialne za SEA: dzięki dużo większej i efektywnej automatyzacji, będą mogły skoncentrować się na skalowaniu kont oraz wypracowywaniu strategii.”.

Zobacz również:

Podobnie rzecz ma się z reklamą na Facebooku. W 2017r. Facebook wprowadził dynamiczne reklamy produktowe na potrzeby re-marketingu i prospect marketingu. Ten format pozwala sklepom z dużym asortymentem na promocję ich całego katalogu na Facebooku, a także na dotarcie do odpowiednich użytkowników w odpowiednim czasie, bez konieczności tworzenia specjalnych grafik. Dynamiczne reklamy będą tworzone zgodnie ze ścieżką, którą przebył użytkownik, dzięki czemu możliwe będzie targetowanie do tych z nich, którzy tylko odwiedzili daną stronę, zobaczyli dany produkt, lub dokonali zakupu. Facebook wprowadził także Testy porównawcze w Menedżerze Reklam. Jak komentuje Elena Polit, Head of Facebook/Affiliate/Display wVisual Meta „Narzędzie, które miało ułatwić reklamodawcom zrozumienie, jak poszczególne aspekty reklamy wpływają na efektywność kampanii, niestety zawiodło wielu marketerów, gdy okazało się, że Facebook wybiera zwycięzców wyłącznie na podstawie najniższego wskaźnika ‘cost per result’. Co na razie nie pozwala na podjęcie rozstrzygających decyzji”. Kolejnym krokiem wzmacniającym ten trend jest wprowadzona pod koniec 2017r. dynamiczna optymalizacja kreacji. Celem DCO (Dynamic Creative Optimization) jest zwiększenie zwrotu z inwestycji w reklamę, dzięki automatyzacji procesu doboru najlepszych obrazków, tytułów i wiadomości do wybranej grupy docelowej. Brzmi to jak duża oszczędność czasu.

Coraz większa rola wideo

Wideo było w 2017r. wszędzie. Szczególnie na Facebooku. Według Forbesa, ponad 500 milionów ludzi ogląda wideo na Facebooku każdego dnia. A jako, że zapowiadane wprowadzenie reklam wideo do transmisji live przesunęło się na ten rok (póki co dostępne tylko w USA), z dużą dozą prawdopodobieństwa można stwierdzić, że będzie także dominować w 2018r. Z punktu widzenia contentu wyzwaniem jest jednak stworzenie krótkiej formy, która przyciągnie uwagę użytkownika podczas pierwszych 2 sekund. Dźwięk, czy muzyka nie mają już takiego znaczenia, jako, że większość użytkowników komórek ogląda wideo bez nich.

Czekając na Mobile First

Od kilku lat świat online dopasowuje się do użytkowników urządzeń mobilnych. Odzwierciedleniem tego jest coraz większy udział reklamy mobilnej w przychodach reklamowych Facebooka, który w 3 kw. 2017r. Wyniósł aż 88%. Olbrzymią zmianę zapowiedział także Google, który w 2018r. Wprowadzi tak zwany Mobile First Index, a zatem wyniki wyszukiwania będą opierały się na mobilnej wersji strony, nawet, gdy użytkownik będzie wyszukiwał na desktopie. To wielka zmiana, szczególnie z punktu widzenia SEO i Contentu. Według Valerii Calderoni to właśnie ta zmiana będzie najważniejszym wydarzeniem w SEO w 2018r. „Bardzo ciekawie będzie obserwować efekty wprowadzenia Mobile First Index w Google, jako, że wszyscy przygotowują się na to wydarzenie już od miesięcy”. Podobnie uważa Maud Asselin, Head of Editing, Social Advertising & CRM w Visual Meta. Zwraca uwagę, że „podczas prac nad treścią, będziemy musieli myśleć przede wszystkim pod kątem urządzeń mobilnych tak, by content pasował do oczekiwań ich użytkowników.”

Voice Search

Kolejnym rosnącym trendem jest wyszukiwanie głosowe. Eksperci są zgodni, że temat jest na ustach wszystkich od jakiegoś czasu, a liczby pokazują, że ten typ wyszukiwania coraz bardziej zyskuje na popularności. „Ekscytująco zapowiada się dalszy rozwój wyszukiwania głosowego, którego liczby rosły już w 2017r., a który oferuje nowe możliwości”- mówi nam Valeria Calderoni. „Dzięki Siri, Alexa, czy Google Home, wyszukiwanie głosowe wkrótce stanie się głównym sposobem wyszukiwania w Internecie. Ta funkcja bez wątpienia wpłynie na naszą strategię treści na stronie”- to już z kolei Maud Asselin

Które z trendów faktycznie zdominują 2018, a które okażą się tylko modnymi branżowymi hasłami? Dowiemy się już wkrótce.