Raport Mary Meeker: Internet Trends 2018

Najbardziej oczekiwany raport o stanie marketingu online autorstwa Mary Meeker tradycyjnie zaprezentowany został podczas odbywającej się na przełomie maja i czerwca konferencji CODE.

CODE 2018 to coroczne spotkanie najbardziej znamienitych postaci światowej społeczności cyfrowych technologii. Jednak zawsze jednym z najbardziej oczekiwanych wystąpień jest prezentacja raportu autorstwa Mary Meeker, partnera w KPCB (Kleiner Perkins Caufield & Byersna) na temat najważniejszych trendów związanych z rozwojem internetu na świecie.

Tegoroczny raport liczy 294 slajdów w 12 sekcjach koncentruje się na najważniejszych trendach światowego internetu, takich jak użytkownicy internetu, rynek smartfonów, reklama online, handel internetowy oraz sektor nowych technologii.

Zgodnie z zaprezentowanymi przez Mary Meeker danymi obserwujemy spadek tempa wzrostu liczby użytkowników internetu na świecie oraz stagnację na rynku smartfonów. Równocześnie nadal rośnie czas przeznaczany na cyfrowe media przez użytkowników, w szczególności poprzez urządzenia mobilne.

Poniżej przedstawiamy najważniejsze tezy raporu Mary Meeker Internet Trends 2018:

  • Po raz pierwszy w historii w 2017 roku nie odnotowano wzrostu sprzedaży (dostaw) telefonów komórkowych
  • Hamuje wzrost użytkowników internetu - w 2017 roku przybyło ich tylko 7%, prawie o połowę mniej niż rok wcześniej (12%)
  • Stale rośnie czas spędzany online - osoby dorosłe w USA spędzają 5,9 godziny online (+0,3 w stosunku do poprzedniego roku), z czego prawie 3,3 godziny poprzez urządzenia mobilne, które odpowiadają w całości za ten wzrost
  • Nadal zdecydowanie rośnie sprzedaż e-commerce, w USA o 16% w 2017 roku wobec 14% rok wcześniej
  • Największe firmy technologiczne konkurują na coraz większej liczbie frontów. Google z platformy reklamowej rozwija się w platformę handlową (Google Home Ordering), podczas gdy Amazon rozszerza działalność w przeciwnym kierunku
  • Zmniejsza się przewaga USA nad Chinami - obecnie w top20 największych światowych firm internetowych 11 pochodzi z USA a 9 z Chin. Pięć lat temu było to odpowiednio 9 wobec 2.
  • Imigracja odciska swoje szczególne znaczenie w sektorze amerykańskich firm nowoczesnych technologii. Ponad połowa firm o najwyższej wycenie rynkowej była założona przez pierwsze lub drugie pokolenie imigrantów.

Cały raport Internet Trends 2018 dostępny jest tutaj.

Raport Internet Trends 2017

Poniżej przedstawiamy najważniejsze tezy i relację z ubiegłorocznego raportu i konferencji

CODE 2017, na której prelegentami byli m. in. Reed Hastings, założyciel i CEO Netflixa, Jeff Bewkes, CEO Time Warner, Antony Noto, COO i CFO Twitter, Ruth Porat, CFO Alphabet InC. & Google Inc., a także... Hillary Clinton. Rok wcześniej konferencja gościła m.in. Elona Muska, Sheryl Sandberg, Billa i Melindę Gates oraz Jeffa Bezos.

Jednak jednym z najbardziej oczekiwanych był raport autorstwa Mary Meeker, partnera w KPCB (Kleiner Perkins Caufield & Byersna) na temat najważniejszych trendów związanych z rozwojem internetu na świecie.

Ubiegłoroczny raport liczył 355 stroni w 11 sekcjach i koncentrował się na najważniejszych trendach światowego internetu, takich jak dynamika rynku smartfonów, reklama online, transformacja mediów oraz rynku gier interaktywnych.

Zgodnie z zaprezentowanymi przez Mary Meeker danymi obserwowaliśmy ustabilizowanie się tempa wzrostu liczby użytkowników internetu na świecie na poziomie +10% r/r. Spadało natomiast bardzo wyraźnie tempo wzrostu dostarczanych na rynek smartfonów (shipments) z +10% do +3% r/r. Równocześnie rósł czas przeznaczany na cyfrowe media przez użytkowników, w szczególności na social media oraz wideo.

Poniżej przedstawiamy najważniejsze tezy raporu Mary Meeker Internet Trends 2017:

  • Za spadającą dynamiką dostaw nowych smartfonów spada również dynamika wzrostu bazy użytkowników z +25% w 2015 do +10% r/r w 2016
  • Czas poświęcany na cyfrowe media wzrósł z 5,4 do 5,6 godziny dziennie, z tego 3,1 godziny przypada na mobile (wzrost z 2,8 h), udział urządzeń typu desktop bez zmian (2,2 godziny), inne urządzenia 0,4 godziny
  • Nadal poważnym problemem na wielu rynkach jest ad-bloking, szczególnie mocno rośnie na urządzeniach mobilnych
  • Wzrost rynku reklamy zawdzięczamy w całości reklamie mobilnej, podczas gdy rynek reklamy na urządzenia typu desktop po raz pierwszy zanotował spadek r/r.
  • Znowu notujemy przyśpieszenie wzrostu rynku e-commerce (+15% r/r w USA)
  • Dynamicznie rosnący rynek gier interaktywnych może pełnić ważną rolę w przygotowaniu użytkowników na coraz częstsze interakcje człowiek-komputer.

Dla porównania, poniżej przedstawiamy główne tezy raportu Internet Trends 2016:

  • Liczba internautów na świecie osiągnęła poziom 3 miliardów użytkowników czyli 42% populacji, rosnąc kolejny rok z rzędu o 9% rok do roku.
  • Zwalnia wzrost liczby użytkowników smartfonów - 21% wzrost rok do roku wobec 31% rok wcześniej. Jeszcze bardziej, bo do poziomu 10% r/r spadła liczba nowych urządzeń (81% urządzeń z Androidem i tylko 16% z iOS)
  • Gwałtowny wzrost wideo - na czele Snapchat i Facebook Live.
  • Komunikacja zdominowana przez WhatsApp, Facebooka i WeChat - ewoluuje z prostej społecznościowej komunikacji tekstowej do bardziej zróżnicowanych form spersonalizowanej ekspresji (emotikony, naklejki, obrazy). Coraz częściej pojawia się też komunikacja biznesowa.
  • Interfejsy dotykowe zastępowane będą przez głosowe (Siri, Cortana, Amazon Echo)
  • Google and Facebook kontrolują 76% rink reklamy w USA i ich udział wciąż rośnie.
  • Branża samochodowa może być znowu źródłem innowacji technologicznych (samochody elektryczne, autonomiczne, połączone), szczególnie dla USA.
  • Chiny i Wschodząca Azja przejmuje wiodącą rolę na świecie od USA, Europy i Japonii (63% PKB wobec 27% w 2015r. zamiana pozycji wobec 1985r.)
  • Obecna generacja internetowych liderów rośnie szybciej niż poprzednia generacja (Uber vs eBay czy Slack vs Salesforce).
  • Wycena wielu firm jest przewartościowana, ale również wielu - niedoszacowana. Wyceniane najczęściej według obecnej wartości przyszłych przepływów finansowych.
  • Wielość urządzeń gwałtownie zwiększa ilość generowanych danych ale równocześnie nabiera znaczenia kwestia bezpieczeństwa danych i ochrona prywatności .