Niedocenione blogi
- internetSTANDARD,
- 20.03.2006, godz. 16:25
Czytelnicy
Jak wynika z danych zebranych w grudniu 2005 za pomocą badania Megapanel PBI/Gemius 33% ogółu polskich internautów przynajmniej raz zajrzało na blogi. Stanowi to ponad trzy miliony osób.
@ Są częściej czytane przez kobiety (55%) niż mężczyzn.
@ Najwięcej czytelników mają wśród ludzi młodych w wieku 15-24 lat - przynajmniej raz blogi odwiedziło 1,4 miliona. W tej grupie wiekowej choć raz na blogu było 40 % osób.
@ W populacji internautów, którzy mają do 14 lat (liczącej prawie 690 tys. real users) co drugi przynajmniej raz zajrzał na blogi. Dokonują też oni najwięcej odsłon na blogach bo średnio 110 na miesiąc.
@ Co piąty internauta w wieku 25-34 lata przynajmniej raz zajrzał na bloga.
@ Aż 22% czytelników blogów ma wykształcenie niepełne podstawowe, 18% niepełne średnie a 15% średnie.
@ W sumie 20% osób (649 tys. real users) które przynajmniej raz odwiedziło bloga ma wykształcenie niepełne wyższe (351 tys.) oraz wyższe (298 tys.).
@ Osoby zaglądające na blogi, regularnie korzystają z internetu: codziennie lub prawie codziennie 60% (1 mln 888 tys. real users), kilka razy w tygodniu 23% (729 tys real users).
@ Czytelnicy blogów to w większości doświadczeni internauci. Z sieci od roku do 2 lat korzysta 21% z nich (650 tys. real users) od 2 do 5 lat aż 46% z nich (milion 428 tys. real users), powyżej 5 lat 11% (360 tys. real users).
@ Czytelnicy blogów nie zarabiają dużo. Brak dochodów deklaruje 56% z nich (milion 772 tys. real users), dochód netto do 1000 zł 13% (410 tys. real users), dochód netto do 2000 zł 15% (459 tysięcy real users).
@ Zarobki netto od 2 do 3 tysięcy złotych zadeklarowało 2,38% (74 tysiące real users) osób, które przynajmniej raz odwiedziło bloga.
@ Prawie pół miliona internautów z miast powyżej 500 tys. mieszkańców odwiedziło blogi. Przynajmniej raz zajrzał na bloga co drugi z nich.
Autorzy i tematy
Wiele jest dobrych blogów pisanych przez pasjonatów - na ich redagowanie poświęcają wolne chwile, traktując to jako sposóbna poszerzanie horyzontów czy wyrabianie nowej specjalizacji. -Pisanie bloga doskonale motywuje do ciągłego pogłębiania swojej wiedzy. W pewnym sensie czuję się zobowiązany do tego, aby przekazywać wiedzę w kolejnych notkach. A żeby to robić cały czas muszę być "na czasie" - tłumaczy Wojtek Kyciak, autor bloga eCommerce.
gawker.com
W promocji dobrych blogów prym wiedzie Gazeta.pl. - Zdecydowałem się na Blox.pl, ponieważ bardzo spodobało mi się to w jaki sposób portal promuje blogi ze swojej stajni. Link do mojego blogu pojawił się m.in. na głównej stronie Gazeta.pl, w dziale gospodarczym tego portalu czy na stronach Blox.pl - wylicza Wojtek Kyciak.
Są również blogi pisane przez specjalistów - znawców rynku reklamy, naukowców, programistów, pisarzy, podróżników. Odwiedzający znajdzie tam informacje z pierwszej ręki, niedostępne gdzie indziej, osobiste zdanie autora na omawiany temat - i co ważne - może z nim podyskutować. Za przykład takiego bloga może posłużyć Scobleizer, autorstwa Roberta Scoble'a, pracownika Microsoftu. Jego dziennik jest zamieszczony w niezależnym od Microsft serwisie Wordpress, a autor nie obawia się wychwalać produktów konkurencji np. Apple.
gizmodo.com
Money, money, money
instapundit.com
kottke.org
Nie ma w Polsce osoby, która zarabiałaby wyłącznie na pisaniu bloga. Zainteresowanie tym zjawiskiem jest w naszym kraju za małe. Wielu autorów podkreśla, że warto pisać aby wyrobić sobie "markę", zdobyć kontakty.
Blogi a media tradycyjne
lifehacker.com
- Dzięki blogowi docieramy już nie tylko do przedstawicieli reklamy, mediów i PR, ale także do tak zwanej blogosfery zainteresowanej tematyką, którą się zajmujemy. Liczymy na to, że w ten sposób zdobędziemy młodych czytelników, którzy chętniej sięgną po wersję drukowaną czasopisma - mówi Marek Tytus Gorczyński, pomysłodawca oraz jeden z autorów bloga magazynu Brief.
micropersuasions.com
- Blog jest idealnym miejscem na ciekawostki, zabawne i nietypowe kampanie, które mogą być inspiracją dla polskiej branży marketingowej. Chcieliśmy mieć pole na nasze osobiste opinie. Na blogu możemy pozwolić sobie na znacznie więcej krytyki lub ironii niż w artykułach - tłumaczy Marek Tytus Gorczyński.
Dlaczego tak mało jest blogów na stronach internetowych wydawców tradycyjnych mediów? - Wydawcy nie rozumieją zjawiska blogów. - wyjaśnia Krzysztof Urbanowicz - Obawiają się, że zabiorą im czytelników. A tak nie jest, informacje z gazety i bloga uzupełniają się.