Every year, collectors and enthusiasts wonder what Products Rolex will launch, and the extra months of speculation have only magnified the process this year. New are always exciting, but it seems to be forgotten that the brand also discontinues a few models each year - and the most important tend to be those that are removed from the catalogue.

Jak znaleźć i przyciągnąć odbiorców przez Social Media?

Jak znaleźć i przyciągnąć odbiorców przez SM? - recenzja prezentacji z konferencji Social Media Standard 2012 Biznes 

Pierwsza prezentacja prowadzona przez Łukasza Kępińskiego z K2 Search to studium przypadku obecności w mediach społecznościowych powstałej w 2012 roku szkoły mody VIAMODA INDUSTRIAL. Tym, co wyróżnia uczelnię na tle innych uczelni artystycznych jest to, że kompleksowo przygotowuje do zawodu designera, również pod względem biznesowym; studenci mają tam szansę nauczyć się jak budować własną markę, poznać biznes modowy "od podszewki". To właśnie możliwość nauki od praktyków: projektantów, specjalistów, designerów, osób z branży stała się USP uczelni i została wykorzystana w komunikacji firmy w SM. Czego spodziewałam się po prezentacji? Konkretnych wskazówek jak zgromadzić fanów wokół nowopowstałego produktu oraz jak animować ich zaangażowanie. Łukasz opowiedział jak od początku przebiegała współpraca z uczelnią i uświadomił słuchaczy, że należy być otwartym, ale przy tym walczyć o swoje pomysły i starać się przekonać do nich klienta. Ciekawie pokazał też koncepcję lejka sprzedażowego; w SM poszczególne grupy klientów się przenikają i uzupełniają. Grupy, które wyróżnił prelegent to

1.       Grupa budowania zasięgu i świadomości marki

2.       Grupa zaangażowanych

3.       Grupa sprzedażowa

Osoby z najliczniejszej, pierwszej grupy w każdej chwili mogą stać się klientami, dlatego komunikacja jest prowadzona w każdym w powyższych 3 obszarów.

Ale przechodząc do konkretów- targetem kampanii byli uczniowie ostatniej klasy szkół średnich oraz osoby kończące licencjat i zmieniające uczelnie. Grupę "zasięgu i świadomości marki" zbudowano dzięki 112 kreacjom Social Ads wyświetlanym w czasie trwania kampanii czyli od czerwca do końca września oraz dzięki postom na blogach m.in. na blogu Kasi Tusk (która jest także wykładowczynią na VIAMODA INDUSTRIAL) a także promowaniem wydarzeń odbywających się na uczelni tj. cotygodniowe dni otwarte na których można było spotkać wykładowców oraz wziąć udział w warsztatach. Social Adsy przekierowywały na landing page gdzie umieszczony był formularz. Osoby zainteresowane studiami mogły zostawić tam swoje dane kontaktowe, a osoby z rekrutacji uczelni kontaktowały się z nimi indywidualnie.

W grupie osób zaangażowanych targetem były kobiety, których zainteresowanie budowane było w oparciu o content z pogranicza mody i świata celebrities- wysoka jakość zdjęć, ciekawe treści pozwoliły na budowę Edge Rank, który był podstawą do realizacji celów sprzedażowych. Aby je osiągnąć tworzono treści ściśle związane z uczelnią, podkreślające USP- galerie zdjęć z wydarzeń, filmy z warsztatów, informacje nt. zajęć praktycznych, możliwości odbycia staży w największych firmach odzieżowych w kraju. Po rozpoczęciu roku akademickiego wprowadzono kolejny etap komunikacji oparty na pokazywaniu kreatywności studentów i zachęcaniu innych do pójścia w ich ślady. Efekty kampanii w SM były zadowalające. Udało się zbudować fanpage z 8,5 tys fanów (obecnie 19, 5 tys przy zachowaniu podobnego tematycznie contentu, co pokazuje że był to trafny wybór) z których 2,5 tys regularnie angażowało się w działania na fb, a dzięki obecności uczelni na fb 38 osób zdecydowało się na rozpoczęcie nauki. ROI wynosiło 49 zł na każdą wydaną w SM złotówkę, a działania te okazały się skuteczniejsze od tradycyjnych form promocji tj. banery czy obecność na targach.

Wnioski na koniec? Warto inwestować w Social Ads, żadna nawet najbardziej "wypasiona" aplikacja nie zagwarantuje zaangażowania targetu, gdyż odbiorcy nie będą o niej wiedzieć! Łukasz Kępiński poruszył też problem planowania strategii w SM- przy nowopowstałych fan page’ach tak naprawdę zaczynamy od taktyki zdobycia odbiorców, dopiero wtedy możemy rozpocząć myślenie o strategii. To, czego mi brakowało w prezentacji to pokazanie obecności w innych social mediach. Przy temacie takim jak moda, brak prowadzenia działań na Pintereście czy Instagramie to ogromna strata. Zaproszenie celebrytów do pełnienia funkcji wykładowców zapewniło uczelni promocję w ogólnopolskich serwisach plotkarskich, co niewątpliwie spowodowało wzrost ruchu zarówno na stronie i fb, jednak ta kwestia nie została poruszona w prezentacji. Na szczególną uwagę zasługuje część "pytaniowa" w której Łukasz opowiadał rzeczowo i na pewno zaspokoił ciekawość osób na sali.

W jednym zdaniu: ciekawa, praktyczna prezentacja, inspirująca szczególnie dla osób rozpoczynających obecność na Facebooku. Pozostawiająca miejsce na pytania i będąca świetnym początkiem do rozmowy o budowaniu marki w SM.

Więcej informacji w wydaniu Social Media w biznesie - sprawdź!