E-reklama w coraz lepszej kondycji

Przychody z tytułu internetowego marketingu wzrosły w pierwszych sześciu miesiącach br. o 10,5% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku – wskazuje raport przygotowany przez PricewaterhouseCoopers oraz Interactive Advertising Bureau. Co więcej, nastąpiło ciekawe przetasowanie w formach reklamy: bannery tracą na popularności, za to zwiększa się wykorzystanie płatnych odnośników.

Przychody z reklamy internetowej w pierwszej połowie tego roku wyniosły 3,29 mld USD. W samym drugim kwartale przychody osiągnęły poziom 1,66 mld USD, co oznacza 13,9% wzrost w porównaniu z takim samym okresem w 2002 roku. Autorzy raportu optymistycznie zapatrują się na przyszłość e-reklamy.

”Z naszych obserwacji wynika, że przez ostatnie trzy kwartały kondycja reklamy internetowej znacząco się poprawiła” - skomentował Greg Stuart, szef IAB - Nasze prognozy wskazują, że stan e-marketingu będzie wciąż się polepszał, a w przyszłość możemy patrzeć bez obaw.” Zdaniem szefa IAB, duży wpływ na odnowę

E-reklama w coraz lepszej kondycji

E-reklama w różnych sektorach rynku

na rynku e-reklamy ma upowszechnianie się szerokopasmowego dostępu do Internetu. Podobną opinię wygłosił Pete Petrusky, dyrektor w dziale Nowe Media PricewaterhouseCoopers. Dodał jednocześnie, że stymulująco na rynek działa również wzmocnienie procesu sprzedaży oraz elastyczne ceny.

Autorzy raportu wskazali również na zamiany, jakie zaszły w tym roku w popularności formatów e-reklamy. Atrakcyjność bannerów zdecydowanie spadła. W zeszłym roku reklamy graficzne (głównie bannery) stanowiły 32% wszystkich form marketingu internetowego. W tym roku ich odsetek w całym rynku spadł o 10%. Podobny spadek dotyczył sponsorowania serwisów WWW (w 2002 roku obejmował 24%, w bieżącym 11%).

E-reklama w coraz lepszej kondycji

Zmiany w formatach e-reklamy

Za to płatne odnośniki rosną w siłę. W zeszłym roku ta forma promocji obejmowała jedynie 9%, w ubiegłym półroczu aż 31% wszystkich formatów e-reklamy. Lekki przyrost, bo o 3% zanotowano w reklamie typu classifields, czyli drobnych ogłoszeń zamieszczanych w różnych katalogach. Podobny wzrost dotyczy reklam „rich media”.

Lekko zmienił się również rozkład wykorzystania internetowej promocji w poszczególnych sektorach rynkowych. Wzrost o 3% w porównaniu z ubiegłym rokiem nastąpił w dziale konsumencko-rozrywkowym. O 4% wzrosło wykorzystanie e-reklamy w sektorze biznesowym , a jedynie 1% w sektorze komputerowym. Udział internetowych form promocji w mediach nie zmienił się.

Reklamodawcy coraz częściej podpisują umowy na zakupienie płatnych odnośników. Natomiast w drugim kwartale br. o 20% zmniejszyła się liczba umów łączonych (kombinacja modeli CPM i CPP). Z kolei ilość płatności typu CPM pozostała bez zmian, stanowiąc 45% podpisywanych umów.

Analitycy PricewaterhouseCoopers o polepszeniu rynku e-reklamy informowali już we wcześniejszym raporcie. Więcej na ten temat:

http://www.internetstandard.com.pl/news/60346.html